کنار گذرتالش به قرارگاه سپاه واگذار می شود

به دلیل کندی و عدم پیشرفت پروژه

0 545

پروژه کنار گذر تالش به دلیل کندی پیمانکار و عدم پیشرفت به قرارگاه سازندگی سپاه واگذار می شود.

 اجرای پروژه کنارگذر تالش درحد فاصل جنوب شهر لیسار تا شمال تالش که در چارچوب قرارداد تکمیلی بزرگراه پونل به تالش پیش از دهه ۹۰ از سوی شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گیلان شروع شد، بعد از گذشت ۱۲ سال در پیشرفت ۱۰ درصدی خود متوقف ماند و کمبود منابع مالی و عدم تمایل پیمانکار به ادامه پروژه موجب شد وزارت راه وشهرسازی ادامه اجرای این پروژه را به قرار گاه سازندگی سپاه واگذار کند.

پیش ازاین «حسن محمد یاری» نماینده مردم تالش در مجلس شورای اسلامی با انتقاد ازپیشرفت کند و نه چندان مطلوب پروژه کنارگذر تالش به مرور گفته بود این پروژه با برآورد هزینه‌ای معادل ۲۷ میلیارد تومان جهت اجرا به پیمانکار واگذار شد. باتوجه به اینکه این پروژه کد دار و مصوب ملی است اما مصالح مورد نیاز پروژه به انحای مختلف در اختیار پیمانکار قرار نگرفت و درحالیکه بخش زیادی ازمسیر تملک اراضی و زیر سازی شد اما در تامین مصالح ساختمانی پروژه احمال شدیدی به وجود آمد.

در همین رابطه روز گذشته این نماینده مجلس در دیدار با «رستم قاسمی» وزیر راه و شهرسازی خواستار روند واگذاری پروژه ملی احداث کمربندی تالش به قرارگاه سازندگی سپاه جهت ادامه شد.

«حسن محمد یاری» در این خصوص به مرور گفت: پروژه کنار گذر تالش که به دلیل قرار گیری در کریدور شمال و درمسیر ترانزیت به کشورهای حاشیه خزر تحول عظیمی در توسعه غرب استان به همراه دارد متاسفانه مورد بی توجهی دولت و پیمانکار قرار گرفته و این مساله برای مردم منطقه که سالهاست در انتظار تکمیل و بازگشایی کمربندی هستند قابل قبول نیست.

وی اضافه کرد: به لحاظ اینکه اعتبارات مورد نیاز و مصالح ساختمانی مورد نیاز به موقع تامین نشد، پیمانکار تمایلی به ادامه کار نشان نداد و متاسفانه عملیات با ۱۰ درصد پیشرفت و به رغم تملک بخشی از اراضی مسیر مغفول و رها شد.

نماینده تالش تاکید کرد: با توجه به اینکه قرار است سازمان مدیریت و برنامه  حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان تامین منابع مالی این پروژه را انجام دهد به وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد دادیم که ادامه احداث کنارگذر به قرارگاه سازندگی سپاه واگذارشود. دراین واگذاری پیشنهاد شده از طریق تهاتر نفت خام از دولت به قرارگاه سپاه، منابع مالی مورد نیاز پروژه تامین شود.

 در حالیکه بیش از ۱۲ سال پروژه احداث کنار گذر تالش در اختیار شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور قرار داشت ومنابع مالی اولیه نیز تامین اعتبار شده بود چرا پیمانکار تمایلی به ادامه اجرا نشان نداد؟ این سوال را از «محمد پردل نژاد» مدیر حوزه طرح های شرکت ساخت و توسعه استان جویا شدیم.

 پردل نژاد در این رابطه با تاکید به اینکه پروژه از شرکت ساخت و توسعه گیلان گرفته نمی شود به مرور اظهار کرد: پروژه کنار گذر تالش در طی سالهای گذشته در اختیار شرکت پیمانکاری ریبار قرار داشت که در شروع کار با مشکلات مالی و کمبود مصالح ساختمانی مواجه شد. بعد از سرگیری مجدد پروژه در سال۹۸، این بار مدیرعامل شرکت پیمانکار دچارعارضه مغزی شد و به دلیل نبود توان جسمی درخواست ماده ۴۸ و واگذاری پروژه را به شرکت ساخت و توسعه داد.

وی کمبود منابع مالی و عدم تملک به موقع اراضی مسیر کنار گذر را موجب افزایش قیمت و هزینه های مورد نیاز پروژه دانست و افزود: این واگذاری با رضایت شرکت ریبار و موافقت وزیر راه وشهرسازی به قرارگاه سازندگی سپاه واگذار می‌شود.

 پردل نژاد با تاکید به ادامه کمبود منابع مالی و مصالح ساختمانی برای سایر پروژه های در دست ساخت اضافه کرد: به دلیل کمبود بودجه و تامین اعتبار قادر نیستیم اراضی مورد نیاز در پروژه ها را به موقع تملک کنیم. به این دلیل سایر پروژه های این شرکت از جمله کنار گذر لنگرود ۱۵ سال، کنارگذر انزلی ۲۴ سال و لاهیجان بالغ بر ۱۰ سال به درازا کشیده اند.

وی افزود: تاکنون برای کنار گذرتالش ۱۵ میلیارد تومان هزینه شده ولازم است در تامین منابع مالی جدید بروز رسانی هزینه ها انجام شود. بطوریکه طبق آخرین برآورد هزینه ها در سال ۱۴۰۰ به چیزی حدود ۴۰۰ میلیارد تومان بودجه برای تکمیل پروژه نیازمندیم. ازاین میزان فقط برای تملک اراضی به ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز است.

 وی در باره آخرین وضعیت پروژه کنارگذر تالش اظهار کرد: از مجموع ۱۲ کیلومتر مسیرتاکنون ۳ ونیم کیلومتر آزاد سازی انجام شده است. همچنین یک و نیم کیلومتر نیز در اختیار منابع طبیعی قرار دارد که مشکلی برای آزاد سازی آن وجود ندارد. اما ۷ کیلومتر باقیمانده مسیر در اختیار بخش خصوصی و مردم است که به لحاظ توریستی بودن منطقه  درسنوات اخیر افزایش قیمت زیادی پیدا کرده اند. در قدم اول باید ارزیابی مجدد مالی از تملک اراضی منطقه داشته باشیم.

 مدیر شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گیلان تاکید کرد: همه پروژه های راه سازی و عمرانی ما با مشکل تهیه خاک برای زیرسازی محور مواجه هستند. در حال حاضر کمربندی تالش، انزلی لنگرود، تالش به پونل، فومن به پونل و تقاطع غیرهمسطح فومن از پروژه های در دست اجرا هستند که به دلیل مصالح، خاک و منابع مالی  به کندی پیش می‌روند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.