دلیل زلزله‌های خرد در گیلان چیست؟

0 903

به فاصله‌ی یک هفته از وقوع زلزله ۴ و نیم ریشتری احمد گوراب شفت و در بحبوبه‌ی بحران برف سنگین بهمن ماه ، باردیگر گیلان در بازار جمعه صومعه سرا لرزید.
اوایل صبحگاه امروز شهر بازار جمعه‌ی گیلان در نزدیکی صومعه سرا با شدت ۳.۹ ریشتر به خود لرزید.

نزدیکی زمان وقوع زمین لرزش ها در گیلان در حالی اتفاق افتاده که پیشتر مدیر کل زمین شناسی استان در گفت و گو با مرور از وجود ۸ گسل اصلی در استان خبر داده و گفته بود: زمین گیلان جوان و جنبا است و در خط و راه خود ۸ گسل اصلی دارد که گسلهای لاهیجان ، خزر و آستارا مهمترین آن هستند. گسل آستارا بطول حدود ۴۰۰ کیلومتر و گسل خزر حدود ۵۵۰ کیلومتر از اصلی ترین و مهمترین گسل‌های فعال استان هستند.

اما آیا زلزله صبح امروز در راستای زلزله هفته گذشته‌ی گیلان و در روی یک گسل رخ داده است ؟ «پانته آ گیاه چی» در گفت و گو با مرور تاکید کرد: به هیچ عنوان نمی‌توان وقوع زلزله را پیش گویی کرد. زلزله امروز هم ربطی به زلزله هفته‌ی گذشته احمد گوراب ندارد. آنچه امروز صبح رخ داد خرد لرزه بوده و اصولا قدرت زلزله های بیش از ۴ ونیم ریشتر جای نگرانی دارد و ازدید ما زلزله محسوب می‌شود.

مدیرکل زمین شناسی استان با تاکید به اینکه هنوز دستگاهی وجود ندارد که بتواند وقوع زلزله را پیش بینی کند افزود: به دلیل زلزله خیز بودن کشور هر لحظه ممکن است در هر جایی زلزله مهیب تری اتفاق بیافتد و ما باید همیشه نگران این موضوع باشیم و وقوع آنها را تلنگری برای دستگاههای اجرایی بدانیم.

گفتنی است بعد از زلزله ۵.۸ ریشتری شهرستان میانه در آبان ماه گذشته که شدت آن در گیلان نیز احساس شد، دو بار دیگر گیلان در شهرهای مختلف به خود لرزید. بزرگترین و مرگ بار ترین زلزله استان در سال ۱۳۶۹ و در شهرستانهای رودبارو منجیل بود که بیش از ۳۷ هزار کشته در پی داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.