واکسن آنفولانزا برای همه نیست

0 431

درحالیکه پیشتر اعلام شده بود واکسن آنفلولانزا از اواسط شهریور درسطح داروخانه های کشور توزیع می‌شود، اما با گذشت نیمی از زمان طلایی تزریق واکسن و در آستانه‌ی ورود به پاییز، این واکسن همچنان در اختیار داروخانه ها و مراکز خدمات سلامت استان قرار نگرفته است.

درعین حال مقامات وزارت بهداشت و درمان کشور اعلام کردند توزیع واکسن آنفلولانزا برای ۱۲ گروه پرخطر به صورت رایگان تزریق می شود و زنان باردار، جانبازان شیمیایی و کادر درمان و بهداشت اورژانس مراکز درمانی در اولویت دریافت این واکسن هستند.

امروز«آبتین حیدزاده» معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، از شناسایی ۱۵۰ جانباز شیمیایی جهت تزریق مرحله‌ی نخست واکسن آنفلوانزا خبر داد و گفت: توزیع و تزریق واکسن برای گروه های پرخطر به صورت مرحله ای بوده و مطابق با استانداردهای پزشکی برای گروه های پرخطر انجام می شود و افراد دیابتی  و دارای فشار خون بالا که غالبا مسن هستند نیز جزو اولویت های تزریق محسوب می شوند.

وی در پاسخ به سوال مرور مبنی بر دریافت واکسن توسط برخی از افراد پرخطر در خانواده ها افزود: اگر خانواده های گیلانی بیماران و افراد پرخطر در منازل دارند و نگران آنها هستند می توانند به مراکز خدمات سلامت استان مراجعه کنند وبا نسخه‌ی مخصوص پزشک نسبت به خرید این واکسن از داروخانه ها اقدام کنند. نکته قابل توجه اینکه این واکسن برای همه رایگان نخواهد بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ادامه داد: هنوز واکسن به دست استان نرسیده  و به محض دریافت در سطح ۲۰۰ مرکز خدمات سلامت استان و فقط بین گروههای هدف توزیع می‌شود. درحال حاضر برای مراکز خدمات سلامت استان، به تعداد  ۴۰ هزار دوز واکسن از سازمان غذا  و دارو تقاضا کرده ایم.

وی تاکید کرد: تعداد دوز بیشتری از این واکسن در سطح داروخانه های گیلان توزیع می‌شود که شهروندان می‌توانند تحت شرایط خاصی با راهنمایی سفیران سلامت استان آن را تهیه کنند.

اما درحالیکه  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی از شناسایی گروههای پرخطر در گیلان برای تزریق واکسن آنفولانزا خبر داد اما امروز سروردی معاونت غذا و داروی گیلان گفت: هنوز واکسن آنفولانزا به دست این معاونت نرسیده  و درهیچ استانی توزیع نشده است. بلافاصله با دریافت پروتکل های اعلام شده از سوی وزارت خانه و دریافت واکسن ، توزیع آن در گیلان شروع خواهد شد.

گفتنی است پاییز سال گذشته بیش از یک هزارو ۸۰۰ نفر در استان به بیماری آنفولانزا مبتلا شدند که منجر به مرگ شش نفر و بستری شدن بیش از ۵۰۰ نفر درمراکز درمانی گیلان شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.