نگرانی از بازگشت زلزله

همزمان با سالگرد زلزله رودبار؛

0 315

به فاصله چند روز مانده به سالگرد وقوع زلزله رودبار، شب گذشته لرزش‌های زمین در این منطقه بار دیگر خواب را از چشمان شهروندان رودباری ربود. وقوع زلزله ۴ و ۶ دهم ریشتری دیشب در رودبار، نگرانی‌های زیادی را در میان شهروندان منطقه به دنبال داشت. چنانچه فرماندار این شهرستان نیز در پیامی از مردم خواست با توجه به پس لرزه‌های احتمالی، هوشیار بوده و در مکانهای امن حضور داشته باشند.

درعین حال به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری تا کنون خوشبختانه خسارت جانی و مالی ناشی از زلزله امشب جیرنده گزارش نشده است.

گیلان به دلیل قرارگیری بروی گسل های البرز شرقی، ماسوله، تالش، لاهیجان و رودبار بیشترین آسیب پذیری را از ناحیه زلزله دارد. در این میان نزدیکی زمان وقوع زمین لرزه شب گذشته رودبار با سایر زمین لرزه‌های رخ داده دیروز در کشور و هشدار مسؤولان محلی به شهروندان بر نگرانی‌ها افزوده است. این در حالییست که هنوز دستگاهی که بتواند وقوع زلزله را پیش بینی کند وجود ندارد.

در همین رابطه «مسلم امانی» مدیر کل زمین شناسی گیلان با تأکید به اینکه هنوز وقوع زلزله قابل پیش بینی نیست به مرور گفت: با توجه به قرار گیری شهرستان رودبار بروی گسل و وقوع خرد لرزه‌هایی که در چند شب گذشته در منطقه اتفاق افتاده، آمادگی در برابر بحران و حوادث طبیعی است و به مردم حق می‌دهیم که نگران باشند.

مدیر کل زمین شناسی استان افزود: کانون زلزله شب گذشته رودبار در عمق ۸ کیلومتری زمین بوده و ادامه دار نبود و پس از آن نیز پس لرزه دیگری ثبت نشد. از این رو جای نگرانی وجود ندارد. تداوم پس لرزه‌ها بعد از زلزله اصلی است که ما را نگران می‌کند.

امانی با بیان اینکه منطقه رودبار کاملا بروی گسل قرار گرفته اظهار کرد: خوشبختانه زلزله در منطقه مسکونی رخ نداده و در نزدیکی مرز جیرنده و قزوین بود اما از سوی دیگر با ساخت وسازهایی در رودبارمواجه هستیم که بدون مطالعات زمین شناسی انجام شده. متأسفانه ساخت وسازهای شهر رودبار در مناطقی با شیب زیاد و بروی گسل‌های فعال بنا شده‌اند و وقوع زلزله شدیدتر می‌تواند دامنه کل شهر را در بر بگیرد.

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه هر زلزله‌ای تاریخ بازگشتی دارد لذ اگر زمین لرزه بیش از ۵ ریشتراتفاق بیافتد و پس لرزه نیز داشته باشد مردم قطعا باید هشدارها را جدی بگیرند.

مدیر کل زمین شناسی استان بر لزوم مطالعات زمین شناسی پیش از ساخت وسازهای مسکونی و شهری تأکید کرد و گفت: اگر سازه‌ها با توجه به اصول و مقررات ساختمان و مطالعات زمین شناسی بنا شوند وقوع خرد لرزه‌ها، مجالی برای نگرانی ندارد.

وی با تأکید به اینکه شهر رشت نیز بروی گسل فعال قرار گرفته به دستورالعمل مطالعات بروی گسل رشت اشاره کرد و گفت: متأسفانه هنوز بروی گسل رشت مطالعات و تحقیقات لازم انجام نشده و مناطقی که روی گسل قرار گرفته‌اند مورد شناسایی قرار نگرفته‌اند.

لازم به ذکر است: گسلهای« آستارا، خزر، لاهیجان، رودبار، کلیشوم، جیرنده، منجیل و نور ازگسل‌های مهم و جوان گیلان هستند. با توجه به اینکه این استان درزمره مناطق پرخطر از دیدگاه لرزه خیزی، سیل و زمین لغزش قرار دارد، تاکنون مطالعات بررسی گسل‌های غیرفعال و فعال استان اجرایی نشده است. گسل آستارا بطول حدود ۴۰۰ کیلومتر و گسل خزر حدود ۵۵۰ کیلومتر از اصلی‌ترین و مهمترین گسل‌های فعال استان هستند که بافت مسکونی و جمعیت زیادی را در خود جای داده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.