کاهش متراژ؛ تهدید جدی اراضی گیلان

0 593

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان از خطر کاهش متراژ زمین‌های زراعی و باغی این استان خبر داد و گفت: مسائل ارثی و بالطبع قطعه‌بندی کردن اراضی توسط وراث از اصلی‌ترین عوامل بروز این اتفاق است.
«یاور پیرعلایی» تسطیح و ساماندهی اراضی شالیکاری گیلان را یکی از اولویت‌های این استان  عنوان کرد و افزود: مستندات و آمارها نشان می‌دهد متراژ زمین‌های زراعی و باغی گیلان به‌علت وجود مسائل ارثی دائماً در حال کاهش یافتن است.
استان گیلان یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که از این مقدار حدود ۴۳۰ هزار هکتار آن به صورت زمین‌های زراعی و باغی،‌ ۲۴۵ هزار هکتار آن به‌صورت مرتع و ۵۶۵ هزار هکتار آن نیز پوشش جنگلی است.
پیشتر نیز «علی درجانی » مدیر کل جهاد کشاورزی گیلان ، عدم سودآوری در بخش کشاورزی را مهم‌ترین دلیل فروش و واگذاری زمین‌های زراعی در استان عنوان کرده بود.
وی گفته بود: ۸۷ درصد زمین‌های گیلان ممنوعیت تغییر کاربری دارند. در این اراضی هرگونه تغییر کاربری زمین،‌ بدون مجوزهای قانونی غیرمجاز محسوب می‌شود. بنابراین سازمان‌های متولی بر اساس وظایف محول شده خود با چنین اقداماتی برخورد می‌کنند. لذا برای کمک به بخش کشاورزی و بهره‌برداران بخش، ضروری است مسائل و موانع قانونی را مورد بررسی دقیق قرار دهیم و با کمک مجموعه نیروی انتظامی استان بیش از گذشته در صیانت از اراضی کشاورزی و جلوگیری از تغییرات کاربری اراضی توسط سودجویان، مقابله کنیم.
درهمین رابطه «جان احمد آقایی» معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری گیلان نیز افزود: سیاست ها و عدم حمایت دولت ها از کشاورزان و اجرای طرح های غیر بومی و وارداتی که بدون دقت  در استان اجرا می شوند، بسترهایی هستند که می توانند زمینه ساز تغییر کاربری باشند.
وی افزود: سالانه حدود یکصد هکتار از اراضی کشاورزی به صورت  قانونی و غیر قانونی تغییر کاربری داده می شود و هر سال تغییر کاربری قانونی افزایش پیدا می کند.
آقایی با بیان اینکه تغییر کاربری های قانونی وضعیت استان را آشفته می کند، ادامه داد: تغییر کاربری قانونی در سال ۹۶ ، ۵۴ هکتار و در سال ۹۷ ، ۶۴ هکتار بوده در حالی که تغییر کاربری های غیر مجاز  در سال ۹۶ ، ۱۰۷ هکتار و در سال  ۹۷ ، ۸۶ هکتار بوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.