دروگر سنبل آبی به تالاب عینک منتقل شد

توسط مدیریت پسماند شهرداری رشت ؛

0 388

جمع آوری و پاکسازی سنبل آبی با دستگاه دروگر در تالاب عینک رشت آغاز شد.

به گزارش امور ارتباطات سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت؛ با درخواست و پیگیری‌های سازمان مدیریت پسماند شهرداری و با مساعدت اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رشت، یک دستگاه دروگر سنبل آبی از روز جمعه ١۴ اردیبهشت به منظور جمع آوری و پاکسازی گیاه غیر بومی و مهاجم سنبل آبی از تالاب انزلی به تالاب عینک منتقل شد.

به گفته «علی مقصودی» رییس سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت به مرور؛ با توجه به اینکه گیاه مهاجم سنبل آبی از سالهای گذشته سطح تالاب عینک رشت را پوشانده با همکاری لجستیکی شهرداری منطقه چهار همه روزه دو نیروی رفت و روب شهرداری توسط یک قایق نسبت به جمع آوری این گیاه به طور دستی اقدام می‌کنند. این درحالیست که طی سه ماه گذشته نیز در صورت مساعد بودن هوا و در روز‌های جمعه، اعضای گروه‌های مردم نهاد برای کمک در امر پاکسازی تالاب از سنبل آبی به این نیروها ملحق می‌شوند.

مقصودی با اشاره به اینکه در بهار امسال گیاه مهاجم سنبل آبی در تالاب عینک دوباره با رشد فزاینده‌ای مواجه شده افزود: با هماهنگی سازمان مدیریت پسماند و اداره حفاظت محیط زیست رشت، یک دستگاه دروگر سنبل آبی که پیش از این توسط یکی از مخترعین بومی بنام آقای «بهمن پور مقدم» ساخته و در تالاب انزلی به جمع آوری سنبل آبی مشغول بود را به طور موقت به تالاب عینک منتقل کردیم. بعد از پاکسازی تالاب عینک نیز مجددا این دستگاه به تالاب انزلی باز خواهد گشت.

لازم به ذکر است: گیاه مهاجم سنبل آبی نخستین بار در سال ١٣٩٠ در تالاب عینک رشت مشاهده شد و بر اساس مطالعات انجام شده تا ٣٠ سال بذر آن در محیط‌های آبی امکان رشد مجدد خواهد داشت. این گیاه با تکثیر سریع از طریق استالونهای خود می‌تواند سطح وسیعی از مناطق تالابی را پوشانده و عمل اکسیژن رسانی و روند طبیعی بوم سازگان‌های تالابی را مختل کند.

مبارزه برای کنترل و امحا این گیاه از یک دهه گذشته در تالاب عینک رشت آغاز شده و با توجه به سابقه و پیشینه رشد آن در تالاب انزلی که از دهه‌های گذشته ادامه دارد به نظر می‌رسد برای جلوگیری از رشد و کنترل این گیاه در محیط‌های تالابی استان به ۱۰ دستگاه دیگر دروگر سنبل آبی نیاز باشد.

طی سه سال اخیر اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان به حفاظت محیط زیست گیلان به منظور مبارزه با سنبل آبی اختصاص یافته که به رغم تزریق اعتبارات سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ تاکنون اعتبار مورد نیاز سال ۱۴۰۲ تخصیص نیافته است و مشخص نیست در سال ۱۴۰۳ چه مبلغی اعتبار در نظر گرفته شود.

تالاب عینک از مناطق گردشگری و دیدنی رشت به شمار می‌رود. محیط آن ۱۲ کیلومتر و پهنه آبی آن ۴۴ هکتار و حریم و پهنه ساحلی و خشکی آن ۱۶۳ هکتار است ضمن اینکه بزرگ‌ترین تالاب شهری ایران و دومین تالاب بزرگ گیلان بوده و شهرداری رشت به دنبال اجرای طرح های سرمایه گذاری بخش خصوصی در آن است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.