ظرفیت‌های داخلی پلی به سوی توسعه پایدار

در همایش نقش رسانه در توسعه برندسازی شهر رشت عنوان شد:

0 170

همایش نقش رسانه در توسعه برندسازی شهر رشت امروز یکشنبه در محل تالار مرکزی رشت برگزار شد. در این همایش که مسئولان و کارشناسان و رسانه‌ای استان حضور داشتند، در خصوص مباحث برندسازی و نقش شهرخلاق غذا  سخنرانی شد و متولیان امر شکوفایی فرهنگی را در گرو پرداختن به داشته‌ها و پیوند هنر و خلاقیت گذشته به امروز دانستند.

برندسازی و خیابان غذا

«مجتبی خدمت بین دانا »، سرپرست شهرداری رشت در همایش نقش رسانه‌های دیداری و شنیداری در توسعه و برندینگ شهر خلاق رشت که در تالار مرکزی برگزار شد بیان کرد: افتتاح گذر خوراک، تهیه برنامه فوق‌العاده درسی در مقاطع ابتدایی با موضوع شهر خلاق خوراک، پیگیری موارد برندسازی، حرکت در مسیر شهر دوستدار کودک و برگزاری دومین سالانه شهر خلاق در اردیبهشت ماه از جمله مواردی است که نسبت به بسترسازی آن اقدام کردیم.

خدمت بین دانا برگزاری رویدادهای استارتاپی با موضوع شهر خلاق را از دیگر اقدامات دانست و اذعان کرد: شهرداری رشت در کنار موضوعات اشاره شده تدوین برنامه‌های استانداردسازی ارائه خدمات را نیز به جدیت دنبال می‌کند.

تلاش برای توسعه پایدار

در ادامه «عبدالمهدی مستکین» مدیرگروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو در ایران توسعه پایدار را یکی از مهمترین مولفه‌ها و‌ موضوعات حال حاضر دنیا خطاب و تصریح کرد: اگر مدیران و‌ مسئولان به هوش باشند می‌توانند از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های داخلی برای رشد و پیشرفت استفاده کرده و از گام نهادن در مسیری که شهر در تباهی قرار گیرد، جلوگیری به عمل آورد.

وی استفاده از فرصت برای تغییرات جدید و نو توسط سازمان شهرداران را متذکر شد و با بیان اینکه سخنان کلیشه‌ای هیچ فایده‌ای برای شهر ندارد اضافه کرد: سرزمین ایران نیاز به انسانهایی دارد که با تمام وجود برای آبادانی این آب و خاک تلاش کنند و قبل از آن این تغییر را در وجود خود رقم بزنند.

ثبت ملی ۲۷ غذای محلی گیلان

«ولی جهانی» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان  سخنران بعدی مراسم بود که ضمن تقدیر از برگزار کنندگان این رویداد اظهار کرد: کاووش‌های باستان شناسی نشان می‌دهد از هزاران سال قبل بحث خوراک در بین جوامع مطرح بوده است.

وی عنوان کرد: طبق باستان شناسی‌هایی که در منطقه لیارسنگ بن انجام شده مردمانی که دو هزار سال پیش در این منطقه زیست می‌کردند عمده غذای مصرفی ‌شان گوشت بوده است.

جهانی با تاکید بر اینکه حدود ۳۰۰ نوع غذا در استان گیلان شناسایی شده است تصریح کرد: برخی از غذاهای استان در فهرست آثار و میراث کشور به ثبت رسیده است و انتظار داریم سایر شهرستانهای استان هم همکاری لازم را داشته باشند و غذاهای خود را برای ثبت در فهرست میراث کشور ارائه دهند.

وی اذعان کرد:‌ از ۳۰۰ نوع غذای شناسایی شده در استان گیلان حدود ۲۷ نوع غذای محلی استان در فهرست آثار کشور ثبت شده و هفت غذای دیگر هم در دست اقدام است تا در این فهرست ثبت شود.

نقش رسانه‌ها در ثبت شهر خلاق خوراک رشت

در ادامه رضا ثقتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد گیلان اظهار کرد: ماناترین ابزاری که در دست کارگزاران است را ابزار فرهنگ و هنر دانست و افزود: بدون شک هر هدفی که بر این مقیاس تعریف شود حتما به مقصود خود خواهد رسید.

ثقتی با بیان اینکه شهر رشت در سال ۹۴ به نام شهر خلاق خوراک یونسکو انتخاب شد اذعان کرد: پس از هفت سال نقش رسانه را در موفقیت این عنوان مورد توجه قرار دادیم و به این باور رسیدیم که ابزار رسانه تا چه حد اثرگذار است.

وی سرمایه‌های گیلان و رشت را بسیار گسترده دانست و استفاده از ابزار رسانه برای شکوفایی این استعدادها را لازم و ضروری دانست و افزود: رویداد بین‌المللی فیلم و عکس کاسپین از جمله افتخارات استان گیلان است که کمتر کسی از آن اطلاع دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان با تاکید بر اینکه در حال حاضر پیگیری‌های خوبی در حوزه مباحث شهر خلاق خوراک رشت شکل گرفته است گفت: نباید این داشته‌ها که به راحتی به دست نیامده اند را در نصفه‌های راه رها کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.