*عکس

دزدِ آفتاب‌های شهر

نیلوفر روحی _ امیرحسین کریمی / قسمت دوم مجموعه‌ی سیاست شهری قرار است در چند فراز به تغییرات معماری شهری رشت در چند دهه‌ی گذشته بپردازد؛ در این گزارش ابتدا به واکاوی معماری گذشته‌ی گیلان پرداخته می‌شود و سپس به اثرات فرهنگ‌های وارداتی در معماری شهری می‌پردازد. این گزارش در ادامه ساخت مجتمع‌های مسکونی را مورد توجه قرار می‌دهد و اثرات فرهنگی –…
ادامه مطلب ...

ماسوله، شهری نشسته بر شانه‌های تاریخ

مانی پوراحمد، عکاس / ماسوله یکی از شهرهای استرتژیک و گردشگرپذیر استان گیلان است. اگرچه ماسوله هنوز موقعیت کاربردی‌اش را در جذب توریست حفظ کرده اما در عین حال زنگ خطر میراث تاریخی این شهر نیز به صدا درآمده است. شهر فرهنگی ماسوله در سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. همچنین این شهر به دلیل قابلیت‏‌های فراوان طبیعی،…
ادامه مطلب ...

آژیرهای بی صدای شهر؛ حاشیه نشینان تهیدست

حاشیه نشینی نه در ایران و در جهان یک پدیده نوظهور وخلق الساعه ای نیست. رخدادی است که آخرین بار در دهه ۵۰ شمسی پس از اجرای شتابان اصلاحات ارضی در دهه ۴۰ سیل گسترده ای از روستانشینان اقصی نقاط کشور را به حاشیه شهر تهران کشاند و پیامد آن در بهمن ماه سال ۵۷ خود را به روشنی بروز داد. در سال های اخیر شهرهای چابهار، زاهدان، اهواز و مشهد بیش از همه…
ادامه مطلب ...

عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در رشت

مانی پوراحمد، عکاس / پس از دو ماه درگیری کشور با بیماری کرونا، از سه هفته پیش سیر نزولی ابتلا به این بیماری آغاز شد. تا آنجا که بنا بر آمار وزارت بهداشت در بسیاری از روزها آمار تلفات این بیماری دو رقمی شد. اکنون پس از گذر از موج اول کرونا، دولت درحال بازگشایی تدریجی کسب و کارها و بازگرداندن شرایط به وضعیت عادی است. شرایطی که بیش از هر زمان دیگری…
ادامه مطلب ...

بازارهای محلی، رنگ و روی زندگی روستایی

حال و هوای خاصی دارد، فروشنده و خریدار هر کدام از دنیایی و با ویژگی هایی در لحظه حضور دارند، آن چه تلاش کرده ام در ترسیم این بازارها به عمد از قاب دوربین بیرون کنم، هجوم لجام گسیخته پلاستیک و مسنوجات غیرایرانی است که جای کالاهایی روستایی را گرفته و به سرعت رنگ این بازارها را دارد تغییر می دهد.
ادامه مطلب ...

کیش و مات

در میان انبوهی از سر و صدا، عبور و مرور پیاده ها و اتوموبیلها، به کار خودشان مشغولند. آن چنان که گویی گری کاسپاروف…

مالا و دریا! کدام عاشق، کدام معشوق؟

مرد ماهیگیر در نیمه های شب به میانه دریا می رود بی آن که بداند آیا فردا باز می گردد؟ آیا دریا مهربان است؟ آیا نانی به خانه خواهد برد؟ باز فردا هم به دریا می رود زیرا که این عاشقی است نه کار و مالا عاشق دریا است.
ادامه مطلب ...