تلاش برای حفظ برند شهر خلاق خوراک

با برگزاری فستیوال خوراک رشت انجام می شود:

1 668

همزمان با ششمین سالگرد کسب عنوان شهر خلاق خوراک، فستیوال خوراک از ۲۰ الی ۲۳ آذر در پیاده راه مرکزی رشت برگزار می‌شود. برند شهرخلاق خوراک شناسی، فرصت مناسبی در توسعه رونق گردشگری و اقتصادی شهرهای مختلف درصنعت گردشگری جهان محسوب می‌شود که این عنوان از سال ۱۳۹۴ توسط یونسکو به شهر رشت درایران تعلق گرفته است. درحالیکه رشت یکی از شهرهایی است که بیشترین تنوع غذایی را در کشور دارد و به عنوان یک برند در حوزه تنوع غذایی و ارائه غذاهای حلال در دنیا مطرح شده است اما به تازگی شهر کرمانشاه نیز موفق به راه یابی به جمع شهرهای خلاق خوراک جهان شده است. در حال حاضر رشت و کرمانشاه از ایران جزو ۳۶ شهر جهان هستند که در زمره‌ی برند شهر خلاق خوراک قرار دارند.

رشت؛ شهر خلاق خوراک شناسی

 کافی است به یکی از رستوران‌های خوب محلی در رشت بروید تا حسابی در انتخاب غذا سردرگم شوید. غذاهای متنوع محلی که هرکدام طعم ویژه خود را دارند. همین تنوع رنگارنگ و خوشمزه غذاها درگیلان سبب شده که این شهر به عنوان شهر خلاق یونسکو در خوراک‌شناسی به ثبت برسد. از دیگر دلایل ثبت این شهر به عنوان شهر خلاق خوراک می‌توان به استفاده از مواد غذایی محلی و متناسب فصل، منابع غذایی طبیعی غنی وهمراه با فرهنگ محلی منطقه نام برد. تلفیق فرهنگ بومی و سبک زندگی مردم گیلان در خوراک، سبب شده خوراک و آشپزی گیلانی در حوزه‌ی میراث معنوی ناملموس قرار بگیرند. در این راستا سال گذشته ۱۲ خوراک محلی گیلان بعنوان میراث معنوی به ثبت ملی میراث فرهنگی کشور رسید.

رونمایی از اپلیکیشن خوراک رشت

در خصوص جزییات بیشتر برگزاری فستیوال خوراک در پیاده راه مرکزی رشت از مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری رشت و مسؤول برگزاری فستیوال بیشتر جویا شدیم. «سیدپیام جعفری نیا»به مروراظهار داشت: امسال برای اولین بار دربرگزاری این برنامه از همه ظرفیتهای علمی و فرهنگی، اساتید دانشگاه و مدیران اصناف خوارکی استان بهره گیری شده است. وی اضافه کرد: امسال جشنواره خوراک با مرکزیت پیاده راه فرهنگی شهر رشت و چهار ضلع آن درابعاد بسیار بزرگ برگزار می‌شود و درهمان روز از اپلیکیشن تخصصی خوراک با مشارکت سازمان فاوا شهرداری رشت نیز رونمایی می‌شود.

جعفری نیا با اشاره به اینکه تا سال ۱۴۰۲ باید گزارشی از نحوه عملکرد رشت درحوزه شهر خلاق خوراک به یونسکو ارائه کنیم افزود: با اجرای یکسری آیتم‌ها و شاخص‌ها از جمله برگزاری وبینار شهرهای خلاق خوراک با محوریت شهرهای برزیل، توکیو و ماکوئو در فضای مجازی، برگزاری گفتمان شهرهای خلاق ایران با محوریت شهرداری رشت و حضور شهرداریهای اصفهان، بندرعباس، سنندج و کرمانشاه، رونمایی از اپلیکیشن شهر خلاق خوراک سعی داریم در مسیر برنامه‌های علمی و منطبق با معیارهای یونسکو گام بر‌داریم.

دبیر فستیوال خوراک رشت در ادامه به شرکت کنندگان این برنامه اشاره کرد و گفت: ۲۰ غرفه در مرکز پیاده راه برای رستورانداران غذاهای محلی رشت، ۱۰ غرفه برای صنف آبمیوه گیری، ۳۰ گاری کبابی، ۱۰ فولوکس واگن خوراک و ۱۰ چادرعشایری استان در چهارخیابان منتهی به پیاده راه پیش بینی شده است. ارتقای کیفیت و برند سازی غذا، توانمند سازی زنان گیلان و نمایش سبک زندگی مردم استان و نصب بیلبورد و اِلمان مرتبط از دیگر آیتم‌های پیش بینی شده دراین فستیوال است. همچنین در ادامه این برنامه به دلیل فرا رسیدن ایام فاطمیه از ۲۷ الی ۳۰ آذر نیز برنامه نذرانه آش در پیاده راه برگزار می‌شود. وی تأکید کرد: به دلیل اینکه تمرکز یونسکو دربخش آموزش است، از همکاری و حضور هنرجویان هنرستان آشپزی آگه درجشنواره بهره گیری خواهد شد.

با توجه به اینکه باید دو سال آینده عملکرد خود را به یونسکو ارایه کنیم، این فستیوال و برنامه‌های جانبی آن درراستای آیتم‌های شهرهای خلاق یونسکو اجرا می‌شوند تا این عنوان برای رشت حفظ شود.

درعین حال با ثبت شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک، مدیریت شهری رشت می‌بایست یکی سری اقدامات را در راستای حفظ برند شهر خلاق خوراک در دستور کار خود قرار می‌داد تا که تاکنون اجرایی نشده است. ایجاد موزه غذای محلی برای حفظ و ترویج محصولات و دستورالعمل‌های غذایی محلی؛ از جمله فرهنگ غذایی بومی گیلان، حمایت از تحقیق و توسعه در زمینه غذا و تغذیه از طریق شبکه‌ای از دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، توانمندسازی زنان و گروه‌ها و افراد آسیب‌پذیر در زمینه فرهنگ، امور اجتماعی و اقتصادی با ارائه آموزش‌ها و فرصت‌های شغلی بیشتر به آنها، همکاری با سایر شهرهای خلاق خوراک شناسی با تبادل دانش و تجربیات و انجام ابتکارات مشترک

حمایت شورای شهر از حفظ برند شهر خلاق خوراک

درهمین رابطه «محمد حسین واثق کارگرنیا» رییس شورای اسلامی شهر رشت به مرور اظهار می‌کند: برای حفظ عنوان و برند رشت در میان شهرهای خلاق دنیا، تلاش می‌کنیم با برگزاری این فستیوال توانمندیهای خود را در حفظ این برند به یونسکو و کشور عرضه کنیم. وی افزود: این برنامه که طی سه روز در رشت برگزار می‌شود، نماینده یونسکو و ۴ شهر خلاق دیگرکشور نیز حضور خواهند داشت.همچنین از ظرفیت همه افراد و صاحبنظران استان در بخش خوراک در فستیوال استفاده شده است.

 کارگرنیا در پاسخ به مرور در خصوص فقر رشت از نبود اِلمان و مبلمان شهری در حوزه‌ی شهر خلاق خوراک اظهار کرد: مطمئنا یکی از ضعف‌های مدیریت شهری رشت در بخش المان‌های شهری است. در این بخش باید از توان و دانش خبرگان استفاده و از طرح‌های خلاق حمایت کنیم.

 رییس شورای اسلامی شهر رشت همچنین با اشاره به لزوم حفظ عنوان شهر خلاق خوراک برای رشت تأکید کرد: با توجه به اینکه باید دو سال آینده عملکرد خود را به یونسکو ارایه کنیم، این فستیوال و برنامه‌های جانبی آن درراستای آیتم‌های شهرهای خلاق یونسکو اجرا می‌شوند تا این عنوان برای رشت حفظ شود.

وی برگزاری جشنواره خوراک در رشت را گامی در حوزه گردشگری خوراک و موجب درآمد زایی برای شهروندان رشتی بیان کرد و افزود: امیدواریم هدف‌های تدوین شده یونسکو در این برنامه محقق شود.

1 نظر
  1. امیر می گوید

    گفتگوی خوبی بود
    اتفافا ما در آموزش های آشپزی سایت گیلان فود در حال ترویج فرهنگ غذایی شمال کشور هستیم.
    تشکر از سایت خوبتون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.