تعطیلی تعدادی از زیر شاخه‌های گروه کشاورزی درگیلان

جستجوی بخت و اقبال در رشته های تجربی و ریاضی کنکور

0 365

شنبه گذشته کنکور سراسری ۱۴۰۰ در گیلان زیر سایه کرونا و با تأکید به رعایت پروتکل‌های بهداشتی با شرکت ۳۷ هزار و ۱۸۳ داوطلب در چهار گروه ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبانهای خارجی بعد از چهار روز به پایان رسید.

کنکور سراسری دانشگاه‌های دولتی و سراسری طی دو سال گذشته در شرایطی برگزار شد که نسبت به سالهای گذشته با کاهش چشمگیر شرکت کنندگان به دلیل ترس از شیوع کرونا همراه شد. این در حالیست که طی سالهای اخیر با افزایش ظرفیت رشته‌های غیرحضوری و بدون کنکور در سایر دانشگاه‌های کشور از میزان دواطلبین در کنکورهای سراسری و دانشگاه آزاد به طور چشمگیری کاسته شده است.

 اما نکته قابل توجه در کنکورهای سراسری، گرایش و استقبال بیشتر دانش آموزان به شرکت در گروه‌های آزمایشی تجربی و ریاضی وعدم رغبت به رشته‌های فنی و مهارتی است. بطوریکه بر اساس آمارهای سازمان سنجش، بیش از ۵۰ درصد تقاضای داوطلبین دانشگاه‌ها بخت و اقبال خود را با انتخاب رشته‌های گروه تجربی و ریاضی جستجو می‌کنند. الگویی که در گیلان نیز تکرار شده و گرایش و رغبت به رشته‌های انسانی، فنی و مهارتی بسیار پایین‌تر از این دو گروه اعلام شده است.

در استانی که نیمی از مشاغل آن بر پایه کشاورزی و صنعتی استوار است، مهارت آموزی بر پایه علوم عملی و کارگاهی به منظور تربیت نیروی ماهر کارآمد و خودکفا برای بخش‌های صنعت، اصناف وکشاورزی چندان جایگاه مقبولی ندارد. به نظر می‌رسد در شرایطی که باید برای تامین نیاز بازار کار استان در آینده، اطلاعات برای میزان پذیرش در اختیار دانشگاه‌ها و همچنین برای انتخاب رشته در اختیار داوطلبان قرار گیرد، اما همچنان باید منتظر وقوع یک اشباع شغلی در برخی رشته‌ها باشیم.

در آمار مقایسه‌ای از تعداد شرکت کنندگان کنکور امسال در گیلان، تعداد داوطلبین مرد در گروه ریاضی فیزیک دو برابر خانمها و در مابقی گروه‌ها، تعداد دختران بیش از پسران بوده است.

«ارسلان دمیرچی» نماینده تام الاختیار سازمان سنجش در برگزاری آزمون سراسری در گیلان نیز با تأکید به این موضوع به مرور گفت: با نگاهی به آمارهای داوطلبین کل کشور متوجه می‌شویم که گیلان نیز ازهمین الگو تبعیت کرده و بیش از ۵۰ درصد داوطلبین کنکورعلاقمند به شرکت در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و دارو سازی هستند و مابقی زیر رشته‌های گروه علوم پزشکی و گروه‌های دیگر آموزشی افت شدید تقاضا دارند. وی افزود: داوطلبین کنکور به دلیل اینکه آینده شغلی و وضعیت معیشتی بهتری در آینده برای خود رقم بزنند ترجیح می‌دهند در صورت عدم موفقیت، سال بعد نیز در کنکور رشته‌های تجربی و ریاضی شرکت کنند.

دمیرچی اضافه کرد: گرایش و تقاضای بالا برای رشته‌های گروه پزشکی در حالیست که گیلان از ظرفیت بالایی برای پذیرش این تعداد متقاضی برخوردار نیست و از میان بیش از ۱۰ هزار نفر شرکت کننده در این گروه آزمایشی کمتر از هزار نفر در رشته‌های مختلف علوم پزشکی پذیرفته می‌شوند که شانس قبولی آنها بسیار پایین است.

این مسؤول سازمان سنجش، کمبود ظرفیت در تنها دانشگاه علوم پزشکی استان را دلیل اصلی این موضوع بیان کرد و افزود: در برخی از استانهای کشور دو دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد که صندلی و ظرفیت بیشتری برای علاقه مندان فراهم کرده است.

دمیرچی ادامه داد: دربسیاری از رشته‌های ریاضی و کشاورزی استان، صندلی خالی زیادی وجود دارد و این رشته‌ها به شدن نیازمند پذیرش دانشجو هستند. استقبال از برخی رشته‌ها به قدری کم بوده که تعدادی از زیر شاخه‌های گروه کشاورزی درگیلان تعطیل شدند.

دمیرچی با اشاره به رقابت ۳۷ و ۱۸۳ داوطلب کنکور سراسری امسال در گیلان شرکت داشتند افزود: در کنکور سراسری امسال در گروه آزمایشی هنر ۲ هزار و ۹۵۳ نفر، در گروه آزمایشی ریاضی فیزیک ۴ هزار و ۴۰۱ داوطلب، در گروه آزمایشی علوم انسانی ۱۰ هزار و ۷۸ داوطلب، در گروه آزمایشی علوم تجربی ۱۴ هزار و ۴۲۹ داوطلب و ۵ هزار و ۶۸۲ نفر در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی با هم رقابت کردند که از این تعداد ۶۳ درصد صندلی‌های کنکور به دختران گیلانی اختصاص داشت. در آمار مقایسه‌ای که از این تعداد شرکت کننده به دست آمد تعداد داوطلبین مرد در گروه ریاضی فیزیک دو برابر خانمها و در مابقی گروه‌ها تعداد دختران بیش از پسران بود.

بر اساس برنامه ششم توسعه پیش بینی شده بود ۵۰ درصد دانش آموزان گیلانی جذب رشته‌های مختلف دانشکده فنی و حرفه‌ای شوند اما در حال حاضر این آمار ۳۹ درصد است و یازده درصد با برنامه پیش بینی شده فاصله و در رتبه دهم کشور قرار داریم.

وی با تأکید به اینکه در حال حاضر در بسیاری از رشته‌های ریاضی، دبیری شیمی، دبیری فیزیک و زیست و نیز ریاضی، فیزیک و شیمی محض تعداد داوطلبین بسیار پایین است، این بی علاقگی را در نبود بازار کار و آینده شغلی بیان کرد و گفت: دستگاه‌های آموزش و پرورش و سایرنهادهای کشور وظیفه دارند که بسترهای اشتغالزایی در این رشته‌ها را فراهم کنند. نگرانی که الان وجود دارد، تعداد زیاد فارغ التحصیلان گروه‌های تجربی و ریاضی با مدرک بالای دانشگاهی و بدون بازار کار مناسب است.

امروزه در کشورهای توسعه یافته از مهارت آموزی و تربیت نسل ماهر و تکنیسین به عنوان رکن اصلی در توسعه و کار آفرینی یاد می‌شود. آمار‌های دانشکده فنی حرفه‌ای گیلان حاکی از جذب و اشتغالزایی ۷۰ درصدی فارغ التحصیلان رشته‌های فنی و حرفه‌ای در بازار کار استان است. به لحاظ آماری حدود ۷۰ درصد پسران هنرستانی و ۲۰ درصد دختران جذب این مراکز دانشگاهی می‌شوند.

فاصله یازده درصدی با برنامه پیش بینی شده

 «کاظم داوودی» رییس اداره فنی حرفه‌ای و کارو دانش سازمان آموزش و پرورش استان در گفت وگو با مرور از محقق نشدن جذب ۵۰ درصدی دانش آموزان گیلانی در رشته‌های فنی و حرفه‌ای طی برنامه ششم توسعه خبر داد.

 داوودی افزود: بر اساس برنامه ششم توسعه پیش بینی شده بود ۵۰ درصد دانش آموزان گیلانی جذب رشته‌های مختلف دانشکده فنی و حرفه‌ای شوند اما در حال حاضر این آمار ۳۹ درصد است و یازده درصد با برنامه پیش بینی شده فاصله و در رتبه دهم کشور قرار داریم.

وی اضافه کرد: کمبود فضای آموزشی در رشته‌های هنری، صنعتی و خدمات دلیل این عقب ماندگی بوده است. در حال حاضر در گیلان ۳ هنرستان کشاورزی در شهرهای رشت، صومعه سرا و لاهیجان داریم و امسال برای اولین بار در تفاهم نامه‌ای با جهاد کشاورزی اولین هنرستان کشاورزی دختران با رشته‌های گیاهان دارویی، گل و گیاهان آپارتمانی و پرورش ماهیان گرم آبی در رشت راه‌اندازی خواهد شد.

رییس اداره فنی حرفه‌ای آموزش و پرورش استان در ادامه با اشاره به کمبود فضای دانشگاهی دراین بخش افزود: در گیلان ۶ دانشکده فنی حرفه‌ای برای پسران و فقط یک دانشکده فنی حرفه‌ای برای دختران وجود دارد. لذا در این حوزه مشکل استان، کمبود تقاضا نیست بلکه کمبود کلاس درس و فضای آموزشی مطرح است که موجب عدم رغبت داوطلبین به انتخاب این رشته‌های دانشگاهی شده است.

وی از انعقاد سه تفاهم نامه در حوزه‌های صنعت، خودرو و نساجی در استان خبر داد و گفت: طی این تفاهم نامه ها با مراکز صنعتی و با فراهم شدن بسترهای عملی و کارگاهی در رشته‌های فنی حرفه‌ای و مهارت آموزی و هدایت مشاورین تحصیلی درانتخاب رشته دانش آموزان، زمینه برای آموزش و تربیت نیروی کارآزموده و ماهر دراستان فراهم می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.