گیلان فقط ۴ سینمای فعال دارد!

مرثیه‌ای برای هنر هفتم؛

0 705

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان گفت: در یک دهه اخیر، گیلان دارای ۱۰ سینما و ۱۱ سالن بود که اکنون به ۴ سینما(۲۲ بهمن رشت، طلوع فومن، هلال احمر بندرانزلی و دریا آستارا) تقلیل یافته است.

رضا ثقتی در گفت و گویی با تسنیم گیلان در مورد اقدامات اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان برای جلوگیری از انحلال سینماها عنوان کرد: صاحبان سینما اجازه فروش سینما تحت اختیار خود را ندارند، مگر آنکه درخواست انحلال را داشته باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان عنوان کرد: چنانچه صاحبان سینما بر حسب زیان تقاضای انحلال سینمای تحت اختیار خود را داشته باشند، بررسی این تقاضاها توسط کمیسیونی تخصصی در سازمان سینمایی و سمعی و بصری، تحت شرایط و ضوابطی انجام می‌پذیرد.

ثقتی با اشاره به تأمین تجهیزات سینماهای استان گفت: تأمین تجهیزاتی همچون ویدئوپروژکتور(برای اکران فیلم)، لامپ و قطعات این دستگاه و یا بهینه‌سازی سالن سینما همچون تجهیز سالن به صندلی‌های نو، ترمیم سالن و خدمات دیگر با معرفی اداره کل استان و مشارکت سازمان سینمایی انجام می‌پذیرد.

ثقتی سال گذشته نیز در حاشیه جشنواره فیلم فجر عنوان کرده بود: تعطیلی سینماها در استان گیلان واقعیت تلخی است. گیلان در حوزه هنر به ویژه سینما پیشینه غنی دارد به گفته بسیاری از کارشناسان آگاهی، علاقه و انگیزه و دانایی موجود در میان علاقه مندان به سینمای استان در پایتخت هم به ندرت دیده می‌شود و باید از این ظرفیت استفاده شود.

اگر چه در ایام کرونا صنعت سینما دارای رکود شد و سینماداران نیز با تعطیلی اجباری محل کسب خود نتوانستند درآمدی از محل اکران فیلم‌ها کسب کنند، با این حال واقعیت امر فرسودگی بسیاری از سینماهای گیلان خصوصا مرکز آن یعنی رشت است. به جز دو سینمای سپیدرود و سردار جنگل رشت که هر دو اکنون تعطیل هستند، سینما ۲۲ بهمن رشت تنها سینمای قدیمی رشت به پخش فیلم مبادرت می‎کند  که آن هم از ساختار فرسوده و بافت قدیمی رنج می‌برد. چندی پیش پژمان جمشیدی، بازیگر، برای اکران فیلم «علف‌زار» میهمان این سینما بود که با انتقاد از وضعیت موجود عنوان کرده بود: «جای تأسف است که شهر رشت سه سالن سینمای تعطیل دارد. رشت در حال حاضر تنها همین یک سالن سینما فعال را دارد که آن هم یک سینما قدیمی است که امکانات محدودی در حد یک کولر هم ندارد. امیدوارم مسوولین فرهنگ و ارشاد استان هر چه زودتر به وضعیت سینماهای رشت رسیدگی کنند.»

قابل ذکر است سالهاست متولیان فرهنگ و ارشاد گیلان در دوره دولت قبل تاکنون از وجود سرمایه‌گذار برای ساخت پردیس سینمایی در محل سینما انقلاب سابق رشت خبر داده بودند اما با وجود وعده‌ها و طرح و برنامه‌های متعدد هنوز هم این مهم به انجام نرسیده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.