انزلی به روایت نقش و رنگ و پاپیه ماشه

درخشش هنرمند گیلانی در چالش ملی ایده‌ سبزماند

0 955

«آیدا رادبرد» هنرمندی است که عاشقانه انزلی را می‌نگرد و زیبایی‌هایش را در آثار خویش منعکس می‌سازد. آثارش از پرواز کاکایی‌ها، شکوه  فانوس دریایی و دیگر زیبایی‌های شهر نشان دارند و نقاشی‌ها و مجسمه‌هایش روایتی رنگین از آثار تاریخی و طبیعت زیبای انزلی‌ست. اما او این اواخر با ایده‌ی خمیر کاغذ، موفق به کسب رتبه‌ی چهارم در چالش ملی ایده سبزماند شده است.

لازم به ذکر است که این چالش در حوزه‌ی مدیریت پسماند با همکاری پارک علم و فناوری گیلان، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان، اداره کل محیط زیست گیلان، باشگاه پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لشت نشاء، مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد واحد رشت و بنیاد ملی نخبگان گیلان با محوریت کاهش تولید پسماند، تفکیک پسماند، جمع آوری پسماند، بازیافت پسماند، فروش مجدد پسماند، آموزش و فرهنگ سازی،زباله گردی و کاهش حجم پسماند تولیدی برگزار شد. موفقیت رادبرد دراین چالش بهانه‌ای شد که با او گپ و گفتی کوتاه داشته باشیم .

او درآغاز گفت: سال ۱۳۶۶ در انزلی متولد شدم و تحصیلات دانشگاهی‌ام را در مقطع کارشناسی ارشدِ رشته‌ی مدیریت بازگانی  پشت سر گذاشته‌ام. ولی چون از کودکی به هنر علاقمند بودم و گاه نقاشی می ‌کشیدم، پس از اتمامِ تحصیلات و فاصله گرفتن از رشته‌ی دانشگاهی، بی آن که استادی داشته باشم، شروع  به طراحی و مجسمه سازی کردم. کم کم دراین مسیر پیش رفتم وسفارش پذیرفتم. هم با راه اندازی صفحه‌ای دراینستاگرام به ادامه‌ی  کار و معرفی آثارم پرداختم.

نگاهی دوباره به انزلی

این هنرمند جوان  درادامه اظهار داشت: کمی که گذشت به این فکر افتادم که به انعکاس زیبایی‌ها و المان‌های شهرم بپردازم . بدین ترتیب اولین طرحم در این راستا بنای تاریخی مناره بود که بصورت سیاه قلم کشیدم. مدتی بعد هم نظرم به هدایا و سوغاتی جلب شد که شهرهای دیگر از بناها  و نشانه‌های شهرشان دارند، با خود گفتم  انزلی هم می تواند هدایایی  با موضوع بناها و طبیعت و تاریخش داشته باشد. بنابراین شروع کردم به جمع آوری اطلاعات درباره‌ی تاریخ و بناهای انزلی تا بتوانم  آنها را معرفی کنم. از طرفی هم به این می اندیشیدم که به تولید آثاری که جاگیرنباشند، بپردازم که نتیجه‌اش  طراحی در قالب پیکسل بوده است؛ البته در کنارش به نقاشی رو سفال و تکنیک های دیگرنیز پرداختم.

وی افزود: خدا را شاکرم که تا کنون آثاری که ساخته‌ام با استقبال بسیاری مواجه شده  و حتی به کشورهای دیگر نیز ارسال شده است. همین موضوع باعث شد تا با انرژی بیشتر به توسعه‌ی کارم بپردازم.

خلق آثار هنری در راستای حفظ محیط زیست

 رادبرد در بخشی از سخنانش بر اهمیت حفظ محیط زیست تاکید و از آثار سازگار با محیط زیست یاد کرد و گفت: سازگاری آثاری که می‌سازم با محیط زیست، موضوعی است که مد نظر قرار دادم و  شروع به ساخت مجسمه با خمیر کاغذ یعنی تکنیک پاپیه ماشه کردم. این مجسمه‌ها سبک و پردوام هستند و من از این تکنیک برای نشان دادن زیبایی های بندرانزلی  نظیر مناره، لوتکا وکاکایی‌ها درابعاد مختلف بهره‌مند شدم. لازم به ذکر است که در این راستا دست به ساخت مجسمه‌هایی با نام رعنا زدم. رعنا در اولین جشنواره‌ی «عروسک‌های ایران و ملل  مدیافت» با رویکرد حفاظت از محیط زیست برگزیده شد و من پس از برگزاری جشنواره،  رعنا را به موزه اصفهان اهدا کردم.

وی درباره‌ی حضورش در چالش ملی سبزماند گفت: خدا را شاکرم که ایده‌ام توانست در جمع یکی از ۵ ایده برتر در این چالش کشوری قرار بگیرد و همچنین شکرگزار خداوند هستم برای این که توانسته‌ام  با آثارم به معرفی زیبایی‌های شهرم بپردازم.

 این هنرمند گیلانی حرفهایش را با این جمله به پایان رساند: امیدوارم تالاب انزلی و بناهای تاریخی این شهر حفظ شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.