آتش‌به‌جان بوجاق کیاشهر و هفت‌دغنان صومعه‌سرا

0 337

همزمان با وقوع آتش سوزیهای گسترده در جنگلهای رشته کوه زاگرس ، بیم از وقوع آتش سوزی در جنگلهای گیلان با توجه به تعطیلات سه روزه‌‌ی خرداد و حضور انبوه مسافران و گردشگران در مناطق مختلف استان، نگرانی فعالین زیست محیطی و مسوولان استان را از وقوع آتش سوزی در عرصه های مستعد جنگلی استان به دنبال داشت. نگرانی که خیلی زود رنگ واقعیت به خود گرفت و شب گذشته آتش به جان پارک ملی و حفاظت شده‌ی بوجاق کیاشهر و جنگلهای هفت دغنان صومعه سرا افتاد.

این در حالی بود که یگانهای حفاظت از منابع طبیعی و محیط  زیست استان با توجه به گرمای هوا و حضور گردشگران درعرصه های جنگلی در آماده باش کامل  برای مواجه با آتش سوزیهای احتمالی در مناطق مستعد جنگلی استان قرار داشتند.

شب گذشته بیش از هزار متر مربع از اراضی پارک ملی بوجاق کیاشهر دچار آتش سوزی شد. «ساسان اکبری پور» فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست گیلان دراین باره به مرور گفت: شب گذشته چهار نقطه از پارک ملی و حفاظت شده‌ی بوجاق کیاشهر به مساحت بیش از هزار متر مربع به دلیل عوامل انسانی در آتش سوخت .

وی افزود: متاسفانه ۸۰ تا ۹۰ درصد آتش سوزیهای رخ داده در مناطق زیست محیطی به دلیل خطای انسانی و عمدی صورت می‌گیرد وآتش سوزی شب گذشته نیز به خاطرعدم مسوولیت پذیری مسافرین در خاموش نکردن آتش رخ داد. همچنین بومی های منطقه و مسافرین با به جا گذاشتن زباله ها بخصوص بطری های نوشیدنی که در گرمای هوا مستعد آتش گرفتن هستند، موجب بروز آتش سوزی درعرصه های حفاظت شده می‌شوند.

فرمانده‌ی یگان حفاظت از محیط زیست گیلان تاکید کرد: خوشبختانه درمناطقی از پارک ملی بوجاق که دچار آتش سوزی شد، پرندگان مهاجر و سایر گونه های حیات وحش حضور نداشتند اما پوشش گیاهی منطقه در آتش سوخت.  در حال حاضر نیروهای گشت یگان حفاظت در حال گشت زنی در سطح پارک هستند تا عوامل آتش زا از جمله بطری های آب که به صورت ذره بین در گرمای هوا عمل می‌کنند را جمع آوری کنند.

«محمد قربانی لرد» فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی و جنگلهای گیلان نیز در گفت و گو با مرور از آتش سوزی ۴ هکتار از جنگلهای سوزنی برگ دست کاشت در داخل طرحهای جنگلکاری استان در منطقه ‌ی هفت دغنان صومعه سرا خبر داد و گفت: متاسفانه این آتش سوزی توسط عامل انسانی دراین منطقه رخ داد که  خاموش کردن آن تا ساعت ۵ صبح به طول کشید.

وی با بیان اینکه جنگلهای شهرستان رودبار در ایام فصل گرم سال مستعد آتش سوزی هستند افزود: پیش بینی یگان حفاظت منابع طبیعی از وقوع آتش سوزی در ارتفاعات رودبار بود اما با آتش سوزی در منطقه جلگه و در طرحهای زراعت چوب مواجه شدیم . اما خوشبختانه این آتش سوزی در حد سطحی بوده وبه تنه‌ی درختان آسیب جدی وارد نشد.

گفتنی است کمبود نیرو در یگانهای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی، نبود هلوکوپتر آب پاش و سایر امکانات خودرویی  اطفای حریق در گیلان از جمله مشکلات حفاظت از عرصه های طبیعی و محیط زیست استان در سالهای اخیر بوده است. چنانچه «عیسی کلانتری» رییس سازمان محیط زیست کشور در مجلس شورای اسلامی از

کمبود اعتبارات و بودجه‌ی لازم  برای اطفای حریق در جنگلهای کشور خبر داده بود و گفت: بودجه‌ سازمان محیط زیست کشور ۷۵۰ میلیارد تومان است که ۷۲۰ میلیارد آن صرف پرداخت حقوق و مزایای کارمندان می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.