امنیت کشاورزی برای نسلهای بعدی گیلان وجود ندارد

6 2,969

از سال ۱۳۸۴ تا به امروز، همه دولتهایی که بر سر کار آمدند ضد تولید کشاورزی بودند. طی این دوران هرگونه سیاستگذاری کلان و پشتیبانی از کشاورزی از سوی دولتمردان دیده نمی‌شود.

کشاورزی برنج، مهمترین محصول کشاورزان گیلان است که در این سالها با تصمیمات غلط و غیرکارشناسی دولتها و واردات بی رویه و مازاد بر نیاز داخلی در مسیر نابودی قرار گرفته است.

در حالیکه در سالهای گذشته نیاز کشور با توجه به تولید حدود یک میلیون تن برنج داخلی اعلام شده است اما به همین میزان برنج وارداتی در فصل برداشت به کشور وارد شد که فراتر از نیاز بازار بود. انباشت برنج های وارداتی موجب شد بیش از صد تن برنج تولید سال گذشته کشاورزان بروی دستشان باقی بماند.

در این میان قیمت بالای نهاده‌های کشاورزی و توزیع کودهای فاقد استاندارد در غیاب کارشناسان ترویج جهاد کشاورزی و نیز تهاتر پول نفت با چای و برنج هندی و تایلندی علیرغم غیر قانونی بودن واردات این محصولات، نابودی کشاورزی کشور و گیلان را هدف قرار داده است. چرا باید در پشتیبانی و ترویج جهاد کشاورزی بروی کشاورزان بسته باشد؟

در حالیکه کشور با بحران آب مواجه است و از سوی دیگر واردات بی رویه تهدیدی برای کشاورزی برنج گیلان شده است، شاهدیم در مناطق دیگر با خشک کردن تالابها اقدام به برنجکاری می‌کنند. چرا در سایه نبود سیاست گذاری و نظارت، در استانهایی مانند فارس و اصفهان اجازه کشت برنج صادر می‌شود؟ در مناطقی که حتی با حفر چاه‌های عمیق ۳۰۰ متری به آب نمی‌رسند!

وقتی در خصوص تولید کشاورزی صحبت می‌شود، اعداد و ارقام مختلفی از سوی مسؤولان به گوش می‌رسد اما آیا مسؤولان در خصوص نبود قطعات ماشین آلات کشاورزی و افزایش قیمت آنها صحبت می‌کنند؟ افزایش قیمت ماشین آلات کشاورزی در کنار نهاده‌های کشاورزی در سالهای اخیر موجب شده کشاورزان اراضی خود را بفروش برسانند. بطوریکه الان زمین‌های کشاورزی گیلان خورد شده‌اند و بیشترین مساحت اراضی در حدود ۶ الی ۷ هزار متر است. مابقی اراضی قطعه قطعه شده و آماده فروش هستند.

یکی دیگر از آسیبهایی که به کشاورزی گیلان وارد شده، عدم علاقه مندی نسل جدید به کشت و کار است. نسل جدید دیگر آینده‌ای برای خود در این حوزه نمی‌بیند. وقتی قیمت کارگر روزمرد در برای کشت و درو برنج روزانه بیش از یک میلیون تومان باشد و سایر هزینه‌های کاشت، داشت، برداشت، نهاده‌ها و کارخانه سر به فلک زده است آیا نسل جدید که فرزندان کشاورزان فعلی هستند رغبتی برای ورود به این عرصه خواهند داشت؟ کلیه زمینهای کشاورزی که در حال حاضر در اختیار پدران و مادران این نسل است در آینده بفروش خواهند رسید.

باید اذعان کرد؛ امنیت کشاورزی برای نسلهای بعدی گیلان وجود ندارد و این آسیب از هم اکنون مملوس است.

عدم سیاست گذاری بر مبنای پشتیبانی از تولید و نبود سوبسید برای محصولات کشاورزی در حالیکه بسیاری دیگر از کالاها از سوی دولت حمایت ارزی و یارانه‌ای میشوند موجب شده هزینه‌های کشاورزی به قیمت آزاد برای کشاورز تمام بشود اما دولت اجازه فروش به قیمت آزاد به کشاورز نمی‌دهد. این درحالیست که برنج گیلان کیفی‌ترین برنج منطقه و قابل رقابت با برنج درجه یک هند است.

در حالیکه کشورهای برنج خیز دنیا در کنار حمایت از تولید، صنایع تبدیلی و فراوری پس از تولید در حوزه برنج را گسترش داده‌اند و انواع مختلف محصولات جانبی از برنج، فراوری و تولید می‌کنند، صنایع موجود تبدیلی ما فرسوده و مستهلک هستند و هیچ ارزش افزوده‌ای از برنج درآنها حاصل نمی‌شود.

 متأسفانه در استانهای شمالی نه تنها به فناوری پیشرفته صنایع تبدیلی و پس از تولید در حوزه برنج و چای دسترسی نداریم بلکه از صدور مجوز برای راه‌اندازی آنها توسط بخش خصوصی جلوگیری می‌شود. چرا دولت در تهاتر پول نفت به جای واردات برنج و چای، دستگاه‌ها و صنایع تبدیلی پیشرفته وارد نمی‌کند؟

جواب این سوال روشن است؛ چون سیاست گذاری و برنامه ریزی کلان برای نجات کشاورزی در دولت وجود ندارد.

6 نظرات
  1. حسن می گوید

    باسلام احترام نتیجه مراتب ،عدم حمایت دول با ابعادمختلف نسبت به کشاورزیست.وهمین امرموجب نابودی زمین های کشا‌ورزی می شود.

  2. ناشناس می گوید

    همین الانشم خیلیا زمینهاشونو گذاشتن فروش..با اینهمه سختی و گرفتاری محصولشونو جمع آوری میکنن ولی با سیاست غلط مردم به پولشون‌ نمیرسن‌..چندماهیه‌ که از پول چای خبری نیست..کشاورزان قشرضعیف جامعه هستند.از کجا بیارن بخورن‌.اونهمه شعار حمایت از تولید کشاورزی چی شد پس؟؟؟؟همش درووووووغ.تا چند سال دیگه هیچ اثری از باغات چای وجود نخواهد داشت…

  3. فرشید می گوید

    سلام ،خیلی ممنون از مطلب چالشی زیبا و به حق شما، من خودم بچه کشاورزم و دیگه به صرفه نبود سر زمین کار کنم و خودم هم اصلا مهم نیستم ولی به واقع طوری ریشه تولیدات کشاورزی دارد خشک می شود تا صبح هم اگر از مشکلات بگم کمه، اما حیف که در تمام مسائل این مملکت گوش شنوا و دست و اراده پر توانی برای حل مشکلات نیست… ۱۰۰ حیف

  4. کمال می گوید

    بعد برنج نوبت به کیوی رسید قیمت پایین خرج بالا ، همه چی یهو چند برابر میشه ولی محصول کشاورز رو سرش میزنن میخرن

  5. رامین صفایی می گوید

    متاسفانه شغل کشاورزی در ایران از هیچگونه
    حمایتی برخوردار نیست و چنانچه وضعیت
    همینگونه ادامه داشته باشد در آینده نزدیک
    همین باقیمانده زمین ها هم از حالت کشاورزی خارج شده و باید فاتحه کشاورزی
    خوانده شود
    دلیل عمده این مشکل کمبود آب و خشکسالی کشور در سالهای اخیر و نیز افزایش
    بی رویه جمعیت کشور می باشد که امنیت
    غذایی جامعه را مورد تهدید قرار داده است .

  6. قاسمی می گوید

    حرف دل مردم گیلان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.