بانکها مانع رونق تولید در گیلان

0 421

درحالیکه سال ۹۹ به نام سال جهش تولید نام گذاری شده و انتظار می‌رفت پروژه های اقتصاد مقاومتی گیلان درسال رونق تولید، پیشرفت فیزیکی چشمگیری داشته باشند اما عدم حمایت بانکها درارایه تسهیلات به موقع، همچنان یکی از موانع رونق تولید دراستان بوده است.

درهمین رابطه « فرهاد دلق پوش» رییس سازمان صنعت معدن و تجارت گیلان گفت: مهمترین چالش و موانع عدم تحقق کامل اهداف پروژه اقتصاد مقاومتی گیلان، تخصیص نیافتن به موقع تسهیلات توسط بانکهای عامل است. طولانی شدن فرآیند بررسی اعطای تسهیلات به پروژه های صنعتی در بانک ها باعث شده پروژه، عملا زمان طلایی خود را برای احداث تاسیسات و نصب ماشین آلات و سپس جذب بازار از دست بدهد و این ابتدای مشکلات یک پروژه صنعتی است.

وی با تاکید به اینکه عدم پرداخت به موقع تسهیلات موجب تعویق دراجرای پروژه ها ‌ می‌شود گفت: سفارش ساخت ماشین آلات داخلی و یا خارجی و خرید تجهیزات و واردات ذاتاً پروسه ای زمانبراست که پرداخت نشدن به موقع تسهیلات بانکی در زمان مقرر و همزمانی با هزینه های جانبی ناشی از نوسانات بازار، مزید برعلت کندی درمسیر تولید شده است.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان گیلان از آماده‌ سازی ۱۲ پروژه بزرگ در سال پیش رو خبر داد و گفت: تعداد ۷ پروژه از این پروژه ها براساس پایش انجام گرفته دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد بوده و ۵ پروژه دیگر با پیشرفت فیزیکی ۶۰ تا ۸۰ درصد در حال آماده سازی هستند.

رئیس سازمان صمت گیلان از تعریف ۱۱ پروژه صنعتی در سال جدید خبرداد و افزود: در صورت پذیرش کارگروه اقتصاد مقاومتی و تخصیص اعتبار لازم به این پروژه های صنعتی، سرعت اجرای آنها افزایش خواهد یافت.

گفتنی است گیلان ۱۶ پروژه صنعتی در قالب اقتصاد مقاومتی با پیش بینی اشتغالزاییبرای ۱۳۷۴ نفر در دست اقدام دارد. در سال گذشته نیز چهار پروژه بزرگ صنعتی در قالب کارگروه اقتصاد مقاومتی با حمایت تسهیلاتی به پایان رسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.