کمپ لنگرود؛ ابهام ها و گمانه ها

0 189

بیش از دو هفته از آتش سوزی کمپ ترک اعتیاد لنگرود گذشته است اما هنوز ابهامات زیادی در اذهان عمومی بی پاسخ مانده است. آتش‌سوزی که به دنبال آن۳۲ نفر فوتی و ۱۷ نفر مصدوم شدند و خاطره سیاه آن برای همیشه در یاد مردم لنگرود و گیلان باقی خواهد ماند.
ابعاد و شدت آتش سوزی کمپ ترک اعتیاد لنگرود به حدی فاجعه بار بود که علیرغم اطلاع رسانی‌های لحظه‌ای از وقوع حادثه، میزان تلفات، مصدومان و در نهایت آشکار شدن آتش سوزی عمدی و دستگیری متهم، هنوز جزییات دقیقی از سوی مراکز قضایی و انتظامی درباره چگونگی شکل گیری این واقعه و اعترافات متهم و قصور مدیریت کمپ در تامین امنیت جانی مددجویان و تخلفات وی در پذیرش بیش از حد مددجو ارایه نشده است.
در اولین ساعات روز جمعه ۱۲ آبان بود که خبرگزاری فارس، خبر وقوع آتش سوزی با ۲۶ کشته و ۱۷ مصدوم را منتشر کرد. به فاصله کمتر از یک ساعت این خبر بروی سایت سایر خبرگزاری‌های رسمی و پایگاه‌های خبری قرار گرفت و هر لحظه جزییات تازه تری از چگونگی وقوع حادثه منتشر می‌شد که بر پایه حدس و گمان مسؤولان و مردم حاضر در صحنه شکل گرفته بود و شائبه‌های زیادی را به همراه داشت.

در ابتدا «محمدرضا جلالی»، فرماندار لنگرود بود که ادعا کرد؛ علت وقوع آتش سوزی کمپ ترک اعتیاد کلیدبر لنگرود، آتش گرفتن بخاری، سرایت آتش به پرده و در نهایتاً آتش سوزی کل ساختمان بود. خبری که چندان از سوی شهروندان گیلانی پذیرفته نشد. چرا که در شب حادثه، به دلیل وزش باد گرم، هیچ بخاری در استان نمی‌بایست روشن بوده باشد. ادعایی که در نهایت تا ظهر روز جمعه با حضور میدانی استاندار گیلان و در پی آن وزیر کشور بر این ادعا بار دیگر بر آن تأکید شد.

ـ اما یکی دیگر از شائبه‌ها در حادثه لنگرود، شمار بالای کشته‌ها و عدم تلاش مددجویان برای خاموشی آتشی بود که اعلام شده بود از بخاری شروع شده است. این پرسش بارها از سوی مردم پرسیده شد که چگونه با حضور ۵۰ نفر در این کمپ، این آتش از همان ابتدا خاموش نشد؟ چگونه آتش از درون ساختمان به درختان و اتومبیل بیرون از دیوار کمپ سرایت کرد و ده‌ها سوال بی پاسخ دیگر.

رها شدن مددجویان کمپ و محبوس بودن آنها بی آنکه کیوسک نگهبانی در بیرون از ساختمان بر کمپ نظارت داشته باشد، نبود کلید یدک و عدم مسؤولیت پذیری مدیریت کمپ و نگهداری بیش از ظرفیت مددجویان در سایه نبود نظارت سازمان بهزیستی از دیگر موضوعات مطروحه در همان ساعات ابتدایی آتش سوزی بود که تا کنون از سوی مقامات مدیریت بحران استان و مسؤولان بهزیستی بی پاسخ گذاشته شده است.

در حالیکه از همان لحظات و چند روز ابتدایی وقوع حادثه، مقامات استان و نیروی انتظامی تلاش کردند تعداد جانباختگان این حادثه، از آمار اعلام شده اولیه پیشی نگیرد اما پس از گذشت یک هفته و خاکسپاری تعدادی از کشته شدگان، همانگونه که از ابتدا توسط برخی از منابع خبری اعلام شده بود هر روز به تعداد کشته‌ها اضافه شد و تاکنون به ۳۶ نفر افزایش یافته است.

دستگیری متهم
در حالیکه حواشی آتش سوزی کمپ ترک اعتیاد گام اول رهایی کلیدبر لنگرود بعد از گذشت ۵ روز، کماکان با افزایش تعداد کشته‌ها و نامشخص بودن هویت تعدادی دیگر ادامه داشت و همچنان گمانه زنی‌ها و شواهد موجود بر عمدی بودن حادثه تاکید می‌کرد، در نهایت فرماندهی نیروی انتظامی در پنجمین روز از حادثه در خبری ناگهانی از دستگیری فردی بعنوان عامل آتش سوزی این کمپ خبر داد.
«عزیز اله ملکی» فرمانده انتظامی گیلان در روز ۱۷ آبان در خبری اعلام کرد: فرد ۲۸ ساله‌ای که از مددجویان این کمپ بوده در عملی انتقام جویانه از مدیر کمپ و برای نجات سایر بیماران به آتش زدن عمدی این کمپ اقدام کرد.
وی با بیان اینکه پس از انجام تحقیقات گسترده مشخص شد کانون حریق در محلی غیر از محل قرار گرفتن بخاری بوده است، گفت: «به لحاظ شعله‌ور شدن آتش، عمدی بودن موضوع متصور شد و متعاقبا با ارجاع موضوع به کارشناس رسمی آتش‌نشانی با بررسی صحنه و رویت فیلم عمدی بودن حادثه تأیید شد و پس از تحقیقات گسترده و بازبینی دوربین های مدار بسته توسط ضابطین قضایی، فرد مجرم که فردی ۲۸ ساله بوده در هنگام خروج از استان و در شهرستان رودبار شناسایی و دستگیر شد».
متعاقب این دستگیری، از سوی رییس کل دادگستری استان نیز برای مسؤولان سازمان بهزیستی به دلیل عدم نظارت و بازرسی های دوره ای از مراکز ترک اعتیاد قرار قضایی نظارت صادر شد.

در عین حال واکنش دیر هنگام نماینده لنگرود و سایر مقامات کشور به این حادثه دلخراش نیز مورد اعتراض شهروندان لنگرودی و گیلانی قرار گرفت.

اکنون که بیش از ده روز از دستگیری متهم حادثه آتش سوزی لنگرود می‌گذرد و ابعاد مختلف حادثه برای همگان روشن شده، اما همچنان ابهامات زیادی از چگونگی انگیزه این حادثه و برخورد با مسببین آن برای مردم بی پاسخ مانده است.
عدم نظارت مسؤولان بهزیستی بر فعالیت مراکز ترک اعتیاد، اهمال مدیران کمپ و عدم مسؤولیت پذیری در قبال جان مددجویان، وجود سایر مراکر فاقد ایمنی و استاندارد نگهداری بدون رعایت پروتکل‌های آتش نشانی و بی خبری از چگونگی برخورد با مدیران کمپ و خودداری از ارایه جزییات بیشتری از اعترافات و انگیزه‌های متهم از جمله مطالبات شهروندان و خانواده‌های جانباختگان لنگرودی است و لازم است هر چه سریعتر مقامات استان پاسخگوی این سوالات باشند که چرا مقامات قضایی استان از ارایه جزییات بیشتری در این خصوص خودداری کرده اند؟ و تلاش می‌شود فاجعه آتش سوزی کمپ ترک اعتیاد لنگرود به اخبار آرشیوی استان اضافه شود؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.