روزی که رشت بازنده شد

مصایب مدیریت شهری بی‌ثبات

0 330

شورای ششم رشت در اولین اقدام خود پس از تحلیف، شهردار خود را انتخاب کرد و احمدی شهردار منتخب دوره پنجم را ابقا کرد تا با این کار به شهروندان رشت این پیام را بدهد که از دوره‌های قبلی خود درس آموخته و قرار است در این دوره ثبات به مدیریت شهری برگردد و عمر مدیریت شهری تغییر مشهودی داشته باشد.

اما به یکباره در شهریور ۱۴۰۰ احمدی استعفای خود را اعلام کرد و شورایی که گمان می‌کرد زین پس کارها طبق روال پیش خواهد رفت به یکباره تمام آرزوها خود را بر باد دید. دوباره روند انتخاب شهردار از سر گرفته شد اما این بار تشخیص دادند یکی از میان خود را به عنوان شهردار انتخاب کنند و امیرحسین علوی رییس شورای سالهای گذشته و از اعضای کارکشته شورا را به عنوان شهردار انتخاب کردند.

علوی در آبان ۱۴۰۰ به کرسی شهرداری رسید اما پس از گذشت دو ماه مدیریت او، اولین طرح سوال از او با موضوعات ” نواقص پل‌های عابر پیاده، عدم بررسی و رسیدگی به مشکلات مردم در سامانه ۱۳۷، ساماندهی مشاغل پرتافیک ترافیک شهر رشت، افتتاح حساب مجزا برای کمیسیون ماده ۱۰۰ جهت احداث پارکینک‌ها، آسفالت ورودی‌های رشت، جایگاه‌های سی ان جی، عدم توجه به تذکرات شورا درباره عزل و نصب مدیران صورت گرفت که شش نفر از یازده نفر عضو شورا از جوابهای او قانع نشدند. از این برخورد زودهنگام شورا با شهردار مشخص بود که ماه عسل علوی زیاد به طول نخواهد انجامید و اکثریت شورا مترصد فرصتی هستند تا پروژه استیضاح او را کلید بزنند. زیاد طول نکشید که این بار در اسفند طرح سوال دوم از علوی به صحن شورا رفت و این بار هشت نفر قانع نشدند. به دنبال قانع نشدن اعضای شورا، روند استیضاح علوی به صورت رسمی کلید خورد اما علوی با هفت رأی موافق استیضاح، سه رأی مخالف و یک ممتنع از استیضاح زودهنگام رهایی پیدا کرد.

 راه ناهموار پیش روی علوی بیشتر خود را نشان داد و شواهد حاکی از آن بود که مدیریت علوی در شهرداری رشت زیاد به درازا نخواهد کشید و به زودی او باید منتظر استیضاح جدیدی باشد. شورا نشینان به زودی انتظار را پایان دادند و به گفته مجید عزیزی نایب رییس شورا که ” عده‌ای در صدد آن بودند که تحت هر شرایطی شهردار رشت را حذف کنند” جلسه چهل و ششم شورا را به استیضاح دوباره علوی در روزی که او باید قرارداد پیمانکار زباله سراوان را امضا می‌کرد، اختصاص دادند .

 انتخاب روز امضای قرارداد پیمانکار با روز استیضاح بعدها با اعتراض شدید استاندار همراه شد. علوی این بار به جای حضور در جلسه، مکتوب به سوالات شورا نشینان پاسخ داد. پس از شمارش آرا اعلام شد این بار ۸ نفر به استیضاح رأی موافق داده‌اند و علوی از سمت خود عزل شده است اما ۴ عضو شورا در نامه‌ای خواستار شمارش دوباره آرا شدند ” به استحضار می‌رساند که در چهل و ششمین جلسه فوق العاده شورای شهر رشت که با موضوع استیضاح شهردار شهر آقای امیرحسین علوی برگزار گردید امضا کنندگان ذیل با پاسخ قانع شدم به عدم استیضاح شهردار رأی دادند اما در شمارش آرا به نحوی عمل شد که ۸ رأی قانع نشدم از گلدان خارج شد که در نتیجه منجر به استیضاح شهردار شد. خواهشمند است دستور بفرمایید مراحل اخذ رأی بررسی گردد. اینجانبان آمادگی خود را برای حضور در هر گونه مرجع ذیصلاح برای دفاع از موضوع مطروحه اعلام میداریم ” رضویان، عاشری، عزیزی و حسینی از امضا کنندگان نامه فوق بودند. صورت جلسه استیضاح شهردار که از خیابان سعدی به سمت خیابان انصاری و به هیأت تطبیق فرمانداری می‌رفت، موافقان استیضاح سرمست از حذف علوی پس از انتخاب خدمت بین دانا به عنوان سرپرست جهت معارفه او به سمت میدان گیل راه افتادند.

چند روز بعد اما هیأت تطبیق فرمانداری استیضاح را تأیید کرد ولی این پایان کار نبود. علوی به هیأت عدالت اداری رفت و از روند رأی گیری روز استیضاح شکایت کرد.

شورا به یک سالگی خود رسید و فصل انتخاب پستهای مختلف شورا در مرداد ماه فرا رسید. موافقان علوی ریاست خود را بر کمیسیونها از دست دادند. رضویان کمیسیون بهداشت را واگذارد و حسینی ریاست کمیسیون فرهنگی را به تاج شهرستانی در سال دوم سپرد. اکثریت شورا با این انتخابات نشان دادند که دلخوشی از اقلیت سه یا چهار نفره شورا ندارند و اجازه حضور انان را در ریاست کمیسیونها نخواهند داد .

اوایل شهریور کارگرنیا از اعلام امادگی ۲۹ نفر برای تصدی شهرداری رشت خبر داد و در حالی که همگان آماده آغاز دور جدید انتخاب شهردار بودند، نامه برگشت به کار هیأت عدالت اداری همه را در شوک فرو برد و این شوک انچنان بود که دو عضو موافق و مخالف شورا با درگیری فیزیکی در ساختمان شورا از خجالت هم درآمدند. حالا علوی دوباره به عمارت شهرداری برگشته، اکثریت برنده شورا که فکر می‌کرده بازی را از علوی برده یه یکباره بازی را واگذار کرده است. حالا روز جدیدی شروع شده که در هیچ دوره‌ای از عمر شورا وجود چنین روزی سابقه نداشته است. روزی که رشت بازنده اصلی آن خواهد بود .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.