بی‌خبری سازمان غذا و دارو از پروتکل‌های توزیع واکسن در گیلان

0 445

امروز معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اعلام کرد با گذشت دوهفته از آغاز توزیع واکسن آنفولانزا، تاکنون ۳۱ هزار نفر از گروههای پرخطر استان واکسینه شده اند. این در حالیست که زمان طلایی تزریق واکسن به پایان رسیده اما هنوز واکسن در سطح داروخانه های استان توزیع نشده و دراختیارعموم قرار نگرفته است.

در همین رابطه «فریبرز سرودی» رییس سازمان غذا و داروی گیلان به مرور گفت: همچنان سهمیه‌ی واکسن آزاد آنفولانزا جهت توزیع در سطح داروخانه های استان به گیلان نرسیده است و از سوی وزارت بهداشت نیز پروتکل‌های توزیع واکسن در اختیار سازمان قرار نگرفته است و هیچ اطلاع رسانی در این زمینه به ما نشده است.

وی افزود: تاکنون دو پارت واکسن فقط به معاونت بهداشتی دانشگاههای علوم پزشکی کشور برای تزریق رایگان اختصاص یافته و همچنان توزیع آن برای دسترسی عموم  توزیع نشده است و زمان آن معلوم نیست.

از سوی دیگر«آبتین حیدرزاده» معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از وعده‌ و تعهد وزارت بهداشت به دانشگاه علوم پزشکی گیلان در اختصاص ۶۱ هزار دوز واکسن رایگان آنفلوانزا خبرداد و گفت: تاکنون ۳۱ هزار دوز واکسن آنفلوانزا در گروه‌های پرخطر گیلان تزریق‌ شده است .همچنین بیماران خاص، بیماران دیالیزی، بیماران سالمند دیابتی دارای عوارض، بیماران سرطانی و بیمارانی که هم‌اکنون در حال دریافت خدمات رادیوتراپی هستند نیز در حال تزریق واکسن آنفلوانزا هستند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۳۳ هزار دوز واکسن آنفلوانزا دراختیار گیلان قرار گرفته، افزود: تا هفته‎‌ی آینده ۲۴ هزار دوز واکسن مجدداً به گیلان ارسال و تدریجاً به‌صورت رایگان در گروه‌های پرخطر تزریق خواهد شد. در حال حاضر تزریق واکسن به حدود ۳ نفر از معلولین تحت پوشش بهزیستی شروع شده و تزریق واکسن به دانشجویان پزشکی، پیراپزشکی و پرستاری در رشت و لنگرود نیز از فردا آغاز می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به نحوه‌ی تهیه واکسن آنفلوانزا به ‌صورت آزاد گفت: واکسن آزاد توسط وزارت بهداشت خریداری و مقرر شده پس از ورود به کشور بلافاصله در استان‌ها توزیع شود که مردم می‌توانند به ‌صورت آزادانه از داروخانه‌هایی که نام و نشانی آن‌ها در سایت بهداشت بارگذاری می‌شود، تهیه کنند.

گفتنی است تاکنون زنان باردار، مادران تا دو هفته بعد از زایمان و ۸۰۰ نفر از سالمندان ساکن در سراهای سالمندان، دو هزار و ۵۰۰ نفر از پزشکان بالای ۵۰ سال عضو سازمان نظام پزشکی استان وگروه‌های بهداشتی و درمانی شاغل در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی واکسن آنفولانزا دریافت کرده اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.