گیلان و مازندران؛ پرتنش ترین نقطه آبی ایران

نظر مرحوم پروفسور پرویز کردوانی در خصوص بحران آب در شمال:

2 578

پروفسور پرویز کردوانی پدر علم کویرشناسی ایران، در سن ۹۰ سالگی درگذشت. وی که دو شب گذشته در منزل خود در گذشت مدتها بود که به بیماری سرطان مبتلا بود.

وی که نظریه‌ها و مطالب متعددی را در خصوص آب‌وهوا و شرایط اقلیمی کشور بیان کرده است، عضو بنیاد مطالعات آسیایی، عضو شبکه آب خاورمیانه، عضو هیات‌ امنای صلح سبز، ریاست کمیته بیابان‌زدایی انجمن متخصصان محیط‌زیست ایران، را در کارنامه سوابق مطالعاتی و اجرایی دارد.

پدر علم کویرشناسی ایران در سال‌های ۱۳۸۷ و ۱۳۸۰ به‌عنوان استاد نمونه دانشگاه تهران انتخاب و برای تألیف بهترین کتاب سال در حوزه محیط‌زیست؛ جایزه «مهرگان علم» را برنده شد. وی راهنمایی بیش از ۱۵۰ پایان‌نامه فوق‌لیسانس و هفت رساله دکترا را نیز بر عهده داشته و تألیف بیش از ۲۰ جلد کتاب و ده‌ها مقاله علمی به زبان‌های فارسی، انگلیسی و آلمانی از وی به یادگار مانده است.

بهتر است نظر پروفسور کردوانی را در خصوص برخی از مسایل آب و محیط زیست در گیلان بدانیم . هر چند که این نظریات با استان همسایه و مشابه آب و هوایی گیلان یعنی مازندران مشابه است.

  • ایران به‌دلیل گرمای کره زمین در خشکسالی به سر می‌برد. از سوی دیگر چاه و سدسازی‌های متعدد انجام شده است. میزان آب  در شهرها  و استان‌های کشور یکی پس از دیگری تمام می‌شود. برای مثال روزی فرا می‌رسد که دیگر استان اصفهان، کرمان، تهران و… آب ندارد و در آینده گیلان و مازندران هم قابل استفاده نیستند و آب تمام می شود.
  • کردوانی، ساخت قنات در گیلان و مازندران را راهکاری مناسب برای جلوگیری از بحران آب و عبور از خشکسالی دانست و تصریح کرد: ساخت قدم به قدم قنات با برنامه ریزی درست و هماهنگی بین کشاورزان به یکپارچه سازی شبکه آبیاری در مواقع خشکسالی کمک شایان می‌کند.
  • پدر علم کویر شناسی و جغرافیای ایران با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا شرایط اقلیمی مازندران و گیلان وجود ندارد، توضیح داد: استان گیلان و مازندران شرایط نزدیکی به بیابان شدن را داشته و همانند استان سیستان و بلوچستان از مناطق پر فشار هوا در کشور است.
  • استاد دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه بدترین نقطه ایران از لحاظ آبی، گیلان و مازندران است، افزود: موقعیت و عرض جغرافیایی نشان دهنده این بوده که گیلان و مازندران باید بیابان می‌شد، ایجاد کوه‌های البرز و تالش و دریای مازندران باعث شد تا این منطقه آب و هوای متفاوت‌تری داشته باشند، در حال حاضر هیچ کجای دنیا آب و هوای معتدل مرطوب خزری را ندارد.
2 نظرات
  1. محمود انتظاری می گوید

    قنات مربوط به دوره هایی بود
    که نبود برق یا کمبود آن در وسعت کشور بود
    که از شیب کانال کف قنات استفاده میکردند

    امروزه با وجود سیستمهای لوله کشی و پمپ ها و برق
    احداث قنات را چه میتوان گفت ؟

  2. احمدخانیکی می گوید

    متاسفانه این عزیز ، سالهای اخیر نظریات مبهم و عجیبی داشتند
    قنات در گیلان و مازندران ؟ !
    انتقال آب خزر به سمنان ؟ !
    و . . .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.