تخصیص بودجه، پاشنه آشیل مدیریت‌پایدار هیرکانی

0 403

معاون‌ امور جنگل گیلان از اجرای طرح مدیریت پایدارهیرکانی در ۲۹ حوضه‌ی آبخیز جنگلی استان خبر داد و گفت: به دنبال اجرایی شدن طرح توقف بهره برداری از جنگل های شمال از سال ۹۶، طرح های جایگزین جنگل داری برعهده‌ی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری قرار گرفت. «محمد رضاعبداللهی» افزود: دولت سازمان جنگل ها را مکلف به اجرای طرح های جایگزین جنگل داری و براساس ارزیابی توان اکولوژیک و آمایش تخصصی جنگل ها کرده است. دراجرای این طرح برای هر حوضه‎‎‌ی آبخیر طرح تهیه و یک مدیر حوضه انتخاب می شود.

اما «مهرداد نکویی» عضو هیأت علمی گروه جنگلداری دانشکده منابع طبیعی دانشگاه گیلان در گفت گو با مرور، پاشنه‌ی آشیل این طرح را چگونگی تخصیص بودجه از سوی دولت عنوان کرد.

نکویی به مرور گفت: در شرایط فعلی و بعد از گذشت ۳ سال از توقف طرحهای جنگلداری همزمان با طرح تنفس ۱۰ ساله‌ی جنگلهای گیلان، اجرای این طرح می‌تواند خبرخوبی برای جنگلهای هیرکانی کشور باشد. البته پاشنه آشیل آن چگونگی مباحث تخصیص بودجه به هر حوضه است.

این استاد جنگل دانشگاه گیلان ادامه داد: طرحهای پیشین جنگلداری در گیلان وابسته به دولت نبوده و اقتصادی درون زا داشتند. اکنون در اجرای این طرح مبحث تخصیص بودجه از سوی دولت پیش بینی شده و در وانفسای مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه و کمبود بودجه مشخص نیست چه اتفاقی برای مدیریت جنگلها رخ بدهد.

وی با اشاره به لزوم پایش و ارزیابی از حوضه‌های ۲۹ گانه در اجرای طرح افزود: با توجه به تفکیک حوضه‌های آبخیز جنگلی و لزوم برنامه ریزی جداگانه برای هرکدام از آنها، سازمان جنگلها نیازمند تزریق بودجه‌ی کلان است، قطعا به ورود بخش خصوصی نیاز داریم .‌اما از سوی دیگر بخشی اعظمی از جنگلهای استان مخروبه شده‌اند و از پتانسیل ورود بخش خصوصی برخوردار نیستند.

وی در پاسخ به اینکه آیا با اجرای این طرح شاهد کاهش قاچاق چوب خواهیم بود یا خیر گفت: تا الان مسؤولیت حوضه‌های آبخیز جنگلی در اختیار شرکتهای بهره بردارخصوصی بود.‌امیدواریم درمدیریت جدید با تفویض اختیار و با همکاری بومی‌های منطقه ازپتانسیل‌های مناطق جنگلی بخوبی استفاده شود.

گفتنی است اجرای طرح مدیریت پایدار هیرکانی در دو فاز نیمه تفصیلی و تفصیلی در قالب مدیریت حوضه های آبخیز جنگلی دنبال می شود. معاون‌امور جنگل گیلان، از شناسایی ۱۸ پهنه مختلف در فاز نیمه تفصیلی طرح مدیریت پایدار جنگل های هیرکانی خبر داد و اضافه کرد: این پهنه ها براساس آمایش تخصصی جنگل ها شامل حفاظتی، گردشگری، آبزی پروری، پرورشی، زراعت چوب، کشاورزی و… تعریف شده‌اند .

گیلان بیش از ۵۶۵ هکتار جنگل دارد که ۵۸ هزار هکتار (۱۹ درصد ) از جنگل‌های ثبت شده هیرکانی را در خود جای داده است. گیلان همچنین ۳۲ پارک جنگلی گیلان دارد که ۲۱ پارک دارای مجری حفاظتی هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.