نمای دور و نزدیک از طب سنتی

0 401

بسیاری از ما اخبار مربوط به بیماری ویروس کرونا را دنبال می‌کنیم. اینکه این اخبار چقدر صحت داشته و از چه منبعی منتشر می‌شوند، اولین نکتهای است که پیش از قبول اخبار به دنبال آن می‌گردیم. اما تا چه اندازه به دنبال صحت اخبار مربوط به طب سنتی در این شرایط هستیم؟

استفاده از گیاهان دارویی در طب سنتی اسلامی ما از دیر باز مورد توجه بوده و همیشه طرفداران خودش رو داشته و دارد، اما این روزها طب سنتی شکل دیگری به خود گرفته و با توجه به فضای مجازی و انتقال سریع اخبار و حاشیه‌های اخبار و شایعات، بهتر است به این اخبار هم با دید و نگرش گسترده‌تری نگاه کنیم.

گیاهان دارویی زیادی در طب سنتی وجود دارند که می‌توانند، سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری ها را بالا برده و طبع بدن را به سمت گرمای متعادل و مورد نیاز بدن هر فرد بسته به شرایط زندگی هدایت کنند. از جمله این گیاهان دارویی می‌توان به گل محمدی، دارچین، میخک، اسطوخودوس، گل گاوزبان، زنجبیل و … اشاره کرد  و همچنین استفاده از گیاهان به صورت بخور و دود کردن، یکی از دلایلی که دود اسفند و کندور در خانه ها بیشتر مرسوم بود، این است که طبع گرم باعث افزایش گرمای مغز از طریق حس بویایی می شود.

تمامی بیماری ها زمانی به سراغ ما می آیند که طبع بدن به سوی افزایش سردی رفته و از حالت معمول خود خارج شود. بیماریهایی همانند: یبوست، افزایش قند خون، انواع وسواس‌ها و بیماریهای پوستی، بیماریهای عصبی، آلزایمر را می‌توان به عنوان نمونه‌هایی از بیماریهای مرتبط با افزایش سرمای متعادل بدن دانست.

این مهم از نکات بدیهی در طب سنتی هستند و تمام افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، افراد را براساس این نکات و بیماری فرد به استفاده از یک یا تعدادی از گیاهان دارویی راهنمایی می‌کنند و از بیماران می‌خواهند مواردی را در کنار مصرف گیاهان دارویی رعایت کنند.

در طب سنتی آمده است غذای شما همان داروی شماست. بنابراین در زندگی این روزها با توجه به پیشرفت در تولید مواد غذایی متفاوت و خارج از فصل و در دسترس قرار گرفتن مواد غذایی متنوع با شکلهای متفاوت موجب شده است تا تغییر در طبع پایه‌ی انسان‌ها به سرعت مشاهده شده و به سمت افزایش سرمای بدن پیش برود و افزایش چشم گیری در تعداد مبتلایان به بیماریهای مختلف دیده شود، از این رو در طب سنتی به افراد توصیه می‌شود از مواد غذایی دارای طبع گرم با توجه به تشخیص درست بیماری و در راستای درمان استفاده شود. هر یک از طبایع چهارگانه تحت تاثیر مواردی از جمله استرس، استفاده از مواد غذایی با طبع سرد، تغییر اقلیم، تغییر در محل و شرایط همیشگی زندگی، افزایش سن به سرعت تغییر می‌کنند. در این شرایط به دنبال این باشید تا طبع خود را به سمت طبع متعادل هدایت کنید.

آیا گیاهان دارویی در شرایط موجود می‌توانند کمک کننده باشند؟ شما با مصرف گیاهان دارویی دارای طبع گرم، یا با استفاده از گیاهانی که وظیفه تعادل طبع را برعهده دارند مثل خاکشیر و ریحان، با افزایش سیستم ایمنی بدن خود در مقابل ویروسها و سایر عوامل بیماریزا می‌توانید به روند کاهشی حضور ویروس در بدن خود کمک کرده و راهکاری در راستای کاهش علایم داشت. به این نکته مهم توجه داشته باشید هرچه شما با استفاده از گیاهان دارویی بتوانید خود و خانواده خود را از ابتلا به این ویروس در امان نگه دارید، اما هنوز می‌توانید یک ناقل باشید. پس به توصیه‌های مطرح شده در رسانه های معتبر توجه و عمل کنید.

نکته‌ی مهمی که باید به آن توجه کرد این است که استفاده از گیاهان دارویی می‌تواند در تسهیل بهبود شرایط موجود سهم موثری داشته باشد، شما با استفاده از گیاهان دارویی که خاصیت آرامبخشی دارد علاوه بر اینکه می‌توانید سیستم ایمنی بدن خود را افزایش دهید، می‌توانید استرس ناشی از این دوران را کنترل کنید. استفاده از دمکرده گیاهان دارویی چون گل گاوزبان، بابونه، اسطوخودوس می‌تواند مفید باشد. به عوارض جانبی استفاده از گیاهان دارویی در صورت مصرف نادرست و برای افراد با بیماریهای خاص دقت کنید و از افرادی که دانش مورد نظر را دارند مشورت بگیرید.

استفاده از دمکرده گیاهانی چون دارچین، میخک، هل، زنجبیل به صورت مخلوط و همچنین استفاده از گیاهانی چون پولک، آویشن، عناب، ختمی، پنیرک به صورت مخلوط میتواند بهبود دهنده باشد.

به اخبار نامعتبری که در این روزها در فضاهای مجازی منتشر می‌شود، به چشم باور نگاه نکنیم. یادتان نرود هر فردی در درجه اول طبیب خودش است. شما تنها کسی هستید که از تغییر رفتار در سلامت جسمی و روحی خود خبر دارید، زمانی که از تعادل همیشگی خارج می‌شوید تنها خودتان هستید که موثرترین کمک را خواهد داشت. مراقب سلامتی خود، خانواده و همه آنهایی باشید که دوستشان دارید، باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.