درخشش هنرمند گیلانی در کره‌ی جنوبی

کسب مقام شایسته در جشنواره‌ی هنر برای آب و هوا

0 191

دختری که آشناست با آب و علف و خاک؛ دختری که لاله‌ی تالاب را می‌شناسد و دامنش آشفته است از دود و برهوت، در خیالش هزار و یک رویا دارد؛ رویای زمین پاک و درختان سبز و پرندگان آوازخوان.  این دختر سبز که ابرها همسایه هستند با آرزوهای قشنگش از رشت رفته است تا کره، و در آنجا درخشیده. دخترک را «مرضیه تراجی» نقش زده است و راهی این سفر کرده تا پیامش را به گوش جهانیان برساند.

«مرضیه تراجی» بانوی هنرمند گیلانی موفق به کسب مقام شایسته در جشنواره‌ی  Art on climate کره‌ی جنوبی شد.  این هنرمند که  استادیار و عضو هیات علمی دانشکده‌ی هنر و معماری دانشگاه گیلان است در دانشگاه  به تدریس دروس تصویرسازی و مبانی نظری هنرمی‌پردازد و  با ناشران کتاب کودک نیز در عرصه‌ی تصویرگری کتاب کودک همکاری می‌کند.

وی در گفت‌وگو با مرور اظهار کرد: فعالیت حرفه‌ای‌ام را از زمان دانشجویی در راستای  همکاری با مجلاتی مانند کیهان بچه‌ها، سروش کودکان، پوپک و سلام بچه‌ها آغاز کردم و سپس در دانشگاه مشغول به کار شدم و همزمان به هر دو فعالیت پرداختم.

تراجی درباره‌ی موفقیت اخیرش گفت: جشنواره‌ی  Art on climate کره‌ی جنوبی با هدف مقابله با آلودگی محیط زیست و ترویج هوای پاک و زمین سالم برای انسان برگزار شد که یکی از مولفه‌های آن، چگونگی آموزش نگهداری زمین از خطرات آلاینده‌ها  به کودکان بود. گفتنی‌ست  ۲۸۰۰ اثر  از سراسر جهان به این جشنواره  ارسال شده بود.

 وی افزود: یکی از نکات جالب توجه برای من موضوع جشنواره بود که هنر را راهکار رفع معضلات آب و هوایی می‌دانست و نگاهِ مخاطبان بسیاری را از سراسر جهان به خود جلب کرد. واقعیت این است که اگر چنین جشنواره‌ای با موضوعی مشابه در استان با ساختار ملی شکل بگیرد به یقین هنرمندان مستعد ایرانی هم آثار ارزنده‌ای خلق خواهندکرد و با چاپ آثار به صورت پوستر، کاتالوگ، کارت پستال، تابلوهای تبلیغاتی شهری و… بستر مناسبی جهت آموزش به شهروندان در جهت حفظ منابع طبیعی و محیط زیست فراهم خواهد شد.

تراجی با بیان این که امروزه بخش بزرگی از فضای شهری را تراکم انسانی و همچنین ازدحام جمعیت در کلانشهرها در برمی‌گیرد، تصریح کرد:  قاعدتا  بدین ترتیب آلودگی و نابسامانی در محیط زیست و شرایط اقلیمی امری اجتناب‌ناپذیر است؛ اما در این میان هنرهای تجسمی ( گرافیک و تصویرسازی) می‌تواند با آموزش تصویری، فرهنگ رعایت بهداشت شهری به شهروندان علی‌الخصوص کودکان را ارتقاء بخشد و در دستیابی به  زیست بهتر و برخورداری مناسب از سلامت  جسم و روح  موثر باشد. لازم به ذکر است که  تصاویر تبلیغاتی گرافیکی و تصویرسازی به صورت پوستر، بنر و تصاویر متحرک در تلویزیون‌های شهری و یا نصب انواع تصاویر آموزشی در اماکن پرتردد، می‌تواند در عرصه‌ی آموزش حفظ محیط زیست و فضای سبز و جلوگیری از بیماری‌های تنفسی یا روانی بسیار سودمند باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.