ضرر یک میلیاردی مرغداران گیلانی

0 566

هفته‌ی گذشته کمبود نهاده های دامی در کشور منجربه معدوم سازی میلیونها جوجه توسط مرغداران شد. موضوعی که واکنش های زیادی به همراه داشت. گیلان نیز با برخورداری از ۸۰۰ واحد تولید مرغ گوشتی نقش بسزایی در تامین نیاز استانهای همجوار به گوشت مرغ ایفا می‌کند.

اما به گفته‌ی « فرهاد گیاهی» مدیرعامل اتحادیه‌ی مرغداران گیلان، مشکلات ایجاد شده در تامین نهاده های دامی در کشور به دو واحد جوجه کشی گیلان چندان آسیبی وارد نکرد و دراین دو واحد با جوجه کشی مواجه نبودیم. اما  درمجموع بالغ بر ۱ میلیارد تومان به مرغداران گیلانی ضرر مالی وارد شد.

گیاهی به مرور گفت: به دلیل محدودیت در ورود و خروج به گیلان و انجام نشدن سفرها در ایام نوروز، مرغ گوشتی مازاد در اختیار مرغداران قرار گرفت که ناچارا پایین تر از قیمت بازار در سطح استان عرضه کردند. این امر موجب ضرر میلیاردی به ۳۰ درصد از واحدهای تولید مرغ گوشتی استان شد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گیلان با اشاره به اینکه ۷۰ درصد واحدهای مرغ گوشتی گیلان زنجیره ای و ۳۰ درصد تحت پوشش تعاونی ها هستند گفت: مرغداران زنجیره ای به دلیل برخورداری از امکانات سردخانه ای و کشتارگاهی مناسب چندان ضرر نکردند اما دسته دیگری از واحدها که تحت پوشش تعاونی ها هستند از امکانات سردخانه ای و کشتارگاهی مناسب محروم هستند و ناچار به عرضه زیر قیمت مرغهای تولیدی شدند.

وی تاکید کرد: از مجموع ۱۱ تعاونی مرغ گوشتی گیلان تنها یک تعاونی مجهز به سردخانه است که در رشت واقع شده است. همچنین گیلان ۷ کشتارگاه مرغ گوشتی دارد که کافی نیست.

گیاهی افزود: روند کاهش قیمت مرغ متناسب با تقاضای بازار بوده و علیرغم ضرر برای تولید کننده برای مصرف کنندگان متعادل است . به دلیل اینکه جوجه ریزی به تعداد مناسب در گیلان صورت گرفته و به اندازه‌ی کافی مرغ در سرد خانه ها ذخیره سازی شده در ماه خرداد ، افزایش قیمت مرغ نخواهیم داشت. مضاف براینکه در سبد کالای دولت نیز مرغ پیش بینی شده است.

وی تاکید کرد: دلیل اصلی کمبود نهاده های دامی ، عدم تحویل به موقع آن به مرغداران است و کمبودی از بابت نهاده در کشور وجود ندارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.