اجرای مطالعات علل رسوبگذاری در تالاب انزلی

1 571

در سالهای اخیر کاهش تراز آب دریای خزر، ورود حجم زیادی از رسوبات معدنی و آلی ، ورود انوع آلاینده های شیمیایی و صنعتی به تالاب انزلی ، حیات این اکوسیستم ارزشمند ملی و استانی را به مرز خطر رسانده است.
ورود رسوبات حوزه های آبریز به تالاب و رسوب گذاری منتهی به اسکله ها وموج شکنها معضلی است که موجب خشک شدن بخشهایی از تالاب بین المللی انزلی شده است. چنانچه پیشتر اداره کل محیط زیست گیلان از خشک شدن ۴۰ درصدی تالاب انزلی به دلیل ورود رسوبات خبر داده بود.
اکنون «محمد راستاد» مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور از آغاز طرح مطالعاتی بررسی رسوب گذاری تالاب انزلی از مرداد ماه امسال خبر داده و می گوید: این طرح تا دو ماه آینده پایان می یابد.
راستاد در دیدار با استاندار گیلان با اشاره به وضعیت تالاب انزلی با اشاره به آغاز طرح مطالعاتی بررسی رسوب گذاری در تالاب با همکاری مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی، گفت: این طرح مطالعاتی از مرداد ماه امسال آغاز شده و تا دو ماه دیگر پایان می‌یابد. وی گفت: این پژوهش به ریشه یابی علل رسوب گذاری و تشدید آن و همچنین تأثیر ساخت و سازهای زیربنایی حوزه تالابی در میزان رسوب گذاری می پردازد.
« ارسلان زارع » استاندار گیلان نیز با اشاره به رسوبات انباشته شده در تالاب انزلی که باعث شده عمق آب در برخی مناطق حتی به یک متر برسد، بر لزوم اجرای پروژه های مربوطه توسط دستگاه های اجرایی تاکید کرد.
وی به وجود گیاهان مهاجم همچون سنبل و کاهوی آبی در بستر تالاب های گیلان نیز اشاره و اضافه کرد: باید با هم افزایی و تلاش‌های گروهی در جهت رفع این مشکلات اقدام صورت گیرد .وی همچنین با اشاره به تاخیر بوجود آمده در انتقال دو دستگاه مکنده به گیلان از بندر امام (ره) اظهار کرد: وجود دستگاه های مذکور می تواند برای استان موثر باشد از این رو خواستار تسریع انتقال آنها به سواحل گیلان هستیم.
در حالیکه کارشناسان وجود موج شکن و اسکله را یکی از دلایل رسوب گذاری تالاب انزلی عنوان می کنند اما «حمید رضا آبایی » مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان در روزهای گذشته گفت: موج شکن هیچ تأثیری در افزایش رسوب و کاهش آب ورودی تالاب انزلی نداشته است و این موضوع توسط مطالعات اثبات شده است.
آبایی افزود: عده‌ای معتقدند موج شکن غربی تالاب انزلی یکی از دلایل کاهش آب ورودی و افزایش حجم رسوبات شده است، اما اینجا بحث موج شکن وجود ندارد بلکه مورد اصلی اطاله موج شکن‌های جدید است.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به موضوع رسوب و تأثیرات موج شکن بر روی افزایش این رسوب گفت: در این زمینه شرکت‌های مشاور مجری طرح موج شکن اقدامات و مطالعات مشارکتی با سایر دستگاه‌ها انجام داده‌اند و تأثیرات اعتلای موج شکن‌ها را بر افزایش حجم رسوب تالاب انزلی مورد بررسی قرار داده‌اند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی برای لایروبی کانال انزلی و مسیرهای گردشگری و تخلیه تله‌های رسوب گیر نیز طرح‌هایی دارد که در دستور کار قرار گرفته است.

1 نظر
  1. حسین آلادینی می گوید

    به نظر می آید بازهم ارگانهای بودجه بگیر و برباد ده
    دوباره یاد رسوب زدایی و لایروبی افتاده باشند
    همان کاری که جهاد سازندگی ده ها میلیارد را به بهانه خرید شناور ها وماشین آلاتی که لاشه های آنها در هرگوشه تالاب پراکنده اند، افتاده است

    ارگان پیمانکار معروف دیگر هم که موج شکنهای جدید را با ترک مناقصه احداث کرد
    وبلایی دیگر برپا نمود

    بهترین کمک شاید این باشد که دانشمندان نادان ما در مورد تالاب کاری نکنند
    وفقط فکری به حال تصفیه خانه های فاضلاب شهری وروستایی و شیرابه های حاصل از دفن آن بپردازند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.