تقدیر از پویش شهر پاک من رودسر در شانزدهمین دوره جایزه تقی ابتکار

0 466

مراسم شانزدهمین دوره جایزه دکتر تقی ابتکار از سوی مرکز صلح و محیط زیست برگزار و جوایز برندگان این دوره به تلاشگران عرصه محیط زیست اعطا شد. در این مراسم، پویش«شهر پاک من؛ رودسر» مورد تقدیر هیات داوران قرار گرفت.

«رضا زنده‌دل»؛ شهردار رودسر که به علت حضور در محل ماموریت نتوانست در مراسم شرکت کند، این جایزه را از طرف تمامی تلاشگران در این پویش به مردم گیلان هدیه کرد.

مسوول این پویش «صادق پناهی» از فعالان محیط‌زیست کشور هم پس از دریافت جایزه ابراز امیدواری کرد در آینده باز هم شاهد موفقیت‌های بیش از پیش این طرح باشیم.

مرکزغیردولتی صلح و محیط زیست، هرساله با برگزاری جایزه دکتر تقی ابتکار از تلاشگران عرصه محیط زیست در زمینه های علمی، تحقیقاتی، فرهنگی و فناوری تقدیر می‌کند. برنامه‌ ریزی برای اعطای جایزه دکتر تقی ابتکار به پژوهشگران و تلاشگران عرصه حفاظت از محیط زیست کشور توسط خانواده آن زنده یاد از سال ۱۳۸۰ و پس از درگذشت و فقدان وی آغاز شد. این جایزه تا سال ۱۳۸۴ توسط فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران که مرحوم دکتر تقی ابتکارعضو پیوسته آن بودند به انجام رسید. این فعالیتها شامل

‏ ‏۱- ابداعات، اختراعات و طرحهایی که در جهت جلوگیری از آلودگی یا تخریب محیط باشد.

‏ ‏۲- خلاقیت‌ها (نظری و کاربردی) و ابتکاراتی که اجرای آن موجب کاهش آلودگی و تخریب محیط زیست باشد.

‏ ‏۳- ارایه طرح‌های علمی که موجب نجات گونه‌های کمیاب و در معرض خطر انقراض گیاهان و جانوران شود.

‏ ‏۴- فعالیت‌هایی که به سبب آن دانش زیست محیطی جامعه ارتقاء یافته و فرهنگ زیست محیطی در سطحی فراگیر اشاعه یابد می‌شود.

«پویش شهر پاک من رودسر» که اسفند سال نود و هفت راه‌اندازی شد، طی دو سال فعالیت با سخنرانی چهره‌های ملی، برگزاری مستمر تئاتر خیابانی در میادین اصلی شهر، اجرای پرفورمنس مرد زباله‌ای یکشنبه بازار، راه اندازی غرفه ساخت لوازم با مواد بازیافتی، اجرای ایده‌های خلاقانه و بخصوص آموزش خانه به خانه، آموزش دانش آموزان در مدارس و آموزش اصناف تلاش کرد، معضل پسماند را به مرکز توجه افکارعمومی تبدیل کند تا از این طریق ساماندهی پسماند در کنار ایجاد زیرساخت‌های اساسی مورد توجه مدیریت شهری رودسر قرار بگیرد.

گفتنی است دکتر تقی ابتکار متولد یکم مرداد ۱۳۱۱ در مشهد به عنوان چهره ای دانشگاهی با مدرک تحصیلی دکترای مهندسی مکانیک از دانشگاه پنسیلوانیا، نخستین رئیس سازمان حفاظت محیط زیست پس از انقلاب بود که در ۲۹ مردادماه ۱۳۷۹ درگذشت. فراخوان شانزدهمین دوره برای سال ۱۳۹۹ طی بهمن ماه گذشته از طریق دانشکده‌های محیط زیست در کشور و شبکه‌های اجتماعی اطلاع رسانی شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.