وقتی کرکره‌‌ها پایین کشیده شد

گزارش میدانی مرور از کسب و کار و بازار رشت

0 517

این روزها اگرچه بهار رشت خیس است و طبیعت تلاش می‌کند با باران‌های گاه‌به‌گاهش ردِ کینه‌توزانه‌ی بی‌کفایتی را از سفره‌ی مردم پاک کند، حال آدم‌ها خوب نیست.

آدم‌هایی که زمین بایر جیب‌هایشان از سیلِ بی‌کفایتی سیراب شده و آخرین تلاش‌هایشان را برای زنده ماندن، با ناامیدی از روزی به روز دیگر گره می‌زنند.

همچنان که دولت مشغول چاپ پول است، در شهرهای بسیاری مردم در اعتراض به تورم تصاعدی و فقر تصاعدی معکوس به خیابان‌ها آمده‌اند و بوی یک جنگِ سرد با زندگی برای زنده‌ماندن آدم‌های بسیاری را به کام مرگ فرستاده، مدافعان شرایط کنونی حتی به روی خود نمی‌آورند که عاقبت جراحیِ دلار و تصویرهای روتوش‌شده‌ای که روی واقعیت خط می‌کشند، چرا مرگ را تمدید می‌کند؟

همزمان انتشار فیلم‌هایی از هجوم مردم قزوین به فروشگاه‌های زنجیره‌ای التهاب اوضاع را بیشتر نشان می‌دهد و یادآور تصویری از آبان ۹۸ و هجوم مردم به فروشگاه‌ها است.

قیمت مصوب، زخمی رو زخم

از امروز صبح بنا بر اطلاعیه‌ی ستاد تنظیم بازار قیمت چندین کالای اساسی که مدت‌هاست تنها خوراک بخش وسیعی از جامعه هستند، مردم را به شوک فرو برد. قیمت‌هایی که نه اختصاص یارانه‌های بی حساب و کتاب می‌تواند مهارشان کند و نه برخوردهای ضربتی با نمودار قیمتی که نمی‌توان با چوب و باطوم از افزایش ارتفاعش جلوگیری کرد.

مشاهدات میدانی مرور از سطح شهر رشت نشان می‌دهد که صبح امروز در محل مرغ‌فروشی‌هایی که مرغ را با قیمت قبلی عرضه می‌کردند، تجمع شده و مردم در برخی از مناطق برای دریافت مرغ با هم درگیر شده‌اند.

مرغِ کیلویی ۵۹ هزار ۸۰۰ تومان، تخم مرغ شانه‌ای ۷۶ هزار تومان، شیر ۱۵ هزار تومانی نایلونی و پنیر ۴۰۰ گرمی ۳۷ هزار ۵۰۰ تومانی یک بار دیگر مردم را از آینده‌ی نامعلومی که گرفتار آن هستند ترساند. ارقامی که موجب شد در بسیاری از شهرهای گیلان همانند کشور صف های کیلومتری تشکیل شود.

پس‌لرزه‌های قیمت مصوب در رشت

مشاهدات میدانی مرور از سطح بازار شهر رشت نشان می‌دهد که صبح امروز در محل مرغ‌فروشی‌هایی که مرغ را با قیمت قبلی عرضه می‌کردند، تجمع شده و مردم در برخی از مناطق برای دریافت مرغ با هم درگیر شده‌اند.

از حوالی ظهر امروز بسیاری از مرغ‌فروشی‌های رشت کرکره‌ها را پایین کشیدند و یخچال‌های مغازه‌هایشان چشم در چشم در مردم عاصی، خبر جنگ برای زنده‌ماندن را فریاد می‌زدند.

در ورودی بازار رشت جمعیت زیادی صف کشیده‌ بودند و برای خرید گوشت قرمز عجله داشتند. مرغ‌فروشی‌های داخل بازار هم همه یخچال‌هایشان خالی بود و فقط در ویترین آن‌ها اعضای مرغ مثل سنگدان، جگر و پای مرغ به فروش می‌رسید.

در بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای هیچ نوع مرغی، حتی مرغ منجمد و فرآورده‌های مرغ مثل ران، سینه و بال مرغ موجود نبود و تجمع مردم در قفسه‌هایی که تخم مرغ و لبنیات در آن‌ها وجود داشت، بیشتر از سایر قفسه‌ها بود.

در ورودی بازار شهر رشت جمعیت زیادی صف کشیده‌ بودند و برای خرید گوشت قرمز عجله داشتند. مرغ‌فروشی‌های داخل بازار هم همه یخچال‌هایشان خالی بود و فقط در ویترین آن‌ها اعضای مرغ مثل سنگدان، جگر و پای مرغ به فروش می‌رسید.

کمبود روغن همچنان ادامه دارد

جلوی یکی از مغازه‌های خیابان نامجوی رشت، پیرمردی که می‌گوید در کار فروش ضایعات آهن است، بطری روغن پخت و پزی را به من نشان می‌دهد که رویش با ماژیک آبی نوشته‌اند: «۶۰ هزار تومان»

او می‌گوید این روغن را از مغازه‌ی یکی از آشناهایش پیدا کرده و فروشنده پس از فروختن این روغن به او هشدار داده که روغن را اقتصادی مصرف کند چون احتمال نایاب شدن روغن آن وجود دارد.

در فروشگاه نجم رشت مردم سراسیمه خرید می‌کنند و اگرچه برای خریدن کالاهای اساسی عجله دارند، اما سبدهای نیمه‌پرشان نشان می‌دهند که اوضاع مالی چندان خوب نیست.

جلوی قفسه‌ی لبنیات زنی که از درج نشدن قیمت شیر نایلونی متعجب شده، از متصدی فروش می‌پرسد: «قیمت شیر نایلونی چند؟» و متصدی می‌گوید این شیرها برای چند روز پیش هستند و الان با قیمت هفت هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد اما سری جدید که از شنبه توزیع خواهد شد، ۱۵ هزار تومان قیمت دارد.

سیاست‌های اقتصادی کماکان کمرشکن هستند

وقتی در آبان سال ۱۳۹۸ دولت وقت تصمیم گرفت بر اساس یک مصوبه‌ی سِری قیمت بنزین را سه برابر کند، توجیه این بود که یارانه‌ی حاصل از گران‌شدن بنزین به جیب مردم باز خواهد گشت. وعده‌ای که معلوم بود محقق نمی‌شود!

اما دو سال و شش ماه بعد حالا باز هم مردم قربانی یک تصمیم جدید شده‌اند؛ تصمیمی که بنا دارد که پول را از جیب ثروتمندانی که نمی‌شناسیم، به جیب مردمی بریزد که پیش از حذف ارزهای دولتی هم برای خرید ساده‌ترین مایجتاجشان با مشکل روبه‌رو بودند.

آنطور که رییس کل سابق بانک مرکزی اعلام کرده دولت از ابتدای شروع به کارش تاکنون بیش از ۱۴۳ هزار میلیارد پول چاپ کرده تا روی یک خونریزی عمیق را با یک چسب زخم بپوشاند.

چسب زخمی که به گواه کارشناسان اقتصادی قطعا باعث عفونت این زخم خواهد شد و حتی اگر یارانه‌های نقدی غیرقابل برداشت، همین فردا قابل برداشت شوند، نه تنها اثری در تعدیل قیمت‌ها و افزایش توان اقتصادی مردم ندارد، بلکه با افزایش نقدینگی، تورم را هم به طور فزاینده‌ای بالا خواهد برد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.