انتقال آب دریای خزر تضییع حقوق آیندگان است

بیانیه انجمن اسلامی مهندسان استان های شمالی:

0 591

انجمن اسلامی مهندسان استان های شمالی کشور طی بیانیه ای در خصوص انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی ایران واکنش نشان دادند.

این انجمن با خطاب دادن مردم ایران، و بیان اینکه چند سالی است به بهانه ی کم آبی کویر مرکزی ایران انتقال آب خزر در دستور کار قرار گرفته بیان کردند: بسیاری از متخصصین زمینه های مختلف اعم از محیط زیست ، جغرافیا ، مهندسی آب ، کشاورزی ، زمین شناسی ، اقلیم شناسی ، جامعه شناسی و … به دلایل متعدد از جمله کاهش تراز آب دریای خزر، افزایش شوری و دمای آب ، از بین رفتن خلیج ها و تالابهای مناطق شمالی و بویژه از بین رفتن حداقل چهل هکتار از جنگل های هیرکانی ، هزینه بالای اجرا و بهره برداری و نگهداری سیستم شیرین سازی و خطوط پمپاژ، مخالفت خود را با اجرای چنین طرحی اعلام کرده اند اما انجمن اسلامی مهندسان استان های گیلان،  مازندران و گلستان قصد دارد موضوع را از جنبه ای مهم  که کمتر به آن پرداخته شده بررسی کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: با روند شتابان توسعه در سده های گذشته انسان فقط به تامین منابع و مصرف روز افزون آنها اندیشید اما امروزه ، توسعه بدون توجه به مدیریت مصرف منابع امکان پذیر نیست و بهره وری در استفاده از سرمایه، نیروی انسانی، زمان، انرژی، مواد اولیه، آب و … در دستور کار قرار دارد .
در زمینه منبع ارزشمند آب علاوه بر فرهنگ سازی در خصوص کاهش مصرف، گام های بزرگی به وقوع پیوسته که متاسفانه در کشور ما یا بطور کلی مورد غفلت است یا گام ها به شدت کند و کاملا نمایشی و مقطعی است .

در بخش های دیگری از این بیانیه در خصوص روش های مدیریت آب در دیگر کشورها آمده است: استفاده از آب باران ، استفاده از آب ( فاضلاب ) خاکستری ، بازچرخانی آب ، استفاده از پساب در کشاورزی و صنعت ، روش های کم مصرف آبیاری ، متعادل سازی فشار در خطوط ، استفاده از تجهیزات و شیرآلات کاهنده مصرف ، کنترل آب به حساب نیامده ، به کار گیری روشهای کشت کم مصرف ، اصلاح بافت خاک ، استفاده از گیاهان کم مصرف در کشاورزی و فضای سبز ، فرهنگ سازی و تغییر ذائقه مردم در راستای کاهش سهم محصول پر مصرف در تغذیه و …  بخشی از روشهایی است که در دنیا در راستای مدیریت مصرف آب مورد توجه قرار می گیرد.

انجمن اسلامی مهندسان استان های شمالی، در ادامه چند سوال را از مسوولان ذیربط پرسیده اند که به شرح زیر مطرح کرده اند:
-آیا تحلیلی منطقی و منصفانه بر افزایش آمار سطح زیر کشت مزارع ، باغات ، دامداری ها و استخر های پرورش ماهی چهل سال پیش تا کنون استان سمنان و کویر مرکزی دارند؟ ( به عنوان مثال سطح زیر کشت پسته در شهر دامغان از ابتدای انقلاب ۴۰  برابر شده است.مطابق خبر مندرج در خبرگزاری ایرنا با کد ۸۲۹۷۷۹۸۵ تحت عنوان “توسعه کشت پسته در سمنان نیازمند برنامه ریزی”)
– کدام یک از راه ها و روشهای فوق را در سمنان و استانهای کویری مرکزی به کار بسته اند ؟
-تعطیلی یا انتقال صنایع آب بر به کنار، از ایجاد کدام صنعت آب بر در این مناطق جلوگیری کرده اند؟
-در چند درصد شهرها و روستاها مطالعات آب به حساب نیامده انجام و اجرای آن عملیاتی شده است؟
-چند درصد مزارع و باغات به روشهای کم مصرف آبیاری مجهز شده اند؟
-آیا منطقی است در یک استان خشک و کویری آمار کشت آبی بیش از هشتاد درصد کشاورزی استان باشد؟ ( مطابق اطلاعات مندرج تحت عنوان “توانمندی های بخش کشاورزی استان سمنان” در سایت سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان)

به عقیده این تشکل صنفی، بدیهی است تا زمانی که پاسخ این سوالات به روشنی اعلام نشود انتقال آب از هر نقطه چه دریای خزر چه خلیج فارس و دریای عمان و چه سدهای واقع در شمال رشته کوه های البرز از اساس فاقد منطق بوده و به روشنی حیف و میل بیت المال به نفع گروهی خاص محسوب می شود .

اعضای انجمن اسلامی مهندسان استان های شمالی در انتها با تاکید بر همدلی مردم استان های شمالی برای احقاق حقوق خود و انفعال و یا فعالیت های مقطعی برخی نمایندگان سه استان شمالی کشور، از مردم خواسته اند: در این راستا علاوه بر مردم فهیم سه استان شمالی از همه مردم علاقمند به سربلندی میهن انتظار می رود در مقابل اجرای  پروژه ای که می تواند موجب تضییع حقوق آیندگان این مرز و بوم باشد از همه ظرفیتهای قانونی برای توقف این پروژه و پروژه های اینچنینی که تخریب محیط زیست و آسیب به آینده کشور را در پی دارد استفاده کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.