افزایش مبتلایان جوان و کودک در گیلان

0 357

در حالیکه از روز گذشته و با تایید دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ۷ شهر این استان بار دیگر در وضعیت قرمز شیوع کرونا ویروس قرار گرفتند، اما فعالیت برخی صنوف و مشاغل از جمله باشگاههای ورزشی، آرایشگاهها و آموزشگاههای هنری که ازجمله اماکن تجمع شهروندان است همچنان به قوت خود باقی است و از بازگشت محدودیتها توسط ستاد مقابله با کرونا به ریاست استاندار خبری نیست.

در حال حاضر در استان  فقط به دستور تعطیلی تالارها و برگزاری مراسمهای عروسی و عزا همگام با کشور بسنده شده است. این در حالیست که یک عضو کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای شهر رشت امروز اعلام کرد فقط در شهرستان رشت ۱۵۹ نفر در بیمارستانها بستری هستند که ۲۹ نفر بستری جدید و ۲۲ نفر نیز ترخیصی بوده‌اند. همچنین ۵ نفر پذیرش جدید در مراقبتهای ویژه انجام شده است.

در خصوص آخرین جزییات افزایش مبتلایان با کرونا و ویروس و تعداد بستری شدگان و دلیل اعمال نشدن محدودیتهای جدید از« آبتین حیدرزاده » معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان پرسیدیم. حیدرزاده به مرور گفت: خوشبختانه هنوز در شهرستان رشت به تعداد بالای مبتلایان و بستری شده ها مانند تهران نرسیدیم و قطعا با افزایش مبتلایان و تعداد شهرهای قرمز که پیش بینی می‌شود در روزهای آینده با آن مواجه شویم، از رییس ستاد مقابله با کرونا در استان تقاضای بازگشت محدودیتها را خواهیم داشت.

حیدرزاده با اشاره  به اینکه از فرمانداریهای شهرستانهای استان خواسته ایم نظارت بیشتری بر برگزاری مراسمهای عروسی و عزا در روستاها داشته باشند گفت: با راه اندازی سامانه‌ی سام سلامت در سایت معاونت بهداشتی استان از شهروندان بخصوص روستاییان تقاضا داریم با مشاهده‌ی هرگونه تجمع در قالب عروسی و عزا  که در اراضی کشاورزی و باغات برگزار می‌شود را بدون ذکر نام  در این سامانه گزارش کنند تا بلافاصله گشتهای مشترک فرمانداری و علوم پزشکی ورود جدی داشته باشند.

معاون بهداشتی استان درباره‌ی جزییات بستری شدگان در بیمارستانهای گیلان گفت: در حال حاضر۳۰۰ نفر بستری ثابت در گیلان داریم که هر روز این آمار درحال افزایش است. بیشتر بیماران و بستری شدهها نیز از افراد گیلانی هستند که در روزهای گذشته با افراد خارج از استان درمراسم و تجمعات مختلف در تماس بودند. یا گیلانیانی هستند که به دلایل مختلف در مهمانی ها و مراسم  ازخارج استان شرکت کرده بودند.

معاون بهداشتی گیلان از افزایش آمار مبتلایان جوان و میانسال در استان ابراز نگرانی کرد و افزود: علیرغم اینکه نگران افزایش مبتلایان سالمند در استان بودیم اما خوشبختانه سالمندان رعایت کردند ولی اکنون با بیماران بدحال جوان و میانسال و حتی کودک در بیمارستانهای گیلان مواجه هستیم و این موضوع نگران کننده است. متاسفانه در اسفند گذشته ۲ درصد از مبتلایان استان ، کودکان بودند که فوتی هم در این بخش داشتیم.

وی افزود: با توجه به افزایش تعداد مبتلایان خوشبختانه با مشکل کمبود تخت بستری و تخت ICU  مواجه نیستیم. اما به شهروندان توصیه می‌کنیم حتما از ماسک نه الزاما جراحی بلکه از ماسک های پارچه ای برای بیمار نشدن استفاده کنند. اگر در اسفند ماه و نوروز تاکید داشتیم شهروندان از ماسک های جراحی و فیلتردار استفاده کنند به دلیل جلوگیری از انتشار ویروس بود اما اکنون در توصیه و تاکید به استفاده از ماسک حتی پارچه ای قصد داریم از بیمار شدن افراد جلوگیری کنیم.

وی تاکید کرد: همه ۳۶ بیمارستان دولتی و خصوصی و تامین اجتماعی استان در آمادگی کامل برای بستری بیماران کرونایی قرار دارند.

گفتنی است روز گذشته دانشگاه علوم پزشکی استان از قرمز شدن ۷ شهراستان و افزایش دو برابری تعداد مبتلایان و بستری سدگان در بیمارستانهای استان خبر داده بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.