افزایش قاچاق چوب در بحران کرونا

0 428

اگر چه  گسترش و شیوع کرونا ویروس در گیلان توانست فعالیتهای اجتماعی و اقتصادی در استان را مختل کند و اجرای قرنطینه و فاصله گذاری اجتماعی منجر به جلوگیری از حضور مردم در مناطق جنگلی و گردشگری استان شد، اما اجرای این طرح فرصتی برای فعالیت برخی از قاچاقچیان چوب از جنگلهای گیلان فراهم کرد. به طوریکه  فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان از افزایش قاچاق چوب در ایام تعطیلات خبر داد.

سرهنگ «محمد قربانی لرد» فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان، در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه برف، شیوع کرونا و تعطیلات عید دست به دست هم داده و موجب طمع قاچاقچیان چوب شد، گفت: همه ساله در ایام تعطیلات شاهد افزایش فعالیت قاچاقچیان هستیم.

وی با بیان اینکه برف سال گذشته موجب سرشکن شدن، کمرشکن شدن و ریشه کن شدن تعداد زیادی از درختان جنگلی شده است، افزود: قاچاقچیان چوب همواره درصدد سوءاستفاده از فرصت های این چنین هستند. همه ساله در ایام تعطیلات نیز شاهد افزایش فعالیت قاچاقچیان هستیم.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، از افزایش کشفیات و رفع تصرف اراضی ملی در سال ۹۸ خبر داد و گفت: سال گذشته در مجموع ۴۳ هزار و ۴۶۸ اصله درخت کشف شد. البته بخشی از این کشفیات مربوط به قطع و حمل بدون پروانه درختان جنگلی داخل مستثنیات بوده است.

قربانی لرد، با بیان اینکه گیلان ۵۰ درصد زراعت چوب کشور را بر عهده دارد، اضافه کرد: گونه های جنگلی در داخل مستثنیات نمی تواند بدون مجوز قطع و خارج شود.

قربانی لرد از تشکیل ۱۴۴۰ پرونده قاچاق چوب در سال گذشته خبر داد و بیان کرد: قاچاقچیان در حین قطع درخت دادگاهی شده و کشف محموله در حین حمل و در محل دپو به تعزیرات ارجاع داده می شود.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان، با اشاره به کشف ۲۰ هزار و ۶۱ کیلوگرم ذغال و ۱۰۴۲ کیلوگرم استر هیزم، افزود: سال گذشته ۱۲۲۸ نفر قاچاقچی را دستگیر و ۷۰۰ دستگاه وسیله نقلیه و ۲۲ دستگاه ابزار قطع درخت را توقیف کردیم که نشان دهنده رشد ۲۲ درصدی در تعداد پرونده و رشد ۳۸ درصدی در تعداد اصله چوب است.

وی حجم چوب آلات کشف شده در سال گذشته را ۲۳۴۲ مترمکعب  عنوان کرد و گفت : درمیزان قطع درختان کاهش داشتیم، اما اقدامات مقابله ای یگان حفاظت، موجب افزایش کشفیات شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.