بهره کشی کارفرمایان از اتباع افغانی

چالش صنایع گیلان با کمبود نیروی کار ساده؛

1 162

روز گذشته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان از دستگیری ۱۳ کارگر تبعه غیرمجاز کشور افغانستان در رشت خبر داد.

بر اساس قانون امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور؛ اقامت شهروندان افغان در ۱۴ استان کشور به طور کامل ممنوع است. گیلان نیز در زمره استانهای ممنوعه اقامت و اشتغال افغانها قرار دارد.

بر اساس قانون امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور؛ اقامت شهروندان افغان در ۱۴ استان کشور به طور کامل ممنوع است. گیلان نیز در زمره استانهای ممنوعه اقامت و اشتغال افغانها قرار دارد.

 با این حال روز گذشته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان از دستگیری ۱۳ کارگر تبعه غیرمجاز کشور افغانستان در رشت خبر داد.

«سیاوش آقاجانی» گفت: در پی گشت مشترک برای شناسایی اتباع خارجی در شهرستان رشت، از ۲ کارخانه تولید ذغال در شهرک صنعتی این شهر، ۱۳ کارگر تبعه غیرمجاز افغانستان در این واحد‌ها شناسایی و دستگیر شدند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با بیان اینکه بیشتر کارفرمایان به علت دستمزد پایین به دنبال بکارگیری کارگران تبعه خارجی هستند افزود: سال گذشته، ۲۸۲ کارگر غیرمجاز تبعه کشور‌های خارجی در ۴۲۲ مورد بازرسی از کارگاه‌های استان شناسایی شدند و مدیران ۸۲ کارگاه صنعتی هم در این خصوص جریمه شدند.

 وی با اشاره به اجرای قاطع قانون ممنوعیت کارگیری اتباع بیگانه در گیلان، تأکید کرد: قانون عدم استفاده از اتباع بیگانه در گیلان با قوت اجرا می‌شود. این افراد پس از دستگیری به کشورشان برگردانده خواهند شد.

درحالیکه طبق قانون، اقامت و اشتغال افغان‌ها در گیلان مجاز نیست؛ آیا قانون ممنوعیت حضور اتباع در استان‌ تغییر یافته و مردم بی خبرند؟ چرا استانداری و فرمانداری رشت در خصوص این معضل مهم و نگران کننده سکوت کرده‌اند و هیچگونه اطلاع رسانی از تعداد اتباع غیر مجاز در استان و شهر رشت انجام نشده است؟

با این وجود استفاده و بهره کشی غیر قانونی از کارگران اتباع افغانی در حالی توسط برخی از مدیران صنایع تولیدی استان انجام شده که گیلان به شدت با کمبود نیروی کار در واحدهای تولیدی و صنعتی مواجه است.

رشته‌های دانشگاهی استان، با فضای کسب و کار صنعت و تولید ارتباطی ندارند

در این باره «تیمور پورحیدری» مدیرکل صمت گیلان از گله مندی مدیران واحدهای تولیدی صنعتی استان در خصوص نبود نیروی کار ساده به مرور خبر داد.

 پورحیدری با بیان اینکه در واحدهای صنعتی استان با کمبود نیروی کار ساده و نیمه ماهر مواجه هستیم اضافه کرد: علیرغم اینکه در گیلان نیروی کار متخصص و تحصیلکرده زیاد داریم اما این جوانان حاضر نیستند بروی خط تولید و اپراتورها بعنوان کارگر ساده مشغول به کار شوند و این موضوع مشکلاتی را برای مدیران واحدهای تولیدی در تامین نیروی کار ساده به وجود آورده است.

مدیرکل صمت گیلان با اشاره به تعدد واحدهای دانشگاهی و رشته‌های تحصیلی غیر مرتبط در استان افزود: متأسفانه با توجه به کثرت مراکز دانشگاهی و غیر انتفاعی در استان، با تعداد زیادی از فارغ التحصیلان در رشته‌های غیر مرتبط با صنایع روبرو هستیم که فاقد هرگونه مهارت فنی هستند.

پورحیدری تصریح کرد: هدف گذاری برای رشته‌های تحصیلی و اشتغال جوانان هدف گذاری درستی نبوده و عملا رشته‌های دانشگاهی موجود، با فضای کسب و کار صنعت و تولید استان ارتباطی ندارند و نمی‌توانند تامین کننده نیاز این واحدها باشند.

وی تأکید کرد: به رغم کمبود نیروی کار ساده، از لحاظ تامین نیروهای متخصص در واحدهای صنعتی مشکلی نداریم.

مطالبه واحدهای تولیدی و صنعتی برای نیروی کار ساده است

از سوی دیگر با توجه به اعلام نیاز صنایع استان برای نیروی کار ساده، آمار بروزی از میزان اشتغال موجود و میزان کمبود نیروی کار برای واحدهای صنعتی و تولیدی استان موجود نیست.

 «علیرضا نصرتی» معاون اشتغال اداره کل کار و رفاه اجتماعی گیلان نیز ضمن تأیید کمبود نیروی کار ساده به مرور اظهار کرد: مطالبه واحدهای تولیدی و صنعتی استان بیشتر برای نیروی کار ساده است و خوشبختانه در بخش کارگران متخصص و مهارت دیده کمبودی نداریم.

 معاون اشتغال استان با اشاره به عدم مهارت آموزی فارالتحصیلان دانشگاهی در گیلان اضافه کرد: بیشتر افراد جویای کار فاقد تجربه عملی و مهارتی بوده و حاضر نیستند بروی خطوط تولید به فعالیت مشغول شوند.

 نصرتی با اشاره به درخواست‌های اشتغال در سامانه جستجوی شغل افزود: افراد بیکار درخواست اشتغال و بنگاه‌های اقتصادی نیز نیاز به نیروی کار خود را در این سامانه ثبت می‌کنند. از اینرو آمار مشخصی از تعداد مورد نیاز هر واحد صنعتی و تولیدی به نیروی کار ساده در اختیار ما قرار ندارد.

لازم به ذکر است: طبق آخرین آمارهای موجود از اشتغال استان؛ سال گذشته ۱۶ هزار شغل جدید درحوزه صمت بر اساس آمار ثبت شده در سامانه رصد استان محقق شده است.

همچنین طبق آمارهای سازمان صمت، گیلان سه هزار واحد تولیدی و صنعتی و ۸۵ هزار نیروی انسانی شاغل در واحدهای صنعتی، ۱۵۵ هزار نفر در حوزه صنفی و خدمات مرتبط، ۸۳۱ نفر در حوزه بازرگانی خارجی و هزار و ۷۰۰ نیروی کار در معادن استان دارد.

1 نظر
  1. بهرام می گوید

    حرف مفت نزنید اونی که کلاه گذاشته تو عکس منم نفری ۱۵ میلیون میدادیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.