بازگشت ۱۴۰۷ هکتار به اراضی ملی گیلان

0 393

با اجرای طرح کاداستر تا کنون ۱۴۰۷ هکتار زمین به اراضی ملی منابع طبیعی استان اضافه شد.

جلوگیری از زمین خواری و ساخت و سازغیرمجاز در اراضی ملی از اهداف اجرای طرح کاداستر است که از سال ۹۶ در گیلان آغاز شده است. در این طرح نقشه های قدیمی با اصلاحات هندسی به نقشه های دیجیتالی تبدیل می شوند و وضعیت اراضی ملی قابل کنترل خواهد بود. تثبیت اراضی ملی در سامانه ثبت و صدور سند تک برگی به نام دولت از تخلفات و تصرفات و جعل سند و صدور اسناد معارض در اراضی ملی جلوگیری می‌کند.

به گفته‌ی «سهیل توکلی»معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان به ایسنا، تاکنون ۲۰۰ هزارهکتار معادل یک پنجم زمین های ملی استان تحت پوشش طرح کاداستر قرار گرفته است.

وی افزود: طرح کاداستر در ۵۶۰ هزارهکتار از یک میلیون و ۱۷ هزار هکتار از زمین های ملی استان در دست اجرا است. با تامین ۳ میلیارد و ۶۷۰میلیون تومان اعتبار از

محل صندوق توسعه‌ی ملی و اعتبارات استانی ، تا نیمه سال ۱۴۰۰ ، اجرای طرح کاداستر در گیلان به پایان می رسد.

اما اجرای طرح کاداستر چه میزان از اراضی ملی استان را از تصرف خارج کرده است؟

توکلی به مرور گفت: از شروع اجرای طرح تا کنون ۱۴۰۷ هکتار زمین به عرصه های منابع طبیعی استان افزوده شده است. بیشتر این اراضی از طرح های هادی روستایی و بخشی نیز از راه و شهر سازی خارج شده است. با اجرای کاداستر، اراضی ملی که محدودیتهای قانونی دارند از داخل طرحهای مختلف خارج می شوند.

وی تاکید کرد: اراضی بازگشته به منابع طبیعی در شهرستانهای فومن ، رضوانشهر ، تالش و رودسر قابل توجه است.

گفتنی است یک میلیون و ۱۷ هزار هکتار از مساحت گیلان را اراضی ملی تشکیل می دهد، این اراضی ملی شامل ۵۶۵ هزار هکتار اراضی جنگلی، ۲۴۴ هزار هکتار اراضی مرتعی و ۲۰۷ هزار هکتار اراضی جلگه ای، ساحلی، حریم و مستحدث است.

همچنین اداره کل ثبت اسناد و املاک گیلان نیز امسال اجرای طرح کاداستر را در ۴۵۰ هزار هکتار از زمین های ملی استان را به عهده گرفته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.