انتقاد رییس دادگستری گیلان از اجرای طرح هادی روستایی

0 1,302

مدتی است طرح هادی در روستاهای گیلان مورد مناقشه و انتقادات برخی مسوولان و نمایندگان مجلس استان قرار گرفته است.

طرح های هادی روستایی که از آن بعنوان سند توسعه‌ی ۱۰ ساله روستا‌ها نام برده می شود از جمله پروژه هایی است در راستای فراهم‌سازی زمینه‌ی توسعه و عمران نقاط روستایی ، تامین عادلانه‌ی امکانات از طریق ایجاد تسهیلات اجتماعی، تولید و رفاهی، ایجاد تسهیلات لازم برای بهبود مسکن روستاییان و خدمات محیط زیستی و عمومی تهیه و اجرا می شوند. این طرح هر ۱۰ سال یک بار با توجه به افزایش جمعیت روستایی و وجود متقاضیان جدید زمین و مسکن برای سکونت در روستا‌ها نیازمند بازنگری است. گیلان با برخورداری از ۲هزار روستای دارای طرح هادی از استانهای شاخص کشور در اجرای طرح هادی روستایی است.

اما طی دوسال گذشته بعد از تغییر کابریهای گسترده و ساخت و سازهای غیر قانونی در اراضی شالیزاری و روستایی گیلان، مسوولان و نمایندگان گیلانی مجلس بارها بر بازنگری و اصلاح در طرحهای هادی روستاهای استان تاکید کرده اند. این نمایندگان معتقدند طرحهای هادی به خوبی در روستاها اجرا نمی شوند و از اینرو شاهد ساخت و سازهای بی رویه در اراضی کشاورزی روستاهای دارای طرح هادی هستیم.

درهمین رابطه امروز نیز«حجت السلام حمزه خلیلی» رئیس کل دادگستری و رییس شورای قضایی گیلان اجرای ناصحیح طرح هادی را برای گیلان مضر اعلام کرد و خواستار بازنگری و اصلاحاتی اساسی به ویژه در حدود آن در روستاها شد.

خلیلی با بیان اینکه طرح هادی دارای برخی محسنات است گفت: اجرای ناصحیح طرح هادی در گیلان موجب دست اندازی به منابع طبیعی و اراضی ملی شده است. دستگاه قضایی با وجود برخی مقاومت ها در بازنگری و اصلاح طرح هادی روستاها مصمم است.

پیشتر نیز«ذبیح الله نیکفر» نماینده‌ی پیش لاهیجان طرح هادی را مانعی جدی برای توسعه روستاها در گیلان عنوان کرده بود وخواستار اجرای درست و بازبینی برخی از قوانین و قواعد این طرح شد. «جبار کوچکی نژاد» نماینده‌ی مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه در مسیر حفظ روستاها و ممانعت از ویلاسازی در اراضی کشاورزی به اندازه کافی قوانین و ضوابط وجود دارد اما طرح های هادی به خوبی اجرا نمی شود گفت: اعتبارات مورد نیاز طرح‌های هادی روستایی زیاد نیست. در حال حاضر موضوعی که به شدت روستانشینان گیلانی را نگران کرده و مشکلات زیادی را برایشان به وجود آورده است بازبینی طرح‌های هادی است.

در حالیکه رییس شورای قضایی گیلان، طرح هادی را برای گیلان مضر می‌داند اما معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری ، از طرح هادی بعنوان راهکاری مناسب برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی زراغی و باغی در استان نام برد و گفت: طرح هادی در زمینه‌ی توسعه‌ی روستاها، حفظ کاربری اراضی و پیشگیری از مهاجرت روستائیان به شهر‌ها بسیار موثر است.

«جان‌احمد آقایی» با بیان اینکه روند تغییر کاربری اراضی در گیلان تهدید کننده است افزود: سالانه به طور متوسط یکصد هکتار از اراضی کشاورزی استان تغییر کاربری داده می شود. اگر مسئولان ذی ربط جلوی تغییر کاربری اراضی را نگیرند تا ۱۰ سال دیگر هیچ زمین زراعی و باغی در  استان برای کشاورزی وجود نخواهد داشت.

گفتنی است گیلان ۲۳۸ هزار هکتار زمین شالیزاری و ۱۱۹ هزار هکتار اراضی باغی و بیش ار ۲۵۰۰ روستای بالای بیست خانوار دارد که براساس آمارهای بنیاد مسکن گیلان بیش از ۲ هزار روستا دارای طرح هادی هستند. براساس همین آمارها تا کنون طرح هادی بالغ بر ۵۳۰ روستا بازنگری، و بیش از ۵۸ هزار هکتار اراضی از طرح هادی منتزع شده و به چرخه کشاورزی بازگشته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.