عامل انسانی، دلیل زمین لغزشهای گیلان

0 1,206

وقوع پی در پی رانش و زمین لغزش زمین در مناطق مختلف گیلان خسارات زیادی به طبیعت و زدگی ساکنین این مناطق وارد می کند. ساخت وسازهای غیراصولی ، برداشت بی رویه از معادن و عدم صحیح آبخیزداری از جمله مهمترین عوامل رخداد زمین لغزش ها در گیلان بوده است.

ابتدای هفته جاری نیز رانش زمین در محدوده کتله‌ی رودبار به تتکابن  در محور آزاد راه رشت – قزوین منجر به مسدود شدن این راه مواصلاتی شده است. پیش از این نیز در سال جاری در روستای لیلیم املش و منطقه‌ی دیلمان سیاهکل رانش زمین رخ داده بود که منجر به بروز خساراتی شد.

در همین رابطه «پانته آ گیاهچی» مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی گیلان گفت: گیلان به سبب موقعیت جغرافیایی، زمین ساخت جنبا، شرایط آب و هوایی و بارندگی و نوع پوشش رسوبی که دارد از جمله مناطقی در کشور است که هر ساله زمین لغزش های فراوانی در آن رخ می دهد و خسارات جانی و مالی فراوانی را به بار می آورد.

وی افزود: یکی از عواملی که موجب تشدید زمین لغزش ها می شود، رخداد زمین لرزه ها است. همچنین بارگذاری و باربرداری های غیراصولی بر روی دامنه ها سبب تشدید رخداد زمین لغزش ها می شوند. از این رو مهم ترین عامل برای پیشگیری از وقوع حوادث این چنینی، مطالعه و شناسایی نقاط مستعد ناپایداری دامنه ای، شناسایی دقیق گسلها و اجرای دقیق آیین نامه های احداث سازه و نظارت بر آنها و جلوگیری از هرگونه دستکاری و بر هم زدن نظم طبیعت است.

وی گفت: با وجود اینکه مناطق روستایی به سبب موقعیت جغرافیایی خود بیشترین اثر پذیری را در رخداد زمین لغزش ها دارند طرحی تحت عنوان «مطالعات زمین لغزش روستایی» به رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گیلان ارائه شده که در صورت تایید و تصویب اقدامات لازم جهت شناسایی و مطالعه مناطق پرخطر در معرض زمین لغزش استان در دستورکار قرار می گیرد.

گفتنی است گیلان دارای هشت گسل اصلی است و گسل های خزر، آستارا، لاهیجان، رودبار، منجیل و جیرنده از جمله  گسل های فعال و لرزه زای این استان هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.