نابرابری جنسیتی و کرونا ویروس

1 462

کارشناسان معتقدند که زنان بیشتر از مردان در خطر فقر و ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند. هر چند طبق گزارش اعلام شده توسط بهداشت جهانی میزان ابتلای مردان نسبت به زنان بیشتر است به سبب فعالیتهای خارج از خانه، اما زنان به واسطه نقشی که در اجتماع و خانه دارند بیشتر درمعرض خطر هستند.

تقریبا ۷۰ درصد زنان در سراسر جهان کارمندان مراقبت را تشکیل می‌دهند و بیشتر نقش پرستاری را برعهده دارند. در بیمارستانها، مراکز بهزیستی، خانه سالمندان و بیشتر مراکز درمانی و نگهداری زنان مشغول کارند و به طور مستقیم درخطر ابتلا به ویروس هستند. با اینکه پزشکان نیز درگیر بیماران هستند اما پرستاران که اغلب زن هستند بیشتر وظیفه مراقبت، خونگیری، عوض کردن لباس و پارچه های روی تخت ها و گرفتن فشار و زدن آمپول  و غیره را بعهده دارند.

با تعطیلی مدارس و دانشگاهها و بودن اعضای خانواده در منزل در صورت بیمار بودن یکی از آنها احتمال ابتلای مادران بیشتر است، زیرا آنها مسوولیت مراقبت از خانواده را برعهده دارند. زنانی که حامله هستند نیز ترس از بیمار شدن و انتقال بیماری به فرزند سبب استرس بالای آنها و پایین آمدن سیستم ایمنی آنها می‌شود یا زنانی که در مناطق فقیر و کم آب هنوز مسوولیت آب آوری را برعهده دارند بیشتر در معرض خطر هستند و این نشانه نابرابر جنسیتی است.

در زمان شیوع بیماری ابولا از سال ۱۹۷۶ تا ۲۰۱۴ در آفریقا از آنجایی که زنان مسوول مراقبت و نیز کفن و دفن اجساد بودند میزان آسیب پذیری آنها افزایش یافت و نیز میزان انتقال در خانواده نیز بیشتر شد. از نظر اقتصادی نیز ویروس کرونا و شیوع آن می‌تواند تاثیر منفی برروی زنان بگذارد، زیرا بیشتر آنها کارگران نیمه وقت یا غیررسمی را در جهان تشکیل می‌دهند. کارگرانی با کار زیاد و حقوق کم که اغلب نیز بیمه نیستند و زمانی که این بیماری به پایان برسد نسبت به مردان زمان زیادی طول می کشد که آنها بتوانند به وضعیت اولیه خود برگردند و  یا شغل خود را از دست می‌دهند.

برخی از زنان نیز در همین شرایط بیماری مجبور به کار همانند مردان هستند و از طرفی به دلیل نبود درآمد برای کارفرمایان ممکن است نتوانند حقوق خود را زودتر دریافت کنند. طبق تحقیقات صورت گرفته این سوال پیش می‌آید آیا سیاست‌های بهداشت جهانی در دوران شیوع بیماریهای قبلی تاثیرات جنسیتی را در نظر گرفته‌اند؟

 

1 نظر
  1. ارمک می گوید

    ممنون از شما. این موضوع رو کمتر در مقالات پیرامون کرونا دیدم. با شروع فصل کشاورزی و موضوع یاورگیری که نفش زنان در اون خیلی پررنگه…باید مسئولین مربوطه در حیطه بهداشت کشاورزان بیشتر و سریع تر وارد عمل بشن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.