گیلان؛ پایلوت طرح جامع گردشگری کشور

0 469

گیلان پایلوت اجرای مطالعه طرح جامع گردشگری انتخاب شد.

مرحله نخست مطالعه تدوین طرح جامع گردشگری کشور تحت عنوان «راه ابریشم» از طریق کمک‌های فنی سازمان جهانی گردشگری و تأمین مالی از طریق اتحادیه اروپا و توسط دفتر منطقه‌ای یونسکو در گیلان اجرایی می شود.

«مارچلو نوتاریانی» مشاورارشد سازمان جهانی گردشگری در این باره گفت: سازمان جهانی گردشگری، گیلان را به ‌جهت داشتن ظرفیت‌های طبیعی و مسافرپذیر بودن بعنوان پایلوت اجرای این طرح انتخاب کرد. این طرح نقشه راهی برای هدایت گردشگران از تمام نقاط دنیا به‌ سمت گیلان بوده و نوعی گردشگری پایدار و رقابتی ایجاد می‌کند.

مشاور ارشد سازمان جهانی گردشگری دلیل انتخاب استان گیلان به‌عنوان مجری طرح راه ابریشم را وجود ظرفیت‌های طبیعی و حضور بالای گردشگران خارجی از کشورهای حوزه قفقاز دانست و افزود: به‌ واسطه اجرای طرح مذکور گردشگران خارجی از اقصی‌ نقاط جهان جهت بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری گیلان به این استان هدایت می‌شوند.

نوتاریانی با بیان اینکه طبق مطالعات صورت گرفته در قالب طرح راه ابریشم به جوامع محلی و گردشگری بین‌المللی توجه ویژه‌ای شده است گفت: تمام تلاش ما این است ضمن توجه به بازاریابی، مدیریت، سرمایه‌گذاری و آموزش تمام بخش‌های عمومی و خصوصی مرتبط به گردشگری را به یک نقطه مشترک برسانیم.

«ارسلان زارع » استاندار گیلان نیز دراین باره گفت: انتخاب گیلان برای مرحله نخست مطالعات تدوین طرح جامع گردشگری کشور موجب توسعه گیلان می‌شود.

وی با تاکید به بهره گیری از طرح آمایش سرزمینی گیلان  و جمع آوری اطلاعات در حوزه گردشگری افزود: تکمیل راه‌آهن قزوین-رشت با ظرفیت جابه‌جایی ۳ میلیون نفر مسافر، همچنین ظرفیت‌های تاریخی مانند قلعه رودخان، تالاب انزلی و شهر ماسوله ونیزهنرهای دستی و ثبت جهانی رشت به‌عنوان شهر خلاق خوراک در یونسکو در توسعه گردشگری گیلان بسیار مؤثراست. از اینرو احداث هتل، مراکز بوم‌گردی و اقامتگاهی طی سال‌های اخیر روند رو به رشدی داشته است.همچنین این استان از ظرفیت‌های گردشگری در حوزه سلامت برخوردار است.

استاندار ثبت جهانی یک منطقه یا آثار مختلف را موجب ورود گردشگران به آن منطقه و توسعه آن کشور و استان دانست و افزود: اگر آثار باستانی، هنرهای دستی و مناطق تاریخی گیلان ثبت جهانی شوند تعداد گردشگرانی که به استان سفر می‌کنند افزایش می‌یابد که همین امر توسعه گیلان را در پی دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.