مرگ بی‌صدایِ طردشدگان کمپ لنگرود

0 191

صبح جمعه بود که انتشار خبری از شرق استان گیلان، همه را غافلگیر کرد. در میان اینهمه خبرهای ناگوار و زمانی که کشور درگیر بحران‌های بزرگتری است، شاید خبر آتشسوزی کمپ ترک اعتیاد لنگرود کمتر توجه‌ها را به خود جلب کرد. خبری که پشت بی‌اعتنایی به آن، ۳۲ جان، زنده زنده در آتش سوختند. ۳۲ انسان که رفته بودند تا از بیماری اعتیاد نجات پیدا کنند اما ندانم‌کاری‌های مسئولان کمپ، آن‌ها را طعمه‌ی حریق کرد و زندگی‌هایشان را تباه‌.

پلیس گیلان روز جمعه اعلام کرد علت این حادثه درحال بررسی است اما همانطور که می‌شد حدس زد، خبرهای دقیق باز هم از منابع غیررسمی منتشر می‌شد تا لشکری از مدیران استانی و کشوری که در این کمپ صف کشیده بودند و قرار بود اطلاع‌رسانی کنند.

این حدس و گمان‌ها زمانی ما را به نتیجه‌ای روشن‌تر می‌رساند که به یاد بیاوریم پنج سال پیش فیلمی از شلاق خوردن بیماران این مرکز منتشر شده بود اما آن روز کمترین توجهی را هم برنیانگیخت. مرکز ترک اعتیادی که نه شرایط رفاهی مناسبی داشت و نه در آن خبری از سیستم اعلام حریق و مددکاران کارکشته بود.

بر اساس آنچه که مدیر روابط عمومی اورژانس کشور عنوان کرده است، حادثه‌ی آتشسوزی حوالی ساعت شش صبح به اطلاع اورژانس رسیده است که متعاقب آن پنج دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعزام شده‌اند. با این اطلاعات می‌توان دریافت که آتشسوزی حوالی ساعت ۰۵:۳۰ شروع شده و با وجود عدم انفجار اولیه، ۳۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

این حدس و گمان‌ها زمانی ما را به نتیجه‌ای روشن‌تر می‌رساند که به یاد بیاوریم پنج سال پیش فیلمی از شلاق خوردن بیماران این مرکز منتشر شده بود اما آن روز کمترین توجهی را هم برنیانگیخت. مرکز ترک اعتیادی که نه شرایط رفاهی مناسبی داشت و نه در آن خبری از سیستم اعلام حریق و مددکاران کارکشته بود.

این‌ها همه تبدیل به احتمالاتی شدند که خبر بازداشت مدیر این کمپ، به خبر مربوطه قطعیت داد. حالا می‌شد کمی جدی‌تر به این خبر غیررسمی توجه کرد؛ مدیر کمپ در زمان آتشسوزی در مرکز حضور نداشته و درهای مجموعه از بیرون قفل بوده است. به همین دلیل بیماران مرکز نتوانسته‌اند از ساختمان خارج شوند و متاسفانه مرگ خویش را به تماشا نشسته‌اند. مرگی آنچنان فجیع که برای شناسایی پیکرهایشان باید دست به دامان آزمایش DNA شوند.

خبر بازداشت را معاون استاندار گیلان اعلام کرد و به یکی از سایت‌های محلی گفت: سه نفر از مدیران این مرکز تا پایان تحقیقات تکمیلی بازداشت شده‌اند.

آنچه باعث بالا رفتن آمار جانباختگان در آتش سوزی مرکز ترک اعتیاد لنگرود شده است احتمالا حبس شدن مددجویان در محل آتش سوزی بوده است. به‌طوری که مددجویان امکان خروج از ساختمان کمپ را نداشتند و همگی زنده زنده سوختند.

روز جمعه، روز واکنش‌ها و قول‌های مسئولان کشوری بود. از رییس جمهور تا رییس قوه قضاییه. یک روز بعد همزمان با سفر وزیر کشور به گیلان، حادثه‌ی لنگرود بیشتر به تیتر یک اخبار تبدیل شد. سه روزنامه کشوری ازجمله شرق و هفت صبح این خبر را در صفحه یک منتشر کردند و احمد وحیدی هم حرف مسئولان استانی را تکرار کرد: اجساد قابل شناسایی نیستند و بررسی حادثه نیازمند بررسی‌های کارشناسی بیشتر است. پیش از وحیدی، محمد جلایی معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری گیلان نیز شامگاه جمعه گفته بود: «اجساد آتش سوزی کمپ ترک اعتیاد قابل شناسایی نیستند و هویت‌یابی اجساد زمان‌بر است.

اگرچه معاون استاندار گیلان دلیل جان باختن ۳۲ نفر در این آتش سوزی را «غافلگیری مددجویان و مسئولان کمپ ترک اعتیاد» عنوان کرد اما به نظر می‌رسد مسئولان کمپ علاوه بر غافلگیری، مرتکب ترک فعل هم شده‌اند.

همان روز سایت جنایی این فرضیه را تایید کرد و نوشت: «آنچه باعث بالا رفتن آمار جانباختگان در آتش سوزی مرکز ترک اعتیاد لنگرود شده است احتمالا حبس شدن مددجویان در محل آتش سوزی بوده است. به‌طوری که مددجویان امکان خروج از ساختمان کمپ را نداشتند و همگی زنده زنده سوختند.»

یک روز پس از حادثه‌ی آتش‌سوزی کمپ ترک اعتیاد و بعد از حضور احمد وحیدی در گیلان، و درحالی که انتظار می‌رفت در کل استان عزای عمومی اعلام شود، استانداری و دفتر نماینده ولی فقیه استان تنها در شهرستان لنگرود آن هم برای یک روز اعلام عزای عمومی کردند.

حالا علاوه بر رسانه‌های کشوری، رسانه‌های جهانی هم به این واقعه واکنش نشان داده‌اند. روزنامه گاردین، فوربس و دیلی استار ازجمله رسانه‌هایی هستند که حادثه‌ی لنگرود را منعکس کرده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.