تراموای رشت، نیامده متوقف شد

0 692

روز گذشته «علی فتح اللهی» فرماندار رشت از فرسودگی ۵۰ درصدی ناوگان تاکسیرانی این شهر خبر داد و گفت: حدود ۶ هزار تاکسی در شهرستان رشت داریم که نیمی از آنها فرسوده‌اند و باید از چرخه‌ی فعالیت خارج شوند. اکنون مردم توان تعویض تاکسی‌های فرسوده را ندارند و وضعیت فعلی وسایل نقلیه نیز نارضایتی مسافران و رانندگان را در پی داشته که ضرورت دارد اقداماتی در این زمینه انجام دهیم.

اظهارات فرماندار جدید رشت در خصوص فرسودگی ناوگان تاکسیرانی و ضرورت خارج شدن آنها از ناوگان حمل و نقل عمومی در رشت در حالی بیان می‌شود که ترافیک یکی از معضلات حوزه‌ی زیرساختی رشت است. در این شهر شبکه‌ی حمل‌ ونقل عمومی بسیار معیوب است و تنها وسیله‌ی حمل‌ و ‌نقل در دسترس وهمگانی تاکسی است. خیابانهای کم عرض، نبود تقاطع و پل‌های هوایی و بافت قدیمی خیابانهای شهر، ترافیک را به یکی از معضلات اصلی و جدی رشت تبدیل کرده است.

از این رو چند سالی است که مدیریت شهری به دنبال احداث خط  تراموا در شبکه‌ی حمل و نقل عمومی رشت است.‌ اما در حالیکه از سال گذشته احداث شبکه‌ی تراموای رشت در شورای عالی ترافیک استان مصوب شده و مجوز احداث دریافت کرده، ‌اما عملیات کلنگ زنی این پروژه که قرار بود در بهمن ماه ۹۸ رقم بخورد همچنان در انتظار دریافت مصوبه‌ی شورای عالی ترافیک کشور باقی مانده و خاک می‌خورد.

اما  با گذشت ۶ ماه از وعده‌ی شهرداری رشت از کلنگ زنی این پروژه در ایام دهه‌ی فجر،‌ چرا تا کنون عملیاتی نشده است؟ «اسماعیل حاجی پور» رییس شورای اسلامی شهر رشت از موافقت نکردن شورای عالی ترافیک کشور با این مصوبه تا کنون به مرور خبر داد و گفت: این در حالیست که مدیریت شهری رشت برای شروع عملیات اجرایی تراموا با دو شرکت وابسته به بنیاد مستعضعفان و بانک شهر تفاهم نامه‌امضا کرده است، ‌اما تا این مصوبه به تأیید شورای عالی ترافیک کشور نرسد نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

وی تأکید کرد: برای جبران کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی رشت در ماه‌های اخیر به ناوگان اتوبوسرانی شهرداری رشت تعدادی اتوبوس جدید اضافه شده و در حال خریداری ناوگان جدیدتری از قزوین هستیم.

اما «محمدرضا احمدی» نماینده‌ی منتخب مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با مرور، فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی رشت را ناشی از بی مهری دولت در سالهای گذشته در بخش تجهیز حمل و نقل عمومی این شهر بیان کرد و از شروع مطالعات جدید برای احداث ترن زیر زمینی (مترو) در رشت خبر داد.

«محمد رضا احمدی» گفت: دلیل تاخیر صدور مصوبه‌ی شورای عالی ترافیک کشور در کلنگ زنی خط تراموای رشت به جهت شروع مطالعات مترو بوده است. چرا که شورای عالی ترافیک کشور به این نتیجه رسیده که به دلیل مشکلات موجود در رشت از جمله کمبود زمین و تامین منابع مالی درخرید‌ املاک واقع در مسیر، احداث خط تراموا در رشت جوابگو نیست و بسیار هزینه بردار است. لذا مقرر شده به درخواست شهرداری رشت، قرارگاه خاتم الانبیا مطالعات جدیدی در خصوص ایجاد مترو در رشت داشته باشد.

وی تأکید کرد: با ایجاد مترو در رشت، فضای بسته بازار در مرکز رشت از بی رونقی خارج می‌شود.

گفتنی است سال گذشته « ناصرحاج محمدی » شهردار رشت گفته بود: با توجه به نتایج حاصل از مطالعات مهندسین مشاور پروژه، استفاده از تراموا به سایر گزینه‌ها مانند مترو، مونوریل، اتوبوس برقی،BRT،LRT و.. ترجیح داده شده است. اجرای پروژه تراموا علاوه بر توسعه‌ی ناوگان حمل و نقل می‌تواند به جاذبه‌های توریستی و گردشگری شهر کمک کند.

طبق مطالعات انجام شده، قرار بود کریدور تراموای رشت به طول ۱۶ کیلومتر در ۲۰ ایستگاه از مسکن مهر آغاز شده و به سمت میدان گیل و میدان مصلی و در نهایت به فرودگاه رشت برسد. اعتبار پیش بینی شده برای این پروژه بر اساس مطالعات اولیه ۲۱۰ میلیون یورو طی ۴ سال پیش بینی شده بود. دولت نیز برای این پروژه، هزار میلیارد تومان اوراق در نظر گرفت که ۵۰۰ میلیارد برعهده‎‌ی شهرداری و ۵۰۰ میلیارد توسط دولت تقبل شده بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.