متوقف نشدیم؛ ادامه می‌دهیم

در واکنش به خبر توقف آزاد راه منجیل- رودبار بیان شد:

0 310

در حالی که طبق آخرین گزارش‌های شرکت زیر ساخت و توسعه راه‌ها، تکمیل هشت کیلومتر باقی مانده آزاد راه رشت – قزوین در مجموع با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شود، بارها به دلیل عدم تزریق به موقع اعتبارات و بی توجهی متولیان برای پیگیری اعتبارات مصوب، عملیات پروژه با سرعت لازم پیش نرفت.

 روز گذشته خبری به نقل از از سایت خبری ترابران، منتشر شد که پیمانکار پروژه به دلیل عدم اختصاص بودجه و طلب، پروژه را متوقف کرده است. اقدامی که به نظر می رسد در تقابل با تأکیدات مکرر استاندار در تسریع دادن به تکمیل ۸ کیلومتر باقیمانده آزاد راه رشت –قزوین است .

ماه گذشته بود که «اسدالله عباسی» استاندار گیلان در بازدید از آزادراه قزوین – رشت با انتقاد از توقف تکمیل پروژه آزادراه قزوین- رشت گفته بود: هیچ بهانه و عذری در خصوص توقف روند احداث آزادراه قزوین رشت از جمله نبود و محدودیت منابع مالی پذیرفته نیست.

استاندار با اشاره به اینکه هیچ کمبود مصالح و نیازهای اولیه‌ای در خصوص تکمیل آزادراه قزوین_رشت وجود ندارد، تأکید کرده بود: دولت به تعهدات خود در تکمیل آزادراه قزوین_رشت پایبند بوده و هر ایراد و مشکلی که بر سر راه این پروژه وجود دارد باید به استانداری گزارش می‌شد تا چاره‌ای در آن خصوص اتخاذ شود.

مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل گیلان با تأکید به اینکه پروژه متوقف نشده بلکه براساس تخصیص اعتبارات، پروژه را به پیش می برد اظهار کرد: در حال حاضر پیمانکار کار را متوقف نکرده بلکه متناسب با تامین اعتبار و تزریق بودجه فعالیت می‌کند و اکنون نیز در انتظار تزریق بودجه امسال است. آخرین بودجه‌ای که به پروژه اختصاص یافت زمستان سال گذشته بود.

سخنان استاندار بر پایبندی دولت به تعهدات خود درحالی است که به گفته «محمد پردل نژاد» مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل گیلان به مرور در سال جاری تنها مصوبات سفر ریاست جمهوری برای تکمیل قطعه باقیمانده این آزاد راه اختصاص یافته و همچنان با گذشت بیش از ۵ ماه از سال جدید، بودجه سنواتی سال ۱۴۰۱ به این پروژه اختصاص نیافته است.

پردل نژاد با تأکید به اینکه پروژه متوقف نشده بلکه براساس تخصیص اعتبارات، پروژه را به پیش می برد اظهار کرد: در حال حاضر پیمانکار کار را متوقف نکرده بلکه متناسب با تامین اعتبار و تزریق بودجه فعالیت می‌کند و اکنون نیز در انتظار تزریق بودجه امسال است. آخرین بودجه‌ای که به پروژه اختصاص یافت زمستان سال گذشته بود.

وی با بیان اینکه مجری آزاد راه رشت قزوین، مستقل از گیلان و در تهران مستقر اضافه کرد: اطلاعات دقیقی از میزان بودجه سال جاری در اختیار شرکت ساخت گیلان نیست اما بنابر آمارهای موجود پیمانکار پروژه حدود ۵۰ میلیارد تومان از دولت طلبکاراست و چون خود بنیه مالی ندارد قادر به پرداخت مطالبات پیمانکاران دسته دوم این پروژه نیست.

 وی تصریح کرد: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی پروژه تکمیل آزاد راه در یک قطعه ۹۰ درصد و در قطعه دیگر که در اختیار شرکت عطارودیان است ۷۱ درصد است. در مجموع تکمیل ۸ کیلومتر باقی مانده آزاد راه بالغ بر ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اگر تامین بودجه و اعتبار سال جاری انجام شود و مشکلات مالی و بدهی نداشته باشیم تا پایان سال احتمال تکمیل و بهره برداری از این قطعه امکان پذیر می‌شود.

در همین زمینه نیز محمد عطاردیان، رییس هیات مدیره شرکت تضامنی محمد عطاردیان و همکاران با ارسال نامه‌ای به سایت ترابران اعلام کرده است: «مطلب اینجانب دال بر این موضع بوده است که شرکت تضامنی محمد عطاردیان و همکاران به عنوان پیمانکار بخشی از آزادراه مورد اشاره با به کارگیری تمامی ظرفیتهای اعتباری خود را از منابع بانکی و غیربانکی در سخت ترین شرایط کاری با تمامی توان سعی در پیشبرد عملیات اجرایی پروژه داشته است. علت به کارگیری این منابع جلوگیری از توقف عملیات اجرایی پروژه بوده است که در حال حاضر نیز این فعالیت ها در قسمتهای مختلف ادامه دارد و برای توسعه و بالا بردن راندمان و افزایش ظرفیت های کاری به منظور اتمام پروژه تا پایان سال جاری نیازمند تامین منابع مالی از سوی کارفرمای محترم پروژه و تامین اعتبار لازم توسط سازمان محترم برنامه و بودجه کشور می‌باشد. لذا با توجه به توضیحات آورده لازم است در اسرع وقت نسبت به اصلاح تیتر و خبر آورده شده اصلاحیه لازم انجام پذیرد.»

 لازم به ذکر است: برای احداث این هشت کیلومتر تاکنون ۸۳۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده و به ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیز نیاز است. در سفر رییس جمهوری به گیلان نیز۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای هشت کیلومتر باقی مانده آزادراه رشت- قزوین مصوب شد که تاکنون ۱۱۵ میلیارد تومان آن اختصاص یافته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.