زمستان سخت صنایع در گیلان

فعالان صنعتی استان درگفت وگو با مرورعنوان کردند؛

0 551

برودت و سرمای هوا در استان‌های مختلف کشور از جمله گیلان آن هم در سالی که مزین به شعار تولید و اشتغال است شرایط را برای مشترکان صنعتی گاز به شدت سخت کرده به طوری که به علت عدم پیش بینی سوخت جایگزین، ضرر و و زیان هنگفتی به آنان تحمیل شد.

مقام ارشد دولت به عنوان استاندار گیلان در حالی در نشست ستاد ملی مدیریت بحران کشور ازکاهش ۱۰ درصدی مصرف گاز در استان گیلان قدردانی کرد که بسیاری از صنایع کوچک و بزرگ و کارخانجات گیلان همچنان در تعطیلی به سر برده و کسی هم این حقیقت که کاهش ۱۰ درصدی مذکور تنها به خاطر قطعی گاز صنایع حاصل شده را بازگو نمی‌کند.

۸۰ درصد صنایع کوچک استان که قسمت عمده تولید را عهده دارند از زیرساخت لازم برای سوخت جایگزین برخوردار نیستند.

استانداری گیلان که چند ماهه اخیر از مدیریت بی نقص و درایت خود برای احیا مجدد ۱۶۰ واحد تولیدی و صنعتی راکد استان سخن گفته، اعلام می‌کند از ۳۰ آذرماه امسال با تشکیل قرارگاه جهادی برق و گاز توانسته به موقع مدیریت و محاسبه هوشمندی در زمینه صرفه‌جویی این حامل های انرژی پیاده کند. اما مشخص نیست چرا در راستای حمایت از تولید و جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌ها، بیکاری و رکود مجدد خطوط تولیدی استان گیلان قرارگاه جهادی صنایع و کارخانجات را تشکیل نمی‌دهد.

سوال و تردیدها در اینجاست که چگونه وقتی حتی اشتغال حال حاضر استان گیلان با تعطیلی کارخانجات و صنایع کوچک و متوسط به خطر افتاده می‌توان از اشتغال جدید سخن گفت، آیا اصلا می‌توان به این اعداد و ارقام دل خوش کرد، آیا درد و دل صاحبان صنایع و کارخانجات و مشکلات شان برای جلوگیری از خاموشی خطوط تولیدی شنیده می‌شود؟

قطعی فاجعه بار گاز و برق صنایع؛ تشدید روند تعطیلی کارخانجات گیلان

«محمد رسول سماکچی» رئیس هیئت مدیره کانون کارفرمایی گیلان، در گفت وگو با مرور در واکنش شدید به قطعی گاز صنایع استان، ضمن انتقاد از قطعی‌های بلند مدت و فاجعه بار گاز و برق صنایع و تعطیلی کارخانجات گیلان می‌گوید: کاهش ۱۰ درصدی مصرف گاز گیلان به دلیل صرفه‌جویی در مصارف خانگی نبوده بلکه به دلیل قطع جریان گاز کارخانجات و البته تعطیلی ادارات و سازمان‌ها اتفاق افتاده است.

احیای۱۶۰ کارخانه راکد گیلان با برنامه‌ریزی جهادی با تعطیلی‌هایی که درهفته اخیر به علت صرفه‌جویی در مصرف گاز رقم خورد کاملا در تضاد آشکار بوده و منافات دارد.

سماکچی اضافه می‌کند: آقای خلیل بهروزی‌فر نماینده مردم شهرستان‌های فومن و شفت در مجلس اخیرا در سیمای گیلان اعلام کرد؛ « ۹واحد تولیدی شفت به علت قطعی برق تعطیل شده است».

وی خطاب به این نماینده ادامه می‌دهد: نماینده مردم شهرستان‌های فومن و شفت در مجلس که حامی استاندار است باید استحضار داشته باشد که ایشان چندی پیش اعلام کرد؛۱۶۰ کارخانه راکد گیلان را با یک برنامه‌ریزی جهادی مجددا راه اندازی کرده‌اند که این امر با تعطیلی‌هایی که هفته اخیر به علت صرفه‌جویی در مصرف گاز رقم خورد کاملا در تضاد آشکار بوده و منافات دارد.

پنهان کاری عجیب سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان 

سماکچی در خصوص پنهان کاری عجیب سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان اضافه می‌کند: معتقدم اعمال برخی سیاست‌ها، روند تعطیلی کارخانجات و صنایع استان گیلان را تشدید کرده و حتی به آن دامن زده است، من وضعیت فعلی را فاجعه بار میبینم، همه این موارد در حالی است که هفته گذشته روابط عمومی سازمان صمت اعلام کرد برق کارخانجات قطع نشده است که این امر هم از دو حال خارج نیست یا آشکارا موضوع را کتمان کرده دروغ می‌گویند و یا اینکه از ماجرا خبر ندارند.

فعالان تولیدی و صنعتی از حرکات نمایشی مدیران خسته‌اند

« شهاب‌الدین همتی» مدیر شرکت تولیدی شهاب شیمی پارس، تولید کننده انواع محصولات با برند معروف بهداشتی و آرایشی  نیز در گفت و گو با مرور معتقد است: طبق شواهد گیلان جزو اولویت‌های اول قطع گاز و برق کشور بر اثر سرما و برودت قرار گرفته است. وقتی ما به عنوان صاحبان صنایع پیگیر قضیه می‌شویم در پاسخ به ما می‌گویند؛ «برق نداریم تا گاز تولید کنیم و یا اینکه گاز ما آنقدر کم است که حتی نمی‌توانیم به واحد‌های تولیدی بدهیم».

این  فعال صنعتی اضافه می‌کند:صنایع بزرگ استان گیلان ساختار تولید خود را دارند و سیستم گرمایشی، سرمایشی و سوخت آنها با صنایع متوسط استان متفاوت است. متاسفانه تصمیم گیرندگان ما برای قطع حامل‌های انرژی هیچ دسته‌بندی در حوزه صنعت اعمال نکردند تا صنایع بزرگ و کوچک را از هم جدا کنند و در تصمیمی عجولانه به راحتی گاز و برق همه را قطع کرده‌اند.معتقدم در کشور اصلا به صورت مساله توجهی نمی‌شود بلکه صورت مساله پاک می‌شود و فقط این رویه را تنها راه حل عبور از بحران و مشکل می‌دانند.

همتی با اشاره به پیگیری خود از فرمانداری شهرستان فومن درخصوص قطع جریان گاز و البته برق واحد صنعتی اش می افزاید: حداقل برای گرمایش و ذوب مواد اولیه به گاز نیاز داریم تا خط تولیدی بتواند صبح فعالیت خود را آغاز کند، این حداقل چیزی است که می‌توانید به یک واحد تولیدی بدهید.

این فعال صنعتی استان با بیان اینکه یک واحد تولیدی در حال حاضر حداقل ۳۰ نفر الی۵۰۰ و ۶۰۰ نفر نیروی اشتغال دارد اظهار می‌کند: متاسفانه هیچ گونه توجهی به آنها در راستای تامین گاز و برق نمی‌شود، همین الان هم وقتی روزانه شش ساعت با قطع انرژی مواجه ایم مجبوریم از سر ناچاری کار را تعطیل و کارگران را مرخص کنیم.

زیرساخت‌های استفاده از سوخت جایگزین در صنایع وجود ندارد

همتی با تاکید به اینکه مسئولان گیلان، به آسانی از سوخت جایگزین در واحد‌های تولیدی و صنعتی صحبت می‌کنند اما این امر مستلزم اینست که زیرساخت‌های آن در واحد تولیدی و صنعتی موجود باشد که نیست و ایجاد آن هم با  توجه به شرایط اقتصادی که در حال حاضر در آن قرار داریم امکان پذیر نبوده و بسیار سخت است. چراکه هزینه ای دورابر و مازاد بروی دست تولیدکننده می‌گذارد.

وی ادامه می‌دهد: متاسفانه زمانی به ما اطلاع دادند که باید از سوخت و روش جایگزین تامین انرژی استفاده کنیم که دیگر کار از کار گذشته و به مشکل برخوردیم. به طور مثال سال گذشته به علت بحران قطعی های مکرر برق، پدافند غیرعامل گیلان به تولیدکنندگان و واحد‌های صنعتی اعلام کرد تا برای ثبت نام ژنراتور اقدام کنند تا به شکل شرایطی  ژنراتور به ما داده شود. با وجود ثبت نام متاسفانه هیچ نتیجه‌ای نگرفتیم. درپیگیری موضوع اعلام کردند؛ این وعده تنها در حد حرف بوده است. متاسفانه علیرغم تاکیدات فراوان، مسئولان استان در امر حمایت از تولید و رفع موانع آن جدیت لازم را ندارند و نه تنها مانع زدایی نمی‌کنند بلکه مانع تراشی هم در کار آنان دیده می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که زیرساخت استفاده از سوخت جایگزین چقدر در صنایع موجود است می گوید: از شرایط صنایع بزرگ مطلع نیستم اما به جرات می‌توانم بگویم ۸۰ درصد از صنایع کوچک استان که قسمت عمده تولید را عهده دارند از این زیرساخت برخوردار نیستند.

ادعای استانداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت مبنی بر احیای ۱۶۰ واحد تولیدی راکد استان صرفا یک عدد و رقم است و بنده همینجا درخواست می‌کنم لیست این واحدها با اسم و مشخصات اطلاع رسانی شود تا ما هم مطلع شویم که چگونه یک واحد تولیدی راکد دوباره فعال شده

این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که شرکت شهاب شیمی پارس به علت قطع برق و گاز، به طور متوسط روزانه چقدر متحمل ضرر و زیان می‌شود اضافه می‌کند: روزانه تنها ۶۰۰ میلیون تومان ضرر و زیان به واحد ما وارد می‌شود که واقعا رقم بزرگی است و که منجر به تعطیلی چند ساعته کار به طور روزانه شده است.

همتی با رد ادعای استاندار گیلان و مسوولان سازمان صمت در احیای واحدهای راکد استان می افزاید: ادعای استانداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت مبنی بر احیای ۱۶۰ واحد تولیدی راکد استان صرفا یک عدد و رقم است و بنده همینجا درخواست می‌کنم لیست این واحدها با اسم و مشخصات اطلاع رسانی شود تا ما هم مطلع شویم که چگونه یک واحد تولیدی راکد دوباره فعال شده چرا که معتقدم به آسانی نمی‌توان یک واحد تولیدی را سر پا کرد. یک واحد تولیدی اگر فقط یک ماه تعطیل و راکد شود تا شش ماه هم نمی‌توان آن را فعال کرد و احیا آن واقعا کار ساده‌ای نیست.

مدیر شرکت تولیدی شهاب شیمی پارس تاکید می‌کند: تولید گیلان با چهارعامل؛ ربای مالیاتی، ربای بانکی، ربای بیمه‌ای و نظام فاسد اداری درگیر است. دقیقا به همین دلیل است که ما نمی‌توانیم تولید کنیم و موفق نیستیم.ای کاش مدیران کشوری واقعا به دنبال تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بودند که در این صورت موفق و تولیدات رونق پیدا می‌کرد.

کمک گیلان به استان‌های همجوار برای عبور از زمستان سخت

«امیر مرادی» مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان  در پاسخ به مرور با اشاره به اینکه بحران گاز برای هشت استان همسایه  گیلان نیز اتفاق افتاده تاکید می‌کند: گیلان به عنوان استان معین انتخاب شد تا به آنها درتامین گاز کمک کند .به بیان دیگر محدودیت‌هایی که هم اینک در بخش گاز اعمال شده برای کمک به مشترکان خانگی است که در استان‌های همجوار استان گیلان ساکن بوده و سرمای سختی را تجربه می‌کنند.

مرادی با بیان اینکه در حال حاضر محدودیت  فقط در بخش در تامین گاز صنایع اجرا می‌شود و قطعی در کار نیست اضافه می‌کند: این محدودیت‌ها شامل صنایع تولید محصولات حیاتی و استراتژیک نظیر مواد غذایی و دارویی نیست و فقط صنایع هدف با هماهنگی با وزارتخانه‌های مربوطه تقسیم بندی شده‌اند.

گفتنی است، به گفته اداره کل مدیریت بحران استانداری گیلان و طبق گزارشی که وزارت نفت به آنان ارائه داده مشکلات مربوط به قطعی گاز در کشور حداکثر تا ۱۵ بهمن ماه مرتفع خواهد شد، با این اوصاف واقعا مشخص نیست تا آن زمان، چه کسی باید جوابگوی سرگردانی نیروی کار، معیشت کارگران و ضرر و زیان هنگفت صنایع کشور از جمله صنایع گیلان باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.