توسعه زراعت چوب در گیلان

0 480

«جواد میرعرب » مجری طرح توسعه زراعت چوب کشور گفت: زراعت چوب تا برنامه ششم در ۷۵هزارهکتار از اراضی کشور انجام شده و امسال حدود ۱۵هزار هکتار به این سطح اضافه می شود.

وی افزود: در حال حاضر ۲۲۱هزار هکتار باغ های زراعت چوب در کشور وجود دارد که هر سال براین سطح اضافه می شود. گیلان نیز یکی از مقاصد مهم توسعه زراعت چوب  است و با توجه به ظرفیتی که دارد و حضور بسیاری از صنایع چوب دراین استان ، می تواند درکشورتاثیر گذار باشد.

میرعرب با تاکید رییس سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری این طرح در کشور قوت بیشتری گرفته و در کل کشور به دنبال این هستیم که بین ۵۰ تا ۷۰میلیارد تومان تسهیلات به توسعه بخش زراعت چوب پرداخت شود .برای توسعه زراعت چوب در کشور برای سال جاری حدود ۱۸میلیون نهال هم مورد نیاز است که بخشی از آن فراهم  شده است و موسسه تحقیقات منابع طبیعی کشور نیز در این زمینه کمک خوبی کرده است .

گیلان ۵۶۵هزارهکتار جنگل طبیعی دارد که از سال ۱۳۹۶طرح توقف قطع درختان جنگلی در آن تحت عنوان طرح تنفس به مدت ۱۰سال درحال اجرا است. یکی از الزامات طرح تنفس جنگل های شمال، توسعه زراعت چوب و تهیه شناسنامه اکولوژیک برای همه حوزه های جنگلی است .

پیشتر دراین باره «محسن یوسف‌پور» مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان گفته بود: بر طبق برنامه ششم،  ۶۶۰۰ هکتار از اراضی ملی جهت توسعه زراعت چوب در گیلان واگذار می‌شوند.

وی افزود: مردم استان نیز در ۴۰ هزار هکتار از اراضی متعلق به خودشان مشغول زارعت چوب هستند و ۳ نهالستان تخصصی در شهرستان‌های رشت و کیاشهر به کاشت درختان صنوبر فعالیت دارند.

یوسف پور از کشت درختان صنوبر در بیش از ۱۰ هزار هکتار اراضی شهرستان‌های رضوانشهر، تالش و ماسال خبر داده بود و گفت: در چند سال اخیر صنایع وابسته به مواد سلولوزی و چوبی متعددی در گیلان راه‌اندازی شدند و این صنایع مستلزم مواد اولیه چوبی هستند که باید نیازمندی‌های آنان به نحو مطلوب تأمین شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.