سهم کمرنگ دولت در بخش اشتغالزایی گیلان

0 301

در حالی که صنعت بیشترین سهم در اشتغالزایی کشور را دارد اما سهم گیلان در اشتغال صنعتی تنها ۳ درصد است. این استان دارای حدود دو هزار و ۹۵۰ واحد صنعتی فعال در بخشهای مختلف صنعتی، خدماتی و تولیدی است که حدود ۶۰ درصد جمعیت ۴۰۰ هزار نفری تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی درآن یعنی قریب به ۲۵۰ هزار نفر در واحدهای صنفی، تولیدی، صنعتی و خدماتی مشغول به کار هستند.

 اما با وجود اینکه گیلان از مواهب طبیعی و قابلیت‌های بسیار درعرصه‌های مختلف برخوردار است، رده‌های اول بیکاری در کشور را به خود اختصاص داده است. این در حالیست که سال گذشته همزمان با شیوع کرونا ویروس در گیلان، ۲۳ هزار و ۳۱۸ نفر از کارگران استان شغل خود را از دست دادند و به جرگه بیکاران پیوستند.

امروز استاندار گیلان در جلسه شورای برنامه‌ ریزی و توسعه گیلان، نرخ مشارکت اقتصادی استان را ۴۲ و دو درصد اعلام کرد و گفت: تعهد دستگاه‌های اجرایی استان در حوزه اشتغال طی سال گذشته ۱۵ هزار و ۶۶۳ شغل بود که با توجه به ظرفیت خوب اشتغال دراستان، ۲۰ هزار و ۴۴۶ شغل در سامانه رصد به ثبت رسیده است.

در همین رابطه سهم بخش‌های مختلف استان در این اشتغالزایی را از«حسن پور جواد» رییس اداره اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان پرسیدیم.

 پورجواد با اشاره به اینکه سال گذشته تعهد اشتغالزایی در گیلان ۱۵ هزار و ۶۱۹ نفر پیش بینی شده بود به مرور گفت: این میزان به ۲۰ هزار ۴۶۶ نفر افزایش پیدا کرد و در سال ۱۴۰۰ نیز تعهد دستگاه‌های اجرایی در ایجاد اشتغال ۲۱ هزار و ۲۹۵ شغل پیش بینی شده است.

 رییس اداره اشتغال با بیان اینکه سهم اشتغال دولتی در این اشتغالزایی کم‌رنگ بوده گفت: بخش خصوصی بیشترین اشتغالزایی استان را به خود اختصاص داده و نکته قابل توجه ایجاد اشتغال در بخش خدمات و اصناف با ۱۱ هزار و ۸۹۹ شغل بوده است. همچنین کمیته امداد امام خمینی نیز با ارایه تسهیلات خود اشتغالی موفق به ایجاد ۴ هزارو ۱۳۷ شغل شد.

رییس اداره اشتغال استان بیشترین اشتغال ایجاد شده در گیلان را مربوط به شهرستان رشت با ۴ هزار ۹۲ شغل در بخش خدمات اعلام کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.