هر مسیر مخفی ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان

داد و ستدهای چند صد هزار تومانی برای ورود مسافران؛

0 1,163

طرح ممنوعیت تردد بین استانی و بین شهری یا همان به اصطلاح قرنطینه سراسری به ماجراهای عجب و غریبی در استانهای شمالی دامن زده است. از برخورد مردم عادی با پلیس راهور تا دور زدن قانون از مسیرهای فرعی. موضوعی که در گزارش روز گذشته هم به آن پرداختیم. اما همین مسیرهای فرعی و بدون نظارت راه را برای دور زدن قانون و درآمدهای میلیونی برخی راهنمایان محلی باز گذاشته است.

اگر چه در روز گذشته فیلم مسدود شدن برخی مسیرهای فرعی از سوی پلیس راه با ریختن شن و خاکریز منتشر شد اما دیگر مسیرها به چه شکل راهی را برای مسافران غیرمجاز گشوده‌اند؟

بهتر است مسئولین امور حمل و نقل و راهور از مسیرهای فرعی نیز اطلاع کسب کنند تا آنان نیز مانند مسافران غیربومی از این مسیرها و دادستدهای مالی آن با خبر باشند. در گزارش ذیل می‌خوانیم که چگونه سودجویان از هر خودرو ۱۰۰ هزار تومان بابت راهنمایی مسیر عبور می‌گیرند و آنها را در قالب کاروان ۲۰ تا ۳۰ خودرویی با عبور از رودبار تا جاده قدیم به سمت رستم آباد همراهی می‌کنند.

برخی نیز برای عبور از مسیر ۱۳۲ کیلومتری بره سر به سوی دیلمان و سیاهکل هزینه عبور هر خودرو ۳۰۰ هزار تومان را پرداخت کرده تا راهی گیلان استان قرمز که نه، سیاه کرونا شوند و به سیاحت و تفریح بپردازند.

 شیوه اجرای طرح ممنوعیت تردد

منابع محلی به مرور توضیحاتی می‌دهند که شگفت آور است. حجم ترافیک سنگین خودروها طی روز یکشنبه و نخستین روز اجرا از ورودی رودبار ابتدا به شهر منجیل و سپس تا شهر لوشان و مرز قزوین رسیده و جا برای سوزن اندازی نبود. مسافران حتی از جاده قدیم کوهین به لوشان تا رودبار نیز برای تردد استفاده می‌کردند. مسافران بازگشته از رودبار همچنان به دنبال راهی برای سفرشان بودند و مسیر رفته را از منجیل دور می‌زدند و به همان پست بازرسی بازمی‌گشتند.

عبور از این مسیر متروکه به شغل پردرآمدی برای برخی افراد محلی تبدیل شده است. آنها از هر خودرو ۱۰۰ هزار تومان بابت راهنمایی مسیر عبور می‌گیرند و آنها را در قالب کاروان ۲۰ تا ۳۰ خودرویی با عبور از رودبار تا جاده قدیم به سمت رستم آباد همراهی می‌کنند. مقام‌های دولتی و انتظامی رودبار عصر روز دوشنبه این مسیر را با خاکریزی در داخل جاده بستند. البته برخی از همین خاکریز کوتاه نیز عبور کرده اند.

 ماموران مجبور شدند تا راه را از ساعت ۱۹ تا ۲۲ برای ساعاتی باز کنند و مسافران را از عوارضی امامزاده هاشم اتوبان برگردانند. اما همین ترفند کافی بود تا نیمی از مسافران عبور کرده وارد اتوبان نشوند و از مسیر جاده قدیم رودبار به رستم آباد و امامزاده هاشم خود را به پلیس راه سراوان برسانند و به مقصد دلخواهشان از شرق تا غرب گیلان بروند. برخی نیز ضمن بازگشت از عوارضی امامزاده هاشم راه خود را از توتکابن به رستم آباد کج کرده و به همان مسیر جاده قدیم رفته اند.

 سودجویی در مسیرهای فرعی رودبار

اما مسیرهای فرعی نقش مهمی در ماجرای عبور مسافران از پست بازرسی ایفا کرده است.

مسافران بازگشته از رودبار مسیر پست بازرسی ورود ممنوع را تا نزدیکی تونل و سد سفیدرود پیمودند و از جاده قدیم ۱۰ کیلومتری علی آباد پایین تا رودبار در آن سوی رودخانه را بدون هیچ مزاحمتی عبور کردند. این در حالی بود مجریان همین طرح ترافیک خودروها در آن سوی سفیدرود را می‌نگریستند. همین مسیر هم اکنون بار ترافیکی سنگینی را تجربه می‌کند و عبور از این مسیر متروکه به شغل پردرآمدی برای برخی افراد محلی تبدیل شده است. آنها از هر خودرو ۱۰۰ هزار تومان بابت راهنمایی مسیر عبور می‌گیرند و آنها را در قالب کاروان ۲۰ تا ۳۰ خودرویی با عبور از رودبار تا جاده قدیم به سمت رستم آباد همراهی می‌کنند. مقام‌های دولتی و انتظامی رودبار عصر روز دوشنبه این مسیر را با خاکریزی در داخل جاده بستند. البته برخی از همین خاکریز کوتاه نیز عبور کرده اند.

سودجویان برای همین مسیر ۱۵ کیلومتری هم به ازای عبور دادن هر خودرو ۱۰۰ هزار تومان می‌گرفتند. البته این مسیر نیز از دوشنبه بسته شده و عبور متوقف شده است.

پس از این انسداد همین مسیر سودجویان خودروها را از مسیر روستای علی آباد به فیلده تا اداره ثبت احوال در بالابازار شهر رودبار عبور می‌دهند.

گزینه بعدی عبور از این پست بازرسی مسیر کوهستانی منجیل به شهرک هرزویل، کلشتر و سپس رودبار بوده که مسافران کوه میان این ۲ شهر را تا داخل شهر رودبار طی می‌کردند. سودجویان برای همین مسیر ۱۵ کیلومتری هم به ازای عبور دادن هر خودرو ۱۰۰ هزار تومان می‌گرفتند. البته این مسیر نیز از دوشنبه بسته شده و عبور متوقف شده است.

البته مسیرهای فرعی به همین جا ختم نمی‌شود. برخی مسافران نیز با همراهی سودجویان مسیر کوهستانی ۱۰۵ کیلومتری شهر لوشان به بره سر و توتکابن و رستم آباد را انتخاب می‌کنند. همین سبب شده تا ییلاقهای رودبار در عمارلو و رحمت آباد پر از خودروهایی با پلاک شهرهای اقصی نقاط ایران باشد. برخی نیز بدون هیچ مزاحمتی به شرق گیلان رفته و مسیر خود را از بره سر به سوی دیلمان و سیاهکل کج می‌کنند. همین مسیر ۱۳۲ کیلومتری در طی روز دوشنبه ۲۵ مرداد به قدری پرترافیک بوده که کسی تصورش را هم نمی‌کرد. باز هم پای سودجویان در میان است و هزینه عبور هر خودرو ۳۰۰ هزار تومان.

هم اکنون شهرهای لوشان، منجیل و رودبار در این سوی پست ورود ممنوع و شهر رستم آباد در آن سوی این پست به مکان تجمع مسافران مبدل شده است. مکان نمایی اشتباهی باعث شده تا گیلان با خطر بسیار جدی در روزهای محرم روبرو شود که کمتر انتظار آن می‌رفت.

حکایت جلوگیری از ورود مسافران در شهرستان رودبار ضرب المثل طنزآمیز آب آوری با آبکش است.

دردی بنام خودروهای عمومی

راه‌های دیگری نیز برای عبور از مقابل دیدگان مجریان نیز هست. بنابه گفته راننده یکی از جرثقیل‌ها، کامینونت‌های حمل ماشین،‌ خودروهای شخصی با پلاک تهران و کرج را تا رشت حمل می‌کنند و سرنشینان نیز با تاکسی های بی‌سیم دربستی و یا اتوبوس به گیلان می‌آیند. چیزی که دیده می‌شود جلوگیری از حضور رانندگان مینی‌بوس، میدل باس و ون تنها گزینه نسبتا موفق مجریان طرح در گیلان بوده است.

محمد ضیایی عضو شورای شهر منجیل خطاب به ارسلان زارع استاندار گیلان نوشته است: ورودی گیلان لوشان است نه رودبار. ما بومی ها چرا باید اسیر ترافیک ۳ ساعته بین رودبار و منجیل (۱۰ کیلومتر) باشیم. چرا دستور نمی‌دهید جاده را از لوشان ببندند. مسافران از رودبار به منجیل برگشته و اسکان یافته اند. گناه مردم منجیل در این شرایط چیست؟

البته عبور خانوادگی اتوبوسی با تمام ظرفیت هنوز از پست ورود ممنوع همچنان ادامه دارد و این افراد گزینه نرخ کرایه روزانه خودرو بدون راننده در گیلان از یک تا ۴ میلیون تومان را برگزیده اند.

 لوشان ورودی گیلان  است

کنترل این شاهرگ ارتباط زمینی در آینده مردم این استان و مواجهه با کرونا نقش حیاتی بازی می‌کند. مقام‌های دولتی و انتظامی ورودی شهر رودبار مرکز اداری این شهرستان را نقطه ورود ممنوع از سمت جنوبی گیلان در نظر گرفته اند. این در حالی است اتوبان قزوین به رشت و جاده قدیم از محدوده پاچنار لوشان و هم مرز با استان قزوین وارد گیلان می‌شود و در ۳۲ کیومتری محل پست بازرسی قرار دارد.

طی روزهای اخیر اصرار مسافران برای عبور از پست بازرسی منجر به ترافیک سنگین، درگیری لفظی میان مسافران با ماموران نیروی انتظامی و مردم شهر رودبار شده است.

مردم شهرستان رودبار به دلیل ترافیک سنگین میان شهرهای منجیل و رودبار و معطلی در صف خودروها همچنان از این وضع ناراضی هستند. آنها معتقدند که ابتدای ورودی گیلان و شهرستان رودبار باید از پاچنار در اتوبان رشت به قزوین و پلیس راه لوشان در جاده قدیم مسدود شود. چنان که محمد ضیایی عضو شورای شهر منجیل خطاب به ارسلان زارع استاندار گیلان نوشته است: ورودی گیلان لوشان است نه رودبار. ما بومی ها چرا باید اسیر ترافیک ۳ ساعته بین رودبار و منجیل (۱۰ کیلومتر) باشیم. چرا دستور نمی‌دهید جاده را از لوشان ببندند. مسافران از رودبار به منجیل برگشته و اسکان یافته اند. گناه مردم منجیل در این شرایط چیست؟

 مردم رودبار پای کار هستند

همه این بی عملی مقام‌های گیلانی در حالی اتفاق می‌افتد که پایداری پست ورود ممنوع رودبار نیز تنها با حضور مردم و جوانان رودباری بوده که همپای پلیس در مقابل رانندگان مصر به عبور ایستاده‌اند. آنچه هم باعث شده تا مسیرهای فرعی مسدود شوند تماس‌های مکرر، پست‌های فراوان در شبکه های مجازی و درخواست مردم رودبار بوده و بس. اما چه چیزی آنها را به میدان می‌کشاند؟

یکی از ساکنان روستای نصفی می‌گوید: ما در وضع سیاه کرونایی هستیم و ابتلای خانوادگی میان مردم بیداد می‌کند. بیمارستان‌های ولی عصر شهر رودبار و ۱۵خرداد شهر منجیل به وضعی رسیده‌اند که پاسخگوی بیمار جدیدی نیستند. نمازخانه و اتاق‌های اداری بیمارستان ولی عصر نیز به محل بستری مردم مبدل شده و کمبود فضا باعث شده تا در محوطه برای بستری بیماران و استقرار کادر درمان چادر بزنند. روزهای سیاه کرونایی برای مردم رودبار چنان سخت می‌گذرد که درمان سرپایی تنها از طریق مطب‌ها انجام می‌شود و شرط دریافت دارو و سرم تنها تماس پزشک با داروخانه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.