آغاز مطالعات مخاطرات زمین شناسی گیلان

مدیرکل زمین شناسی گیلان خبر داد

0 236

مدیرکل زمین شناسی گیلان، از آغاز طرح مطالعاتی مخاطرات زمین شناسی با رویکرد محیط زیست برای اولین بار در گیلان خبر داد.

 «مسلم امانی» گفت: انجام مطالعات پایه و به‌روز شده برای تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی مهندسی، مخاطرات زمین‌شناسی و زمین‌شناسی زیست‌محیطی به طور جامع و کامل است.

به نقل از ایسنا،امانی تاکید کرد: با اجرای این طرح مطالعاتی می‌توان پروژه‌های زیرساختی را از مخاطرات فراوان فرسایشی و خورندگی خاک نجات داد و مسیری دقیق برای مهندسین پروژه‌های مهم ترسیم کرد.

وی با اشاره به اجرای طرح مطالعاتی مخاطرات زمین شناسی استان گیلان با آخرین فناوری‌های موجود، افزود: احصای اطلاعات وضعیت مقاومتی خاک و میزان خورندگی آن و دغدغه‌های زیست محیطی برای اقلیم گیلان اثربخش و ضروری است.

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی گیلان انجام فعالیت‌های زیرساختی و معدنی را نیازمند اطلاعات مربوط به فرسایش و مقاومت خاک دانست و عنوان کرد: در وضعیت کنونی توجه به مخاطرات زمین و جنس خاک در هنگام اجرای پروژه‌ها به صورت تخصصی و علمی بسیار‌اندک است که با اجرای این طرح می‌تواند از بحران‌های اجتماعی آینده پیشگیری کند.

امانی هدف از اجرای طرح مذکور را انجام مطالعات پایه و به‌روز شده برای تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی مهندسی، مخاطرات زمین‌شناسی و زمین‌شناسی زیست‌محیطی به طور جامع و کامل دانست و گفت: این طرح با استفاده از ایده‌های نوین و کاربردی و با بهره‌گیری از آخرین روش‌ها و استانداردهای نوین بین‌المللی به مرحله اجرا خواهد رسید.

لازم به ذکر است در سالهای اخیر برداشت های بی رویه، قطع درختان به منظور پروژه های عمرانی و ویلا سازی و عدم آبخیز داری در مناطق مختلف، این استان را مستعد زمین لغزش و رانش های متعدد کرده است.

 براساس مطالعات سازمان نقشضه برداری کشوری در سال گذشته، ۴۸ درصد از مساحت کل استان گیلان (Si) در ناحیه‌ی خطرناک (مجموع پهنه پر خطر و بسیار پر خطر) قرار گرفته که ۵۸ درصد از کل زمین لغزش‌های رخ داده (Li) در این ناحیه‌ بوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.