مرمت ساختمان تاریخی شهرداری رشت

شهردار رشت خبر داد:

0 956

روز گذشته شهردار رشت از مرمت عمارت تاریخی شهرداری رشت خبرداد.«سید محمد احمدی» گفت: در اولین گام و در کوتاهترین زمان ممکن عملیات مرمت و بهسازی عمارت شهرداری رشت و همچنین ساختمان تاریخی سازمان فرهنگی مجاور مجتمع خاتم الانبیا(ص) آغاز می‌شود.

این در حالی است که سال گذشته، بعد از ضرب الاجل شورای شهر بابت بازسازی و مرمت ساختمان‌های تاریخی به شهرداری رشت، معاون بازآفرینی شهرداری از تخصیص اعتبار ۵ میلیاردی برای مرمت ساختمانهای تاریخی شهرداری رشت خبر داده بود. مرمتی که به دلیل نبود ثبات در مدیریت شهری تاکنون مجالی برای اجرایی شدن پیدا نکرده است.

اما سالهاست ابنیه‌های تاریخی استان وضعیت مطلوبی ندارند. بارندگی و رطوبت شدید و اهمال در حفظ و نگهداری بناهای میراثی که بخشی از آنها در اختیار دستگاههای دولتی و مالکین خصوصی قرار دارد موجب شده تعدادی از این بناهای ارزشمند از جمله دانشسرای رشت در معرض تخریب و نابودی قرار بگیرند. این در حالیست که بر اساس ماده ۹۸ برنامه‌ی ششم توسعه بحث حفاظت و نظارت از ابنیه تاریخی به عهده‌ی میراث فرهنگی نهاده شده است.

میراث فرهنگی استان در جلوگیری از تخریب و کمک در مرمت این بناها چه نقشی دارد؟ «مسعود حلاج پور» مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری گیلان در این باره به مرور گفت: در اردیبهشت امسال برای مرمت ابنیه های تاریخی از معاون رییس جمهور درخواست اعتبارکردیم که در آبان ماه حدود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور اختصاص یافت. پیش از این مصوب شده بود به صورت اشتراکی با شهرداری رشت بعد از ترمیم، دو موزه‌ی مردم شناسی و موزه بلدیه در ساختمان شهرداری داشته باشیم که بزودی این کارعملیاتی می‌شود.

وی با تاکید به اینکه میراث فرهنگی استان به لحاظ کمبود بودجه قادر به خریداری همه ابنیه های های تاریخی دارای مالک خصوصی نیست اضافه کرد: در استان ۵۳۲ ابنیه تاریخی ثبتی وجود دارد. از این تعداد ۷۷  بنا در اختیار دستگاههای دولتی و ۱۱۰ اثر در اختیار مالک خصوصی قرار دارد که میراث فرهنگی فقط می‌تواند بروی حفظ و نگه داری آنها نظارت داشته باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.