آسیب پذیری گیلان از زلزله بالا است

0 733

در روزهای گذشته بارها از سوی کارشناسان و مدیریت شهری به لزوم مقاوم سازی و استحکام بناهای تاریخی و میراثی در رشت تاکید و عنوان شده است ساختمانهای تاریخی شهرداری رشت از مقاومت لازم در برابر حوادث طبیعی برخوردار نیستند.

امروز«رضا اسلامی» مدیرکل مدیریت بحران گیلان نیز با اشاره به قدیمی بودن ساختمانهای این شهرهشدارداد: گیلان به دلیل قرارگیری بروی گسل های البرز شرقی، ماسوله، تالش، لاهیجان و رودبار بیشترین آسیب پذیری را از ناحیه زلزله دارد.

وی گفت: شهر رشت از نظر ساخت و ساز قدیمی است. لذا این شهر نیازمند بازآفرینی شهری و مقاوم سازی است و باید نسبت به استحکام سازی بناهای مورد استفاده مردم توجه شود. در حال حاضر بافت شهرسازی رشت حلزونی است و ماشین های سنگین و آتش نشانی در پیک بحران نمی توانند از بسیاری از معابر عبور کنند.

وی از وجود بیش از ۱۵۰۰ کوچه در رشت خبر داد که امکان عبور ماشین های آتش نشانی از آن وجود ندارد و افزود: علیرغم وجود تجهیزات خوب آتش نشانی در شهرداری رشت و بهترین نیروها، امکان ارائه خدمات مفید وجود ندارد. همچنین نیازمند همکاری پلیس راهور جهت ساماندهی خودروهای پارک شده در معابر هستیم.

اسلامی با تاکید به اینکه مدیریت بحران خسارات و تلفات را به حداقل می رساند گفت:  پیش بینی، پیشگیری، مقابله، بازسازی و بازتوانی از زیرشاخه های مدیریت بحران است .

اسلامی عمر ناوگان راهسازی را بالا دانست و افزود: ماشین آلات راهداری بیشترین نقش را در برف و سیل دارند، اما این ناوگان فرسوده و نیازمند ارتقاست.

در همین رابطه «میرشمس مومنی زاده» فرماندار رشت از تهیه دو بانک جامع اطلاعاتی شامل نیروی انسانی و تعداد ماشین‌آلات برای مقابله با مواقع بحرانی و خدمات‌دهی به مردم خبر داد.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر ۸۰۰ دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین اعم از دولتی و خصوصی برای استفاده درمواقع بحران در این بانک اطلاعاتی جامع موجود است، افزود: آموزش، مقاوم‌سازی ساختمان‌های مسکونی و اعطای تسهیلات از جمله خدماتی که باید به مردم برای کاهش هر چه بیشتر میزان خسارت‌های بحران ارائه شود.

فرماندار رشت تاکید کرد: جهت کاهش خسارات ناشی از وقوع بحران‌، فرهنگ‌سازی و ارتقاء سطح آموزش‌های همگانی در قالب یک اکیپ متشکل از کارشناسان خبره دستگاه‌های مختلف اجرایی به مردم شهرستان رشت ارائه می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.