«عچق» بر صحنه‌ی تئاتر انزلی

نخستین اجرای «عچق» اثر «موری شیسگال» در ایران

0 821

«عچق»  بر صحنه‌ی تئاتر انزلی  روایت می‌شود تا هم نگاهی به عشق در جهان امروز جاری شود و هم نقش لبخند بر چهره‌ی تماشاگران بنشیند.

  این نمایش به همت «گروه تئاتر فرهنگ»  اجرا می‌شود و اما «محمد رضا حسین‌زاده» کارگردان اثر در گفت و گو با مرور اظهار داشت: «عچق» در واقع واژه‌ی سطحی‌تری از لغت «عشق» است که این روزها به ویژه در فضای مجازی شاهد کاربرد بسیارش بین افراد علاقمند به هم هستیم.

  عشق واژه‌ی مقدسی در جهان وهمچنین  کشورماست، به ویژه در ادبیات کهن ایرانیان  چه در نثر و چه در نظم بسیار پرکاربرد و عمیق بوده است. حسین زاده با بیان این موضوع، یادآور شد: «موری شیسگال» نویسنده‌ی این نمایش  واژه‌ی (luv) عچق را از لغت عشق(love) برگرفته  و در این اثر به  وضعیت کنونی جوامع ماشینی و تکنولوژی زده که به تدریج از اخلاقیات و تعهد  دور شده و به تنوع طلبی، هوس و لذات آنی روی آورده‌اند، می‌پردازد. گفتنی است که این امر با گسترش فضای مجازی و به اشتراک گذاشتن بخش زیادی از زندگی خصوصی و سرگردان بودن و بی‌هدف بودن اکثر افراد در آن شدت بیشتری یافته و انسان‌های بی‌هدف بسیاری در این فضا به دنبال گذراندن وقت خود و لذت بردن و سرگرم شدن بدون هیچ تعهد و گاهی بدور از اخلاق و اصول اولیه‌ای هستند که یک فرد در جامعه باید نسبت به آن آن متعهد باشد.

 وی تصریح کرد: دلیل اصلی انتخاب این نمایشنامه برای من هم همین دغدغه‌ها بود و سعی کردم با تطبیق این متن خارجی با شئونات و عرف جامعه‌ی ما نسبت به عدم تعهد کنونی برخی از زوج‌ها مواردی را یاد آور شوم. زوج‌هایی که پس از چند صباحی زندگی حس می‌کنند  اشتباه کرده و انتخاب درستی نکرده‌اند و یا زوج‌هایی که خوشبختی و سعادت را به جای این‌که در روابط خود پیدا کنند در جای دیگری جستجو می‌کنند.

 حسین زاده با بیان این که نمایش عچق، با روایتی کمیک به واکاوی این مسائل می پردازد، گفت: در واقع تلاش شده  تاعمق تلخ موضوع با حلاوت و شوخ طبعی ظریفی بیان شود تا بیشتر بر دل بنشیند. لازم به ذکر است که  این نمایشنامه در سال ۱۳۹۹  با ترجمه استاد «شهرام زرگر» به چاپ رسید و اجرای گروه ما اولین اجرای این نمایش در سطح کشور است.

وی همچنین اظهار داشت: این کار از اردیبهشت ۱۴۰۰ کلید خورد اما پیوسته به دلیل شرایط حاد کرونا تعطیل و باز تمرین و تعطیل می‌شد، اما تقریبا از مهرماه سال جاری با تصمیم قطعی تیم و تمرین شش روز در هفته  و هر جلسه سه ساعت کار، توانستیم  این اثر را به اجرا برسانیم. واقعیت این است که کار سخت در شرایط سخت‌تر بی‌اندازه تیم اجرایی را خسته کرد و  فقط اندیشیدن به علاقه و استقبال تماشاگران‌مان که منتظر کاری جدید از گروه فرهنگ بودند، وادارمان کرد با تمام توان ادامه دهیم و کار را به نتیجه برسانیم .

 گفتنی است که «فرهاد رحمان زاده»، «حسن ویسی خانی»، «زهرا میری» بازیگران این نمایش هستند و «کوثر غریب»، «مهرانا بدرخواهان»،«زهرا جمال‌پور»، «سید کریم حسینی»،«فائزه آذری»، «لیلا زارع»، «سارا بخشی»، «هلیا رهنین» و «سهیل خداخواه» دیگر دست‌اندرکاران اجرای این اثر هستند.

اجرای نمایش «عچق» از ۱۰ الی ۱۹ آذر ماه سال ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹ در سالن «ابراهیم مرادی» به نشانی میدان مالا- خیابان معلم- مجتمع فرهنگی و هنری شهید چمران  در معرض نگاه علاقمندان به هنر نمایش قرار دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.