تلاش برای کاهش فاصله‌ی معنادار بندرگاه انزلی از بندر امیرآباد

احمد دنیامالی عنوان کرد:

0 441

رییس مجمع نمایندگان گیلان بر ضرورت تجهیز بندرگاه انزلی  و ارتقای سطح کیفی خدمات آن  تاکید کرد.

«احمد دنیامالی» در نشست خبری خود با رسانه‌ها با بیان این که هم اکنون  بندرگاه انزلی پس از  بندرامیر آباد و با فاصله‌ی معناداری از آن قرار دارد،  اظهار کرد:  باید شرایط لازم برای دست یافتن بندرگاه انزلی به جایگاهی  که داشته را فراهم کنیم.

وی افزود: ظرفیت تخلیه و بارگیری بندرانزلی  حدود ۱۵ میلیون تن است و پیشینه‌ی این بندر  بیشتر  شامل  تخلیه و بارگیری  فولاد و چوب بوده   اما به جهت تغییر شرایط  و رویکردی  که کشور در خصوص تامین کالاهای  اساسی به ویژه نهاده‌های دامی دارد، هم اکنون  غلات  یکی از تقاضاهایی ست که  با آن مواجه هستیم.  لازم به ذکر است که  فعالیت در این عرصه  نیازمند مکنده‌های  قوی و سیلوهای مناسب  است و  در کنارش  نیز باید  شرایطی ایجاد کنیم تا  در زمان بارندگی شدید و طولانی  کار تخلیه و بارگیری تعطیل نشود. لذا  این موضوع را دنبال می کنم و  تا کنون دو مکنده  و دو، سه جرثقیل ساحلی به تجهیزات بندر اضافه شده اما کافی نیست.  و اما در کنار این موارد باید بکوشیم تا از ظرفیت ۱۵ میلیون تنی خویش استفاده کنیم. متاسفانه سال گذشته به میزان یک میلیون تن از ظرفیت بندر بهره‌مند شدیم اما خوشبختانه امسال شرایط‌مان نسبت به سال قبل  بسیار بهتر است که البته هنوز جای کار بسیاری دارد.

قوانین منطقه آزاد در بندرگاه انزلی با ظرفیت ۱۵ میلیون تن حاکم است اما چند کیلومتر آن سوتر بندر کاسپین  در محدوده‌ی منطقه آزاد انزلی احداث شده است. نماینده‌ی مردم انزلی درمجلس ضمن عنوان این موضوع گفت:  بندر انزلی  در بهترین حالت حدود ۶میلیون و ۸۰۰ هزار تن در ابتدای دهه ۹۰  کارکرد داشته است.

 چالش‌های ترانزیت کالا در دریای خزر

رییس مجمع نمایندگان گیلان در بخشی از سخنانش اظهار کرد: دو هفته پیش  در مجلس، معاهده‌ی ۵ جانبه‌ی ایران و ۴ کشور حاشیه دریای خزر به تصویب رسید.  این معاهده  به سال ۱۳۹۷ بر می‌گردد که موافقت‌نامه‌ی بین  کشورها  در قزاقستان نهایی شد و  مباحث حمل و نقل دریایی، جاده‌ای و ریلی در آن  مطرح است. اما نکته‌ای که  در چنین مواردی باید به آن توجه داشت این است که کشورهای همسایه‌ی حاشیه خزر به جز روسیه،  بر اساس عرف بین الملل کشورهایی نوجوان در ساختار اداری و اقتصادی محسوب می‌شوند، بنابراین کار کردن در چنین عرصه‌هایی چندان راحت نیست. از سوی دیگر  کشتیرانی  در دریاهای آزاد و مسافت‌های طولانی دارای  توجیه اقتصادی است و حوزه دریای خزربرای کشتیرانی  از نگاه حرفه‌ای حوزه‌ی اکونومی بزرگی نیست.  بنابراین باید به این موارد توجه داشته باشیم و از ظرفیت‌های تخفیفات گمرکی و تخفیف‌هایی که بندر می‌تواند ارائه دهد، استفاده می‌کنیم تا قیمت تمام‌ شده برای صاحب کالا کاهش یابد.

 ضرورت توسعه‌ی  صنعت در گیلان

دنیامالی در بخشی از سخنانش  اضافه کرد: متاسفانه علی‌رغم همه‌ی تلاش‌هایی که اتاق بازرگانی  استان و مدیران استانی داشتند، سال گذشته سهم ما در زمینه‌ی صادرات غیر نفتی   ۵۸۵ میلیون  دلار بوده است.  البته اگر صفر تا صد  این عدد دربرگیرنده‌ی تولیدات غیرنفتی و صنعتی استان بود، می‌توانست قابل اعتنا باشد. اما می‌دانیم که  بخش عمده‌ی  این صادرات متعلق   به استان گیلان نیست و این  صنایع سایر استان‌هاست که از  گیلان صادر شده و ما به ازای آن حدود ۸۰۰ میلیون دلار واردات داشته ایم.

وی با بیان این که  می‌کوشیم تا تراز را  مخصوصا در بخش صادرات و  همچنین واردات به ویژه در بخش نهاده‌های کشاورزی و دامی  توسعه  دهیم، گفت:  اما اساس قضیه این است که صنایع استان نسبت به سایر استان‌ها از ظرفیت و تکثر پایین‌تری برخوردار است و ما امیدواریم با استفاده از امکانات منطقه‌ آزاد به توسعه‌ی بخش‌های صنعتی  که مرتبط با موضوع اشتغال است، بپردازیم.

توسعه  منطقه آزاد برای حمایت از تولید نه تغییر کاربری اراضی

دنیامالی با تاکید بر اهمیت حمایت از تولید گفت: با هر توسعه‌ای در محدوده‌ی  صنعتی که شامل منطقه آزاد باشد موافقم، چرا که  در آن اشتغال و تولید انجام می‌شود؛ اما با  تبدیل اراضی به ثروت‌های بادآورده و تغییر کاربری قطعا مخالف هستم.

وی یادآور شد:  الحاق محدوده‌ی  ۶ هزار هکتاری  در شرق منطقه آزاد به سمت زیبا کنار  به محدوده‌ی منطقه آزاد انزلی، مصوبه‌ی خلاف قانون در هیات دولت بود که از سوی دیوان عدالت اداری  لغو شد.  چرا که  طبق قانون، تصویب توسعه‌ی  محدوده‌ی منطقه آزاد باید در مجلس شورای اسلامی انجام شود. اما حرف دیگر  در این مورد این است که اساس الحاق محدوده‌ی ۶ هزار هکتاری تغییر کاربری  بوده، در حالی که  هر گونه تغییر کاربری به  ویژه در بخش منابع طبیعی و اراضی کشاورزی  بر اساس دستور صریح و روشن مقام معظم رهبری خلاف قانون است.  در واقع  عده‌ای پیش از  تصویب خلافِ قانونِ این الحاق،  هکتارها زمین را به بهای اندک خریدند و  پس از مصوبه‌ی هیات دولت این اراضی را فروختند و  به ثروت‌های بادآورده رسیدند.

رییس مجمع نمایندگان گیلان  با بیان این که منطقه‌ی آزاد از آنِ انزلی‌ست و  به نظرم بیش از ۲۰ سال است که غصب شده است، گفت: اعتقادم بر این است که کارکرد منطقه آزاد ابتدا باید برای انزلی  و سپس برای استان گیلان باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.