کاهش ۵۰ درصدی صادرات و واردات در گیلان

0 470

در حالیکه حمل و نقل دریایی در کشور بیش از ۸۰ درصد عملکرد تجارت خارجی را به خودش اختصاص داده است.اما بندر انزلی بعنوان مهمترین بندر تخلیه کالا در استان با کمبود زیر ساخت در بخش سیلو و تخلیه کالا مواجه است.

در این زمینه «حمیدرضا آبایی» مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان گفت: بندر انزلی یه دلیل نبود اسکله های سرپوشیده به بندر فله تبدیل شده است. عدم وجود زیرساخت های مناسب و شرایط آب و هوایی کاهش ۵۰ درصدی واردات و صادرات را در بنادر استان به دنبال داشته است.

وی گفت: غلات نیاز به هوای خشک دارند و اگر به رطوبت آغشته شوند آلوده خواهند شد لذا باید بتوانیم بندری ایجاد کنیم که درتمام فصول تخلیه و بارگیری را انجام دهد. در حال حاضر زیرساخت های بنادر استان ویژه آهن آلات و چوب است.

آبایی با بیان اینکه حمل و نقل ریلی، جاده ای و دریایی برای تجارت خارجی در گیلان فراهم است و بنادراستان بیشترین میزان جابجایی کالا را برعهده دارند اما سهم بنادرگیلان با توجه به تغییرماهیتی که درروند ورود و خروج کالا در حوزه دریای خزر اتفاق افتاده نسبت به استان مازندران کاهش یافته است.

پیشتر نیز ابایی دراین باره با اشاره به افزایش ۴۵ هزار تنی ظرفیت سیلوهای بندرانزلی گفته بود: اکنون این بندر ۳۶۰ هزار تن ظرفیت تخلیه غلات دارد که ایجاد زیرساخت‌های لازم به منظور اطمینان از تامین کالاهای اساسی در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد.

وی سهم بنادر شمالی کشور از تجارت دریای خزر را ۲۴  درصد عنوان کرد و گفت: تخلیه و بارگیری و انبارداری در بنادر استان دراختیار بخش خصوصی قرار گرفته ولی تعرفه ها از سوی سازمان بنادر و دریانوردی تعیین می شود. درحال حاضر همه شاخص های عملکردی مثبت و رو به رشد است. گفتنی است گیلان چهار بندر فعال در لنگرود، انزلی و آستارا دارد. ظرفیت اسمی تخلیه و بارگیری کالا در بندرانزلی حدود ۳.۵ میلیون تن شامل چهار پست اسکله است. بندر آستارا نیز بیش از ۳ میلیون تن ظرفیت دارد .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.