رخت گردشگران و خیال تخت مسوولان

پیاده رو خوابی در بوستان ملت رشت

0 444

تصاویر به خوبی گویا و روشن هستند. تابستان به نیمه رسیده اما چادر خوابی در پیاده رو جنب بوستان ملت رشت و لباسهای شسته شده بروی شمشادها و بساط قلیان همچنان براه است.

قرار بود طبق وعده‌های فرمانداری و شهرداری رشت همزمان با شروع تعطیلات نوروزی و تابستانی، از پارک خوابی مسافران و برپایی چادر در بوستان‌ها جلوگیری و در شهرهای اطراف یک مرکز مشخص برای برپایی چادر در نظرگرفته شود. وعده‌ای که تاکنون عملی نشده است.

 رشت یکی از بزرگترین مقاصد گردشگری شمال کشور همچنان فاقد مکان و کمپین مناسبی برای هدایت و استقرار گردشگرانی است که در این شهر توقف می‌کنند. درحالیکه سالهای گذشته شهرداری با احداث سکوهایی در جنب بوستان ملت رشت امکان چادر خوابی را برای مسافران فراهم کرده بود؛ حال نه از آن سکوها خبری است و نه چگونگی بهره برداری و هدایت مسافران به کمپینگ تالاب عینک مشخص است تا جوابگوی اسکان مسافران باشد.

بی توجهی به ادامه اسکان مسافران در بوستانها و پیاده روهای رشت در حالیست که در دنیا و حتی سایر شهرهای کشور برای سفرهای ارزان قیمت و چادر خوابی، فضاهای مشخصی در نظر گرفته می‌شود و به هیچ وجه اجازه نمی‌دهند مسافران در محدوده شهری و منطقه‌ای که مردم تردد دارند، چادر زده و حریم خصوصی ایجاد کنند.

در حال حاضر چادرخوابی گردشگران در بوستانهای شهری یکی از مسائل حل نشده گردشگری رشت است. چراکه این رفتار مسافران نه تنها سبب ایجاد مشکلات اجتماعی و بهداشتی زیادی می‌شود بلکه چهره زشتی به سیما و منظر و توسعه گردشگری این شهر می‌دهد.

به گفته «رضا حسن پور» معاون گردشگری اداره کل صنایع دستی و گردشگری گیلان به مرور، اماکن اقامتی ارزان قیمت مانند خانه مسافر و بوم گردیها می‌توانند پذیرای اسکان مسافرانی باشند که ارزان سفر کرده و قصد اقامت در هتلها و هتل آپارتمانها را ندارند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در رشت ۳۰۰ خانه مسافر با قیمت ارزان و مناسب فعالیت دارند به برنامه ریزی برای صدور مجوز به ۲۰۰ خانه مسافر جدید به منظور افزایش اقامتگاه‌های ارزان قیمت در رشت اشاره کرد و افزود: در مبادی ورودی شهر نیز دفاتر اطلاع رسانی و هدایت مسافران به این اماکن راه‌اندازی شده اما متأسفانه همچنان شاهد چادر خوابی عده‌ای از گردشگران هستیم.

حسن پور با تأکید به اینکه در ماه‌های گذشته از شهرداری و فرمانداری درخواست کردیم که با چادرخوابی و اسکان در پیاده روها برخورد شود اظهار کرد: قرار بود شهرداری یک فضا یا بوستان مشخص را به عنوان کمپ ارزان قیمت به دفاتر اطلاع رسانی گردشگری معرفی کند تا مسافرانی که به دنبال اقامت ارزان هستند را به آن مکان هدایت کنیم اما متأسفانه تاکنون اقدامی انجام نشده است.

لازم به ذکر است؛ گیلان دارای ۱۰۷ هتل، ۳۳ هتل آپارتمان، ۸۱ مجتمع گردشگری، ۴۹ مهمانپذیر، یک هزار و ۶۸۸ خانه مسافر، ۳۰ مجتمع سرگرمی تفریحی، ۷۴ اقامتگاه بومگردی و ۳۶۰ بین راهی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.