بازگشت کشتی گیلان به دریای تحقیقات

0 579

کشتی تحقیقاتی گیلان پس از ۸ سال وقفه در کار بار دیگر فعالیتش  را در دریای کاسپین آغاز کرد.

به گزارش مرور، آیین آغاز به کار این  کشتی تحقیقاتی  با حضور مسئولان ذیربط  از تهران، گیلان، مازندران و گلستان در پنجمین روز از هفته پژوهش  در اسکله صیادی شیلات انزلی برگزار شد.

کشتی بندرانزلی در این مراسم نماینده ولایت فقیه در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به هزینه هایی که فعالیت این کشتی در بر دارد اظهار کرد: اگر  فعالیت کشتی گیلان  مورد حمایت مسئولان قرار نگیرد به آنچه  که مایه افتخار این استان خواهد بود، دست نخواهیم یافت و  این امر نیازمند در نظر گرفتن ردیف بودجه استانی و ملی است.

حجت الاسلام «حسین سعیدیان» با بیان این که باید نوآوری در پژوهش داشته باشیم، افزود: تا زمانی که از ابزار آلات نوین پژوهشی برخوردار نباشیم به خواسته های خویش نخواهیم رسید، چرا که یکی از عوامل پیشرفت  کشورها بازنگری جدی در روشهای تحقیقاتی است.

وی بر اهمیت قدرشناسی از نعمت بزرگ دریا  با بهره مند شدن صحیح از این نعمت بر پایه پژوهش تصریح کرد.

 ضرورت کاربردی بودن پژوهش ها

معاون توسعه مدیریت و منابع  استانداری گیلان در این مراسم گفت: بازگرداندن یک کشتی ۵۰ ساله به میدان فعالیت، مستلزم زحمت بسیار است و این نشان  از توانمندی هم وطنان ما دارد.

«کیمیا تنهایی» یادآور شد:  در بحث اعتبارات ملی و استانی، پیگیری های لازم انجام خواهد شد تا این تحقیقات بصورت کاربردی انجام شود و دارای خروجی باشد؛ زیرا کاربردی بودن  پژوهشها از پایه های  توسعه اقتصادی کشور است.

لزوم حمایت دولت از تحقیقات

به گزارش مرور، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در این آیین گفت: عوامل آسیب رسان به دریا نظیر صید بی رویه و آلودگی هایی که متوجه دریاست و  طرحی نظیر انتقال آب دریای خزر از سوی پژوهشگران باید مورد رصد قرار گیرد.

«جبار کوچکی نژاد»  با بیان این که ارسال گزارشات مراکز تحقیقاتی به اهرم های نظارتی و دیگر مسئولان بسیار مهم است، اظهار کرد: نتایج تحقیقات در فرایندی طولانی مدت  پدیدار می شود، از این رو و به سبب  پرهزینه بودن فعالیت های پژوهشی، بخش خصوصی معمولا  به این حوزه ورود نمی کند؛ بنابراین دولت در بخش تحقیقات باید بیشترین هزینه را  داشته باشد.

سهم  استانهای شمالی از صید

معاونت  صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات  اضافه شدن  این توان تحقیقاتی را موجب خوشحالی فعالان عرصه شیلات دانست و اعلام کرد: حاصل صید کل کشور ۷۷۰ هزار تن ازانواع آبزیان است که ۴۲ هزارتن از این میزان یعنی حدود ۵ تا ۶ درصد  سهم استانهای شمالی کشور است و ۱۵ درصد از  ۱۱۵۰۰ فروند شناور این عرصه   در شمال کشور مشغول به فعالیت هستند. همچنین ۱۴۰ هزار نفر تعداد شاغلینی است که بصورت مستقیم  در حوزه صید و صیادی کشور فعالیت می کنند و ۱۲ درصد از این تعداد مربوط به استانهای شمالی است.

«پرویز محبی» در سخنانش بر نقش تحقیقات در مباحثی چون بازسازی ذخایر و اهمیت تامین اعتبارات لازم برای فعالیتهای پژوهشی تاکید کرد.

 رفع چالش ها با حمایت از تحقیقات

«محمود بهمنی» رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در این آیین  گفت: دریای خزر بعنوان یکی از مهم ترین منابع آبی و اقتصادی منطقه محسوب می شود که حدود ۹۰۰ کیلومتر از سواحل جنوبی آن در اختیار جمهوری اسلامی ایران است. ذخایر آبزیان دریای خزر در دهه های اخیر دچار چالش ها و شرایط بسیار بدی شده است و این موضوع بر مسئولیت حوزه  تحقیقات افزوده است. ادامه حمایت ها از عرصه تحقیقات می تواند به کسب دستاوردهای بهتر در راستای انجام تعهدات بیانجامد.

مشخصات کشتی تحقیقاتی گیلان

کشتی گیلان که  پس از ۸ سال بار دیگر فعالیتش را آغاز کرد  در سال ۱۹۷۱ ساخته شده است. این کشتی   با طول ۵۴.۸ متر دارای ظرفیت خالص ۲۲۰ تن، ظرفیت غیر خالص ۶۲۷ تن و آبخور ۳.۸۰ متر برخوردار از ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت موتور است. کشتی گیلان  به سیستم های ناوبری و مخابراتی روز، وینچ های نمونه برداری تا اعماق ۱۰۰۰ متر، تور ترال پلاژیک و کف، دستگاه نمونه بردار CTD، دوربین فیلم برداری زیر آبی، سیستم اطفای حریق، تور قیفی، روزت، تور بنگو، نت ساندر و جایرو مجهز است.  مدیر عملیات فنی کشتی گیلان  در  آیین آغاز بکار این کشتی  با  اشاره به  پیشینه  و روند  تجهیز و تعمیرات اظهار کرد: سن کشتی مانعی برای استفاده از آن نیست و طبق قوانین  اگر کشتی دارای گواهینامه های لازم باشد می تواند همچنان مورد استفاده قرار گیرد.
در  این مراسم از نمایندگان گروه های مختلفی که برای فعالیت این کشتی تلاش کردند، تقدیر بعمل آمد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.